Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

A Ganz-Danubius tengeralattjáró: SM U 30

Az első világháború volt az a nagy háború, melyben először vetettek be tengeralattjárókat, sőt mi több, a németek korlátlan tengeralattjáró-háborút hirdetett és vívott a 1917-től, bár a történészek egy része már az 1915-ös év februárja és májusa közötti brit vizeken folytatott német tengeralattjáró-hadjáratot is korlátlan tengeralattjáró-háborúnak tekinti, azzal együtt is, hogy akkor még semleges hajókat nem támadtak a németek.

Borítóképen: Egy UB II típusú tengeralattjáró végső feltöltése, a hajó valószínűleg az U 30. Mellette az OL 108 jelű olajszállító hajó

Talán mondani sem kell, hogy a háború alatt őrületes ütemben fejlődött a haditechnika ezen ága (is), de mi most valahol a kezdetek kezdetén vagyunk még történetünkben;

A háború kezdetén, az osztrák-magyar tengeralattjárórészlegnek mindössze hat, csak bizonyos feltételek mellett használható kipróbálás alatt lévő hajója volt, és ezért szükség volt egy gyors építőprogramra.

ábra. Légi felvétel a Gjenovicban lévő osztrák-magyar tengeralattjáró-bázisról. Jobbra a GAA ellátóhajó, mellette több tengeralattjáró áll, a fa bejáróhidaknál 10 osztrák-magyar torpedónaszád horgonyoz

Persze ez nem tartott sokáig, hiszen őrületes fegyverkezési verseny volt akkoriban, ezért 1915-ben öt darab UB I típusú tengeralattjárót (U 10, 11, 15, 16 és 17) rendelt meg a Monarchia Németországtól. Ezt a típust jól ismerte az Osztrák-Magyar Haditengerészet, hiszen korábban vasúton a Császári Német Haditengerészet vasúton szállította Polába az UB 3, UB 8 és UB 9 egységeket, ahol összeszerelték azokat, hogy aztán Törökországba küldjék.

Miután mindig csak több és több hadieszköz kellett, a Cantiere Navale Triestino megvásárolta az AG Weser, Bremen cégtől a német UB II típus gyártási licencét, amelyet azonban az osztrák-magyar tengeralattjáró-flottilla kívánalmai szerint módosítottak. Mivel a CNT Monfalcone hajógyárat az olasz hadsereg elfoglalta, a Cantierének „albérlőként” kellett működnie a Polai Haditengerészeti Arzenálban, ahol az U 27, U 28, U 40 és U 41 tengeralattjárókat építették.

Cantiere Navale Triestino

Magyarra fordítva a vállalat neve Triestino Haditengerészeti Hajógyár, amit a Cosulich család alapított Monfalcone-ban, majd 1890-ben Triesztbe helyezett át. Az első világháború kitöréséig a hajógyár számos kereskedelmi és katonai hajót épített, köztük a Saida cirkálót a KUK Kriegsmarine , az Osztrák-Magyar Birodalom haditengerészetének számára . Az Olaszország és Ausztria közötti háború kitörésekor 1915-ben a nagyrészt olasz munkaerő elhagyta az építkezést, miközben maga a helyszín túl közel volt a frontvonalhoz ahhoz, hogy tovább működjön.

A Királyi Hadsereg 1915. június 8-án foglalta el, és 1915 júliusától szeptemberig az osztrák fegyverek célpontjává vált, az isonzói csaták során. A cég azonban tovább működött, kölcsönbe vett eszközökkel, a DDSG Budapesten és a Naval Arsenal Pulában. A háború alatt tengeralattjárókat építettek, köztük több U osztályt is.

A Monarchia dualista jellege okán az osztrák-magyar megrendelést két részletben kellett teljesíteni;

A tengeralattjárókat részben a Stabilimento Tecnico linzi hajógyárában kell megépíteni, részben pedig a Polai Haditengerészeti Arzenálban. Az összeszerelést a Ganz és Társa – Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. végezte, az adott helyzettől függően Fiuméban vagy Polában.

