Hírek Vélemény Vélemény-cikkeink

10 izzadságszagú pont a Nemzetközi Energiaügynökségtől – Jelszó: Takarékosság!

Az előző napokban az Európai Bizottság jelentetett meg egy javaslatot arra vonatkozóan, hogy miként is lehetne spórolni a gázzal. Ahhoz képes, hogy az illetékesek szerint gyorsan le tud válni Európa az orosz gázról, nem egészen világos, hogy miért került terítékre például az kedvencünk a javaslatok között, hogy az átlagos hőmérsékletet csökkentsük egy fokkal… Jó kigondolt, megvalósítható, reális! Ja, nem… De most nézzünk a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) próbálkozását az olajjal!

Borítóképen: Olajterminál, tartálypark (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Amin, licenc: CC BY-SA 4.0) A kép illusztráció

  • Sebességhatár csökkentése 10 km/h-val az autópályákon

Mármint hol? Kis túlzással, ahány európai ország, annyi sebességhatár létezik, de ha nem akarunk karikírozni, akkor azt mondhatjuk, hogy közel sincs egységes szabályozás, így nem értelmezhető a javaslat. A személyautók számára – bár egyre kisebb szakaszokon – fenntartott német korlátozás-mentességet meg nem is említjük; ugyanis a korlát nélküli sebességből levonva 10 km/h—át, korlátlan sebességet kapunk…

  • Legalább heti három otthoni munkavégzés

Jó ötlet, nem kell bumlizni, nem kell közelharcot vívni a tömegközlekedésen, csak éppen nem számol azzal, hogy – mint azt a pandémia megmutatta – az így keletkező megtakarítás a háztartásokban más módon (kommunális kiadások, azaz rezsi) emelkedésként jelennek meg, így pedig mi marad ebből a javaslatból? Csak annyi, hogy mindenképpen a polgároknak kell elvinni a balhét… És még egy; akinek olyan a munkája, amit nem lehet otthon végezni (nem áshatok ki egy gödröt otthon, hogy aztán kivigyem a munkaterületre), nyilván hátrányban érezheti magát – ahogy azt szintén tapasztaltuk a pandémia alatt…

  • Autómentes vasárnapok a nagyvárosokban

Balga ötlet! A hétvégén a városlakók többsége csak arra használja az autóját, hogy elhagyja a várost, a fogalom nagyobb részét a turistaként megjelenő, nem az adott városban lakók adják. Ha innen nézzük, akkor egyenesen függesszük fel a turizmust! Egyes, leül!

  • Olcsóbb tömegközlekedés, gyaloglás és biciklizés ösztönzése

A tömegközlekedésnek a legtöbb helyen nem az árával, hanem a minőségévan van probléma, az árcsökkentés csak nagyobb állami/önkormányzati terhet jelent, de nem nagyobb utasforgalmat. Különösen nem az autóból átülők vonatkozásában. A kerékpározés, és gyaloglás napi szintű gyakorlata (mert másként nincs érteleme!) túlhaladott, őskőkori közlekedési forma, nagyvárosban semmiképpen nem célravezető.

  • Csak páros/páratlan rendszámú autók közlekedésének engedélyezése

Nagyobb marhaság nem is létezik! Amikor valaki megvesz egy autót, rettenet sokat fizet, amiben rettenet sok állami bevétel is helyet kap, így – utólag, a vétel után!!! – korlátozni a használhatóságot, teljességgel törvénytelen. Igaz ez a környezetvédelmi szigorításkora is!

  • Autómegosztás támogatása

Jó ötlet, működik is, csak nem nagyon… A távolsági megoldások remekül üzemelnek, ugyanakkor a városokban semmi jelentősége nincs, hogy mennyi autó teljesít ugyanannyi kilométert! Figyeljünk csa egy kicsit! Ha egy autót bárki használhat (aki megfelel a használati feltételeknek), az elvisz egy nap mondjuk tíz embert munkába, meg haza. Mennyivel kevesebb fogyasztás/szennyezés, ha mindezt tíz különböző autóval teszik meg az emberek? Na ugye…

  • Hatékonyvezetésre ösztönzés a szállítmányozó, fuvarozó cégeknél

Ez a javaslat tipikus példája annak, hogy valaki íróasztal mögül okosakat mond… Javaslatunk; akinek ez kipattant a fejéből, egyszer menjen el egy fuvarozó/szállítmányozó céghez dolgozni. Ha elsőre sikerül megfelelnie minden előírásnak (leghatékonyabb útvonal, fogyasztási átlag, menetidő, pihenőidő stb, stb…), akkor majd újra lehet gondolni ezt az egészet…

  • Gyors- és éjszakai vonatok használata repülőgépek helyett

Na végre! Egy értelmes gondolat, hiszen a repülőtéri ki- és becsekkolással együtt jó 500 kilométeren belül semmiképpen nem versenyképes a repülés, de ha egész Európában (és nem csak egyes országokban!) létezne jól kialakított gyorsvasúti rendszer (lásd: a francia TGV, vagy a japán Sinkanzen – kritérium a 250 km/h feletti sebesség!), akkor ez egészen kitolható lenne 1.000 kilométerig! De nincs…

  • Ahol lehetséges, kerüljük az üzleti repülést

Nos, ez tényleg jó ötlet! Semmi értelme rohadt sokat repülgetni üzleti és egyéb (pl. protokolláris) rendezvényekre, megbeszélésekre! A legjobb példa erre COP26 klímacsúcs, ahol 400 repülőgép lepte el Glasgow légterét, nem kevés üzemanyagot égetve, és szintén nem evés szennyezést okozva! La az üzleti utakkal, éljenek a video-chat megoldásokat kínáló platformok!

  • Az elektromos, és kisfogyasztású autók támogatása

Lassan a testtel! Egyrészt a mai elektromos autók egyik része szörnyű kis gyösz, ezért használhatatlan, a másik része pedig – totális félreértelmezéseként az elektromos autózásnak/környezetvédelemnek! – feleslegesen gyors, ezért feleslegesen nehéz, így feleslegesen sokat fogyaszt! De ez még a kisebbik baj! Aki ezt a javaslatot kiizzadta, megnézte, hogy miből állítják elő az egyes országok az elektromos energiát? Rém gyenge ez barátaink…

Összegezve tehát az IEA javaslatait, azt tudjuk mondani, hogy persze, az asztal mellől rettenetesen jól néznek ki ezek, csak nem többek, mint felesleges szócséplés. És itt meg is állunk egy pillanatra, mert egy általunk közel sem kedvel személynek, Greta Thunbergnek kell igazat adnunk, amikor azt mondja – szabadon fordítva -, hogy a pofátázás az megy, de valójában nem tesztek semmit!

És a végére marad; Eddig pontosan ugyanúgy szükség lett volna arra, hogy kevesebb olajat fogyasszon az emberiség – és mégsem tette… Most miért tenné?

Ajánlott Cikkek