Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem Történelem Videók Világ

1862: fejpályaudvarok helyett… Ma: fejpályaudvarok…

Hihetetlen lassúság jellemez egy-két nagyberuházást, de hogy 160 év alatt se sikerüljön megvalósítani, az alighanem egyedülálló. Tegyük hozzá gyorsan, esélyes, hogy az egyébként jó ötletből soha nem is lesz valóság…

Borítóképen: “Nyugoti” pályaudvar – 1902

Bármilyen hihetetlen, de a Déli- és a Nyugati pályaudvar összekötésének ötlete már akkor felmerült, amikor 1862-ben megépült a Déli Vasút budapesti pályaudvara. Addig Pesten és Budán csak egyetlen pályaudvar működött, méghozzá a Nyugati pályaudvar helyén (és a később megépített körút helyén) lévő Indóház, ami az Osztrák Államvasutak tulajdonában volt akkoriban.

Alábbi cikkünkben a régi Indóház pontos elhelyezkedéséről, illetve a körút, valamint a Váci út kialakításáról írtunk:

Az akkor még jórészt nem beépített budai területeken, nagyjából a mai Margit körút vonalán vasutat kell építeni a Dunáig, azon egy vasúti hidat, majd innen a gyárakkal, üzemekkel lazán beépített területen át – a mai Szent István körúttal párhuzamosan, attól azonban kissé délre – továbbvezetett vasúttal érték volna el a pesti pályaudvart.

Miért volt ez jó ötlet? Mert akkoriban nem volt az ország területén a Dunán átívelő vasúti híd, viszont az összeköttetés megteremtésével azonnal nagyságrendekkel jobb kapcsolat lett volna az ország nyugati és keleti része között.

Magyarország vasúthálózata 1867-ben

És miért nem valósult meg? Nos, mint említettük, a két pályaudvar két különböző vasúttársaság birtokában volt, de ami lényegesebb; Bécsben sokkal jobb volt, ha keleti és a nyugati országrész nincs közvetlen összeköttetésben!

Gondoljunk csak bele; egészen 1877. október 23.-ig – akkor adták át a forgalomnak, a Lánchíd és a Margit híd után Budapest harmadik hídjaként az Összekötő vasúti hidat (Déli összekötő vasúti híd) elődjét. Addig – ha kifejezetten csakis és kizárólag vasutat használva akart valaki eljutni mondjuk Székesfehérvárról Temesvárra, vagy Nagyváradra, akkor ezt csak Bécsen keresztül tehette volna meg…

És persze a császári adminisztráció szerint nyilván Bécs volt a birodalom egyetlen központja, az meg végképp nem volt cél, hogy a magyarok könnyen eljussanak a keleti végektől mondjuk Bécs alá!

Persze mindez csak elvi fejtegetés, mert természetesen senki nem választotta ezt az útvonalat, hiszen akkoriban már állt Budapesten két közúti híd is, így Fehérvárról vonattal érkezve a délibe közúton érkezhettek meg a Magyar Északi Vasúttársaság, majd a Magyar Keleti Vasúttársaság vonalain utazva Segesvárra.

A lényeg; a terv maradt tervnek, az összekötés nem valósult meg, ahogy az az 1912-re datált elképzelés is, ami az akkor már a MÁV tulajdonában/kezelésében lévő két vasútállomás összekötésére irányult.

Piros: a személypályaudvarok összekötése – nem valósult meg, Kék: a személypályaudvarok fölt alatti összekötése – metró!, Zöld: a személypályaudvarok összekötése – Szendendrei HÉV!

Itt azonban meg kell állni egy pillanatra, mert amit a fenti képen látunk, az valami egészen fantasztikus, jövőbemutató terv! Igen, ott van rajta a metró a duna alatt, és ott van a Szentendrei HÉV nyomvonala!

Ez a terv sem valósult meg tehát – ami legalábbis a két pályaudvar összeköttetését illeti, azonban olyan későbbi tervek előfutára lehetett, amelyek csak jóval később valósultak meg!

ÉS akkor most két hír napjainkból:

„Vitézy Dávidék Budapest és a Duna alatt kötnék össze az ország vasúthálózatának keleti és nyugati felét. Az alagút kétvágányos lenne, óránként és irányonként 20 vonat kapacitással. A Széll Kálmán térnél lenne egy föld alatti vasúti megálló, a Déli a felszínen megszűnne, a Nyugati részben a föld alá költözne. A Nyugati átépítésére már most nemzetközi tervpályázatot ínak ki” – hvg.hu, 2021. október 6.

„Ha megépülne a Duna alatt egy 4,5 kilométeres vasúti alagút, akkor a föld színéről eltűnne a Déli pályaudvar, és a Nyugati pályaudvar is jóval kisebb területen működhetne, hangzott el a Portfolio.hu és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) szerdai konferenciáján” – telex.hu, 2021. október 7.

Nos, ha megépülne is az alagút egyszer, akkor sem mondhatnánk, hogy két pályaudvart köt össze, ugyanis személyforgalmi szempontból a Déli csak egy „megálló” lenne (idézőjel, mert állomás maradna, csak nem fejállomás).

Lesz még 160 év, hogy egyszer megépüljön az összeköttetés? Nem tudni, addig is a Déli pályaudvar építéséről szóló filmhíradót ajánljuk:

Ajánlott Cikkek