Magyarság Tájak/korok Történelem Történelem Videók

110 éve ezzel nyitottak: elektromos busz Budapesten!

Ma, amikor az elektromos autózás egyre elterjedtebb, úgy adják elő a gyártók, mintha valami óriási nagy találmány lenne az elektromos autózás, pedig ez közel sincs így! Itt és most megmutatjuk, hogy milyen is volt az a busz, amit elsőként járattak menetrend szerint Budapesten – és amelynek hajtásáról elektromos rendszer gondoskodott!

Borítóképen: Az elekromos busz, ami elsőként működött Budapesten – minden busz közül!

Figyelem, nem troliról van szó, már csak azért sem, mert az első troli-hálózat csak később épült ki – az is Óbudán és csak 1930-ban, és nem az Aréna-úttól a Vilmos császár-útig! – már csak azért sem, mert a két buszból az egyik – éppen az elektromos – emeletes volt, így nehezen lett volna elképzelhető a tetőre szerelt áramszedővel…

A busz és a “soffőr”

„Az első budapesti autóbuszok. Március hó 1-én indult meg Budapesten a két első próbaautóbusz, amely egyelőre az Aréna-út és a Vilmos császár-út közötti 2,5 km-es szakaszon fog közlekedni. Az elektromos Austro-Daimler már a város tulajdonát képezi s ezért mint a városi villamos vasút kocsijai, élénk sárga szintre van festve.

Ez a kocsi imperiállal biró hatalmas alkotmány, belül és az imperiálon összesen 36 üléssel bir. Az autóbusz járása roppant csendes és nyugodt, úgy, hogy a 14 filléres árért, a melyért az 8—10 perc alattvégig visz az Andrássy úton, határozottan többet nyújt, mint bármely más budapesti közlekedői eszköz.

Az új jármű népszerűsége ezért rendkívül nagy s nincsen forduló, amelyet ne tenne meg utasokkal megtelve. A másik autóbuszt a főváros csak kölcsön vette a közúti vasúttól. Ez az imperiál nélküli „bogárhátu“ kocsi benzines s ugyanoly idő alatt teszi meg az utat, mint az Elektro— Daimler. — A két autóbusz képe lapunk mai számában látható.” – írta A Motor 1915 március 7.-én.

A kölcsönbusz nem elektromos

A budapesti buszközlekedés tehát 1915. március 1-jén indult el, az Andrássy úton közlekedett két busz egyike egy Austro-Daimler gyártású, emeletes, akkumulátoros busz volt. Az első világháború azonban közbeszólt, az épphogy elindult budapesti autóbuszüzem 1917 áprilisában leállt.

Későbbi kép, már egy egész flotta áll rendelkezésre

A háború után újraindított forgalomhoz Bécsből további öt használt, szintén Austro-Daimler gyártású buszt vásároltak, 1921. szeptember 24-én ezek a járművek is részt vettek a közlekedésben. A technológia kiforratlansága miatt azonban korlátozni kellett közlekedésüket: az 1924. október 24-én megindult, a Vilmos császár úttól a Lánchídon és az Alagúton át a Krisztina térig közlekedő 2-esen – a Lánchíd meredeknek ítélt felhajtója miatt – nem közlekedhettek. A Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SZAÜ) a húszas évek végére ki is vonta a forgalomból az akkumulátoros járműveit.

És akkor most majd megint lesznek elektromos buszok, mert több, mint száz év után kiderítettük, micsoda jó dolog is az…

Budapest, 1916. Sajnos “csak” villamosok és konflisok tűnnek fel a videó vége felé:

Ajánlott Cikkek