Hírek

1899: Automobilgyárak Magyarországon

Talán az első nagyobb darabszámban gyártott belsőégésű motorral felszerelt „automobilok” azok a triciklik voltak, melyeket a magyar postánál rendszeresítettek, sőt, Bánki Donát már 1894-ben készített egy motorkerékpárt, de a 19. század végén még igencsak gyerekcipőben járt az autógyártás – és ez nem csak Magyarországra igaz!

Borítóképen: “Automobil kocsi” – 1899

A Monarchia teljes területén sem sok gyártót találunk ekkor:

  • Az Oesterreichische Daimler-Motoren Commanditgesellschaft, Bierem, Fischer & Co. benzinmotoros automobilgyára Bécs-Újhelyen Daimler licensz alapján gyártott,
  • Grazben a Puch kerékpárgyár akkoriban alapítja meg autógyára alapjait, sőt, akkoriban már egy saját motort is kreáltak.

A Ganz és társa komolyan foglalkozott az automobilgyártás meghonosításának kérdésével, a Nesselsdorfer Waggonfabrik és az Oesterreichische Waffenfabrik vállalatokkal együtt, melyek mindegyike rendelkezett az autógyártáshoz elengedhetetlenül szükséges szabadalmak egyikével, másikával.

Európában valójában csak a De Dion, a Benz, valamint Peugeot és a Daimler foglalkozott – az akkori körülmények között értelmezendő módon – automobilok sorozatgyártásával. Meg kisebb angol gyártók…

De mi volt Magyarországon? Nos, mutatjuk:

  • 1899 augusztusában jött a hír, hogy egy angol konzorcium 2 millió forint tőkével kíván automobilgyárat létesíteni.
  • 1899 októberében már arról számoltak be a lapok, hogy a Magyar Vasúti Forgalmi részvénytársaság, a Magyar Kiviteli és Csomagszállítási részvénytársasággal és a Mercur bank- és váltóüzlet részvénytársasággal már alapított is egy ilyen vállalatot Automobil részvénytársaság néven. Sajnos ez nem volt hosszú életű…:
Pénzügyi Compass, 1901-1902
  • Az Egyesült Villamossági részvénytársaság automobil gyára akkoriban volt alapítás alatt, és már azt is tudni lehetett, hogy francia szabadalmak alapján gyártanak majd autókat. Erről a vállaltról sajnos nem tudunk a továbbiakban semmit… legalábbis az autógyártásról.
  • A Magyar Varrógép- és Kerékpárgyár Rt. szintén foglalkozott az automobilgyártás bevezetésével:
  • A győri Magyar Vaggon- és Gépgyár Rt. már az automobilgyártás bevezetésénél tartott akkoriban:
  • Aradon tervbe vették véve az automobilgyártás bevezetését a Weitzer-féle Vaggon- és Gépgyár Rt.-nél is:

Így álltunk tehát a 20 századra fordulva, a 19. század utolsó évében. Bár az tény, hogy ez nem túl sok, de azért a későbbi Rába, vagy az első buszokat gyártó – és elsőként kifejezetten autógyártásra épített gyár! – a MARTA meghatározó volt a múlt század elején, arról nem is beszélve, hogy a későbbiekre legalább a tapasztalatokat itt szerezték meg olyan szakemberek, akik az idők folyamán egyre komolyabb közúti járművekkel álltak elő.

Ajánlott Cikkek