Az egyezmény következtében a Ganz-Danubius az U 29-től U 32-ig terjedő számú tengeralattjárókat saját hajógyárában készítette el Budapesten és Fiuméban.

Az U 30 tengeralattjáró nézeti rajza

Mindkét hajógyár késett a szállítási határidőkkel. Ennek fő oka nem a hajógyárak bevallottan hiányos felszereltsége, hanem a külső beszállítók megbízhatatlansága volt. A tengeralattjárókat fokozatosan állították hadrendbe 1917 januárjától kezdődően, az utolsó egység az U 41 volt. Mindegyik UB II típusú tengeralattjáró részt vett bevetésen a háború során.

Az UB II-es tengeralattjáró

A CNT licencépítésű német UB II típus egytestű tengeralattjáró volt, 306,84/268,31 t vízkiszorítással, 36,9 m teljes hosszal, 4,36 m szélességgel és 3,72 m merüléssel. Víz felett két négyhengeres, négyütemű Koerting dízelmotor végezte a hajtást, egyenként 150 LE-vel, ami 9 csomó sebességet eredményezett. Víz alatt a két, egyenként 140 LE-s elektromos motorral 7,5 csomó sebességet volt képes elérni.

A fegyverzet két 45 cm-es rögzített orrkivetőcsőből, egy 7,5 cm-es 30-as űrméretű fedélzeti ágyúból, egy darab 8 mm-es géppuskából és összesen négy db 45 cm átmérőjű, 5,5 m hosszú torpedóból állt. A legénység 24 fő volt.

A Ganz-Danubius 1915. október 13-án négy darab UB II típusú tengeralattjáró megépítésére kapott megrendelést (U 29-től U 32-ig). 1916. március 9-én fektették le az U 30 gerincét Fiuméban, s a vízrebocsátás 1916. december 27-én történt.

Az S. M. U 30 parancsnoka, Frehndrich Frigyessorhajóhadnagy (jobbra) és 3. tisztje, Kricsovári RicsovárySándor fregatthadnagy. Mindketten magyarok, és a hajó ismagyar építésű volt.

Az első víz alatti menetpróba Friedrich Frehndrich parancsnokkal egy hónappal később, 1917. január 27-én zajlott le a Fiumei-öbölben. A tengeralattjáró február 6-án áthajózott Polába, és a próbák befejezését követően, 1917. február 17-én, szombaton állították hadrendbe ugyanott. Február 26- án, hétfőn kifutott a Brionin lévő osztrák-magyar tengeralattjáró-támaszpontról első őrjáratára Málta térségében. A Gjenovic/Cattaro tengeralattjáró-támaszpontra tért vissza, ahova 1917. március 16-án, 9 órakor érkezett meg, miután a magas hullámok megrongálták a hajótestet. A javításokat követően 1917. március 31-én, hajnali 4.30-kor futott ki Gjenovicból a második őrjáratra.

A parancs úgy szólt, hogy a Málta/Kréta területen tevékenykedjen – azonban a hajó soha nem tért vissza, nyom nélkül eltűnt!

Az S. M. U 30 a cattarói Gjenovic oszrák-magyar tengeralattjáró-bázison

A flottaparancsnokság 1917. május 11-én bejelentette, hogy a tengeralattjáró elveszett, és hogy a továbbiakban veszteségként könyvelik el. A nemzetközi sajtóban megjelentek olyan cikkek, amelyek arról számoltak be, hogy az Olasz Haditengerészet az utóbbi hetekben tizenhárom osztrák-magyar tengeralattjárót elsüllyesztett, ugyanakkor ez teljes képtelenség, hiszen az U 30-on túl egyetlen német vagy osztrák tengeralattjáró nem veszett el ebben az időben!

Az osztrák-magyar haditengerészet úgy értékelte mindezt, hogy csakis félreértés lehet, és az a bizonyos szám nem 13, hanem 30, de ez a 30 nem az elsüllyesztett tengeralattjárók száma, hanem az egyetlen elsüllyesztett tengeralattjáró száma, az U 30*.

