Épített örökség Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem Történelem Videók

1941: A Csonka Gépgyár új gyárépülete

A Csonka Gépgyár története igen érdekes, hiszen a Bánki Donáttal közös találmánya a porlasztó – más néven a karburátor – feltalálása után Röck István Gépgyárával együttműködésben gyártotta a postai csomagszállító kocsikat, majd 1912-ben eladta kiskocsijának terveit a Magyar Általános Gépgyárnak és abbahagyta az autókonstruktőri tevékenységét.

Borítóképen: A Csonka-féle postaautó eleje és a Csonka Gépgyár utódja, a Kismotor- és Gépgyár homlokzata

És eddig életéből csak a nagyobb eseményeket emeltük ki, de itt nincs vége a történetnek, ugyanis Csonka János tervezte és készítette az első hazai kompresszoros motort, tűzoltó-, csónak-, bányamozdony- és sínautómotort és autóbuszt is, de a műszaki irodalomban is tevékenykedett, az első magyar automobil szakszótár megalkotója.

Mindezt úgy, hogy Csonka Jánosnak nem volt diplomája, de érdemeit mind a Műegyetem, mind a magyar mérnöktársadalom hálával ismerte el!

1924-ben vonult nyugdíjba, de ekkor sem állt meg az alkotómunka! 1925-ben – 73 évesen! – autójavító műhelyt nyitott a Fehérvári úton!

Bár senki nem tudja meddig él, de Csonka Jánosesetében ez az újabb műhely nem volt elkésett dolog, ugyanis 87 éves korában halt meg, így láthatta, hogy felfut a termelés a gyárában, amit akkor már ifj. Csonka János és Csonka Béla vezetett, amikor kiderült, hogy egész egyszerűen nincs több hely a Budafokon bérelt területen…

Szerencsére volt egy lehetőség, amit a haditermelésbe természetesen bevont gyár emg tudott ragadni. Egy Amerikában élő nagynéni, özv. Boross Sándorné amikor 1920-ban Magyarországra látogatott, nagyobb pénzösszeget hozott magával, amelyből – az inflációs pénzromlás elkerülésére – Csonkáék tanácsára a mai Bartók Béla úton egy telket vásárolt.

Ezt a telket még a II. világháború előtt, az ő hozzájárulásával, a Fehérvári út 50. (ma: 44.) sz. alatti telekre cserélték át.

Egy erősen stilizált rajz, ami azért igen pontosan mutatja gyár főbb jellegzetességeit

Itt épült fel az új gyárépület, ami aztán nem csak gyártott, hanem komoly figyelmet szentelt a tanoncképzésnek is, hiszen itt folyamatosan 50 tanonc tanulta azon szakmákat, amelyek a gépgyártás és autógyártás területén szükségesek.

A fenti kép alapján azonosított gyártelep az 1944-es légifelvételen, és a mai térképen

A történet – tényleg nagyon zanzásítva ennyi, de van egy komoly bökkenő! Ha ma a Fehérvári út 50., vagy a Fehérvári út 44 szám alatti épületeket megkeressük, abban igazán nehezen fedezhetjük fel a korabeli fotókon és filmhíradóban látható épületeket!

Nem, az épület nem semmisült meg a háborúban – még ha károkat is szenvedett… meg egyes gépeket, berendezéseket lenyúltak… -, viszont nem ott van, ahol azt keressük!

Sajnos egy szoftveres jiba miatt nem tudunk jobb képet közölni, de alkalomadtán kicseréljük!

Mi a megoldás? Nos az, hogy az épület valójában nem a Fehérvári úton volt, hanem a mai Prielle Kornélia úton, szemben a Soproni út Prielle Kornélia útba torkollásával!

Ha tehát valaki esetleg szeretné felkeresni a helyet, ahol az új gépgyár működött a háború alatt az az általunk megadott helyen keresse!

És aki azt is meg akarja tudni, hogy a hátul, kersztben lévő, magasabb épület mikorról származik, el tudjuk mondani, hogy az is a háború alatt épült (és látható az 1944-es légifelvételen is):

Egy másik stilizált rajz 1943-ból

Ajánlott Cikkek