14 méter, porba ültetett futómű? Mi lehet? Hacsak nem az… Ikarus 290-es
Egy minden szempontból különleges Ikarus kerül bemutatásra, amely három tengellyel, kétoldali ajtókkal rendelkezett, és nem volt alkalmas a közúti közlekedésre, hiszen a maximális sebessége mindössze 40 km/h volt, és annyira le volt ültetve, hogy a városban, vagy azon kívül is bizony sok helyen felült volna a talajegyenetlenségeken. Igen ám, de a reptér az pontosan az a hely, ahol aztán nincsenek nagy bukkanók vagy éppen kátyúk!
Borítóképen: IK 290
Ezt a buszt tehát 1978-ban repülőtéri kiszolgálásra alakították ki, rendeltetése az utasok szállítása volt a repülőgép és a reptéri terminál között.
További érdekesség, hogy a típus jobbkormányosként került szolgálatba a MALÉV-nál a Ferihegyi repülőtéren – a vezetőajtó kilincses volt, ami azonban a vezetőhely túloldalára, a bal oldalra került! -, de egyes példányai exportra is kerültek! Így Csehszlovákia és az NDK egyet-egyet- míg Mozambik négy darabot vásárolt, ahogy Ferihegyen is négy ilyen példány került be a reptéri járműflottába.
Kifejlesztésének oka, hogy az ekkoriban nagy mennyiségben gyártott csuklós Ikarus 280-ast számos országban használták a nemzetközi repülőterek belső forgalmának ellátására.
De ezek a járművek azonban nem igazán feleltek meg a speciális repülőtéri körülményeknek, ezért az Ikarus 1977-ben bemutatta a direkt repterekre szánt 290-est.
Fontos szempont volt a tervezésnél a gyors utascsere, amit az oldalanként elhelyezett 2-2 utasajtó és az igen alacsony, 300 milliméteres padlószint tett lehetővé. A praktikusan kialakított, kevés ülőhellyel szerelt, ám annál tágasabb utastér 146 fő befogadására volt alkalmas.
A típusból 1977 és 1982 között tíz darabot gyártottak, amelyek a prágai és a berlini repülőtér mellett Mozambikban és Ferihegyen is üzemeltek. A budapesti nemzetközi repülőtéren szolgálatot teljesítő 290-eseket a nyolcvanas évek elejétől fokozatosan cserélték le mezei Ikarus 280.15-ös csuklósokra.
A háromtengelyes, 14 méter hosszú, Csepel-alvázas buszban az orrban elhelyezett motor az első tengelyt hajtotta, a hátsó kerekek szabadonfutó rendszerűek voltak.
Leselejtezésük után egy példány selejtezése után sokáig a Vágóhíd HÉV állomáson állt büféként…