Néhány brit tengerész osztrák hadifogságba került, miután az öbölzárnak használt halászhajóik elsüllyedtek az Otrantói szorosban, az 1917. május 15-én végrehajtott híres osztrák-magyar cirkálótámadás során. Ezek közül néhányan azt állították, hogy egy tengeralattjáró belegabalyodott a tengeralattjárók ellen kifeszített hálókba, amelyet körülbelül egy hónappal korábban mélységi aknákkal megsemmisítettek.

A hadifoglyoktól kapott információk ellenére az Osztrák-Magyar Tengeralattjáró-szolgálat néhány tagja sohasem hitte el, hogy az U 30 az otrantói hálók csapdájába került.

Inkább arra gondoltak, hogy a német bajtársak véletlenül megtorpedózták és elsüllyesztették. Ez a nézet a német tengeralattjárók olyan állításán alapszik, mely szerint elsüllyesztettek egy felszínre emelkedett ellenséges tengeralattjárót akkor, amikor az U 30 őrjáratban volt.

Ez utóbbi érdekes fejlemény, ugyanis a 13 tengeralattjáró elsüllyesztését éppen azért nevezték lehetetlennek, mert abban az időben az U 30 mellett egyetlen német, vagy osztrák-magyar tengeralattjáró sem volt a térségben… Persze az is igaz, hogy ha mégis a németek süllyesztették el a Monarchia tengeralattjáróját – nyilván tévedésből! -, akkor sem vallották volna be soha szövetségesüknek!

Bizonyos források azt állították, hogy az U 30-at 1917. április 29-i (tehát az őrjárat megkezdése után 29 nappal!) hazatartó útján süllyesztette el mélységi aknákkal a brit PLOUGH BOY tengeralattjáró-elhárító felfegyverzett halászhajó (trawler) az Otrantói-szorosban. Egy másik brit hajó is látott állítólag egy tengeralattjárót 29.-én, de később nem találtak roncsokat, és ők maguk is kételkedtek benne, hogy egy tengeralattjárót süllyesztettek volna el.

Ez a dátum nagyon nem stimmel, szinte biztosan kizárható, hogy az érintett nem az U 30 volt, ugyanis az U 30 típusú hajók (azaz a német UB II típus) maximum három hétig tevékenykedtek a földközi-tengeri háborús őrjáratokon.

Az S. M. U 30 harmincéves parancsnoka, FriedrichFaehndrich sorhajóhadnagy, aki 1887. január 8-án Budapesten született, előtte az S. M. U 30 7,5 cm-es L/30-as ágyújalátható

Akkor marad mégis a német tengeralattjárók véletlen támadása? Ez sem valószínű, mert ugyan az lehetséges, hogy ha ilyen történik, a németek eltitkolják azt szövetségesük elől, ugyanakkor a kérdéses időszakban egyetlen német tengeralattjáró sem jelentette, hogy megtámadott volna egy másik tengeralattjárót, márpedig a hadianyaggal igen pontosan el kellett számolni. Egy támadás esetén – ami nem jelenti feltétlenül az ellenséges hajó elsüllyesztését! – ugyan még nem kell feltétlenül hadianyagot felhasználni, de az elsüllyesztéshez már mindenképpen szükség van erre!

Ha tehát a németek csak akár sikertelenül megtámadták volna az U 30-at, annak legalább a belső jelentésekben nyoma lenne, még ha mondjuk nem is nevezték volna meg azt a hajót, amit meg még ráadásul sikerült is elsüllyeszteniük!

„Ennek megfelelően feltételeznünk kell, hogy az U 30-as vagy nekiütközött egy olasz tengeralattjáró-elhárító aknának, amelyet az Otranto-foktól keletre helyeztek el, vagy azért süllyedt el, mert az előző úton elszenvedett sérüléseit nem megfelelő módon javították ki. Mindkét esetben úgy tűnik, a hajó 1917. április 1 -jén veszett oda, amikor át kellett volna haladnia az otrantói hajózáron” – írta a Haditechnika 2007. évi 6. számában Erwin F. Sieche (dr. Ákos György fordítása).

*: Nem keverendő a német U 30 tengeralattjáróval, amit  a német haditengerészet rendelte a brémai AG Wessertől 1935. április 1-jén. 

Ajánlott Cikkek