Magyarság Nagyjaink Történelem Világ

A Dormán motorok nagy napjai!

„A múlt évi TTC-verseny azután derékba törte a szépen megkezdett munkát. A legfiatalabb Dormán-testvér a verseny előtti géppróbáláson összefutott egy székesfehérvári versenyzővel és mindketten halálukat lelték. Azután sokáig nem hallottunk a Dormán-testvérekről, amíg a közelmúlt napok egyikén ismét felkerestük őket. Bár akkoriban a nagy csapás hosszú időre elvette munkakedvüket, Istennek hála, ma ismét nagyban folyik a munka” – írta az Automobil—Motorsport—Turizmus című lap 1930 áprilisában.

Borítóképen: A Dormán-MAG motorkerékpár, ami a TTC versenyén debütált. A gépen annak tulajdonosa, Kuscheff Miklós, míg mellette jobbról-balról a gép konstruktőrjei, a Dormán-testvérek állnak.

A sajnálatos eset nem a történet kezdete, de jól mutatja, hogy akkoriban bizony nem volt veszélytelen a motorsport (ma sem az, de akkor a biztonsági kérdések nagyon hátrasorolódtak…), na meg azt is, hogy akkorra már a Dormán motorok komoly hírnévre tettek szert.

Pedig olyan nagyon sok nem készült belőlük, mégis voltak rajongóik a becslések szerint 50-150 példányban gyártott gépeknek.

Egy korabeli rajz a balesetről

A műhely az Akadémia utca 5. szám alatt volt. Az épület már nem létezik, de 20 század ’20-as éveiben itt volt a Brassói Cellulosegyár Részvénytársaság irodája, a Vízépítési Társaság is itt székelt (a szemben lévő tömb Dunára néző részén volt a DGT székháza), ahogy a Kronberger-féle Faipari Részvénytársaság is itt tartott fenn irodát, de itt volt Menczer Jenő üzlete is, aki a korabeli hírek szerint 1921-ben 300.000 koronát sikkasztott el ügyfelei pénzét…

Az előző bekezdést csak az érdekesség kedvéért említettük, de ebből is jól látható, hogy akkoriban az irodák, illetve egy-egy műhely jól megfértek egymás mellett – de legalábbis nem voltak a különféle funkciók olyan mértékben szétválasztva, mint manapság.

De nézzük a motorokat! 1930-ból találtunk egy árlistát, ami tartalmaz pár más adatott is az áron kívül. Az első oszlopban a típusjelzés, majd a hengerszám, furat, löket, hengerűrtartalom van megadva, majd egy motorjellemző, aztán a világítás (vn: világítás nélkül, v: világítással), és végül az ár pengőben:

A Dormán és a Méray árai 1930-ban

A Méray kínálat:

Ma már – és csupán ennyi adat ismeretében – nehéz lenne dönteni, de nem lennénk meglepve, ha összevethető motorkerékpárok esetén akkoriban inkább a Mérayt választották, hiszen arról tudható volt, hogy nagy darabszámban (az akkori magyar viszonyokhoz mérten!) készül, míg Dormán motorokból a hírek szerint havonta egy-két példány készült el.

A svájci Motosacoche-gyár egyhengeres újtípusú OHC motorja, amit a Dormán-gépbe építettek

Hogy milyenek lehettek ezek a gépek? Nos, a megbízhatósággal nem lehetett gond, ugyanis a TTC megbízhatósági túraútja 232 kilométeres távjának teljesítése után így írtak a lapok:

„A versenyben több új gép, mint a 300-as közvetlen mágnes meghajtásos Rex Acme beépítésű Blackburne motor, a német kétütemű neheimi BMW, a budapesti Dormán beépítésű MAG, valamint több már népszerű márka újabb típusai mutatkoztak be aranyéremmel elismert siker jegyében a magyar közönségnek.”

MAG, nem MÁG!

A MAG (Motosacoche Acacias Genève) egy svájci vállalkozás, melyet 1899-ben alapított Henri és Armand Dufaux – még nem ezen a néven. 1900-tól gyártottak segédmotorokat, melyeknél a motor részleteit burkolatok mögé rejtették, és ez egyesek számára úgy nézett ki, mint egy motor a táskában, innen ered a Motosacoche elnevezés, ami azt jelenti, hogy “motor a táskában”.

1910-ben a Royal Enfield 344 cm³-es 2,75 LE-s Motosacoche motorokat használt egy sikeres V-twin modellben. Állítólag időnként a Triumph, Ariel, Matchless és Brough-Superior motorokat is szállították. Ezek után több nemzetközi sikert is feljegyezhettek, ami a MAG motorjaihoz köthető, de az 1930-as években a Norton előretörésével a vállalat hanyatlani kezdett.

A háború után bemutattak pár modellt, de egyik sem lett átütő siker, azonban a vállalat fenntartotta az álló- és ipari motorok gyártását. Ma egy svájci holding birtokolja a márkát, azonban nem motorokat, hanem elektromos kerékpárokat terveznek gyártani.

A MÁG pedig a Magyar Általános gépgyár, melynek történetét alábbi cikkünkben dolgoztuk fel:

Szóval nem mindegy, hogy MAG vagy MÁG!

A Dormán testvérek egyébként nem csak MAG motorokat építettek gépeikbe, hanem Villiers-t is, de később rendelésre JAP vagy Blackburn motorokkal is lehetett rendelni náluk motorokat.

Hogy később mi lett a sorsa a vállalkozásnak, sajnos nem tudjuk, de sok más vállalattal együtt eltűnt a történelem süllyesztőjében…

Ajánlott Cikkek