Magyarság Történelem Történelem Videók

A kisember törpe teherautója

„Egy az, hogy ez a kismotor Csepel, kettő meg az, hogy ezt a pótkocsit kismotorhoz csinálták” – nyilatkozta a furcsa szerzet vezetője. Igen, ez egy „szakmányban” gyártott utánfutó volt, melyet a Csepel motorkerékpárokhoz fejlesztettek ki az 1940-es évek elején.

Borítóképen: A Pauliny-féle motor-utánfutó, és egy Csepel Motor Szolgálat hirdetés

De ki volt az „elkövető”? Nos, ahogy az a borítóképen is látható, Pauliny Lajos alkatrészgyártó üzemében készült, és a riport szerint igenis megfelelt a vele szemben támasztott követelményeknek!

A Csepel 100 sokat bírt:

A köztudatban csak CsMSz-ként (Csepel Motor Szolgálat) ismert vállalkozás persze nem csak ezeket a motor-utánfutókat készítette, sok más alkatrészt is gyártottak itt. Itt van mindjárt a kiváló minőségű teleszkópvilla:

Tudni kell, hogy ezeket a teleszkópvillákat – pontosabban ezek erősebb változatait – a motorversenyzők is szívesen beépítették gépeikbe, „polgári” változatai pedig azért voltak népszerűek, mert egész jó áron hozzájuthattak a vevők. Íme, egy versenyemlék:

„Ámde a jól átgondolt támadás balszerencse folytán kudarcba fulladt, a leesett lánca miatt, amit Lovászidegességében meg sem próbált visszatenni, hanem a Pauliny-féle Csepel Motor Szolgálatügyeletes segédjéhez tolta a motorját, ahol fél perc múlva üzemképes állapotba hozták. A néhány perces súlyos veszteség már behozhatatlan volt, bár.”

Egy korabeli motorverseny:

A Felka utca 6. szám alatti épület ma is őrzi a nyomát a műhelynek, ugyanis földszinti, utcafronti részein még ma is láthatók azok az ajtók, kirakatok, amelyek korábban a CsMSz-t és vevőit szolgálták:

A vállalkozás egyébként nem csak a teleszkópokat készítette, hanem tulajdonképpen egyfajta „tuningműhely” is volt, hiszen itt az egész motorra kiterjedő fejlesztéseket is megvalósítottak.

Sajnos ezek már háborús évek voltak, ami az üzlet szempontjából egyrészt rossz volt, mert a haditermelés okán a motorkerékpárok gyártása visszaesett (amit gyártottak, azt is nagyrészt a katonaság kapta meg, azok viszont nem jutottak el a Felka utcába…), ellenben éppen a kisebb volumen miatt egyre többen újíttatták fel motorkerékpárjukat, és a versenyzők is inkább tovább farigcsálták már korábban meglévő gépeiket.

A fenti hirdetés már 1948-ból származik, ami azt mutatja, hogy a vállalkozás túlélte a háborús eseményeket, sőt, még 1949-ből is láttunk apróhirdetéseket – akkor már Csepel varrógépek javítása, használt Sach, Mátra motorokkel is kereskedtek és javították őket -, de aztán sem hír, sem hirdetés nem jelent meg több…

Ajánlott Cikkek