Hírek Történelem Videók

A legnagyobbak – Az M1 Abrams-tól a Landkreuzer P. 1000 Ratte-ig

Az első világháború volt az első olyan háború, amelyben már nagy számban alkalmaztak harckocsikat. Azért volt szükség ezekre, mert folyamatos volt a törekvés arra nézve, hogy a gyalogságot hatékony eszközökkel támogassák. Ebben az időszaknak az aviatika is sokat fejlődött, a korábbi hőlégballonos megfigyelések helyett immár repülőgépekkel derítették fel az ellenséges vonalakat, illetve a mögöttes területet. Igen ám, de a harcot meg is kellett vívni, márpedig több élőerőt már nem lehetett felvonultatni, így új, hatékonyabb eszközökre volt szükség.

Borítóképen: A legnagyobb a Panzerkampfwagen VIII Maus, a maga 120 tonnájával, de van nagyobb is!

Ez azért még nem a kurszki csata ideje volt, a harckocsikat kifejezetten a gyalogság támogatására használtak. Az inkább más a Második Birodalom „találmánya” volt, hogy a harckocsikat önálló hadosztályokba szervezve, önálló támadóerőként – leginkább a légi csapások után a támadás csúcsként – alkalmazzák. Ez vezetett el aztán a Kurszki csatához, ahol 6.000 harckocsi és önjáró löveg vett részt. Az 1990-es Öbölháborúig ez volt a legnagyobb számú tankot felvonultató csata.

Második világháború: Kurszki csata
A Kurszki csata – dokumentumfilm

De vissza a legnagyobbakhoz, melyek közül érdekes módon egyik sem volt ott Kurszknál. Egy részük korábbi, más részük azonos idejű, de nem voltak jelen, az elsőként bemutatandó ötödik helyezett pedig hosszú évtizedekkel későbbi konstrukció, ami viszont részt vett az Öbölháborúban!

5. M1 Abrams

1980-ban állt hadrendbe, így az itt bemutatott harckocsik közül a legtőképesebb. Névadója Creighton Abrams tábornok, aki az Egyesült Államok hadseregének vezérkari főnöke és a 37. Páncélos Ezred parancsnoka volt.

Az öregedő M60-as harckocsik cseréjére tett első kísérlet a sikertelen MBT–70 projekt volt, melyen Nyugat-Németországgal közösen dolgoztak. Bár az MBT-70 programot mindenestül törölték, az elért eredményeket részben hasznosították az amerikaiak és a németek egyaránt. Ezután indították el az M1 Abrams fejlesztését, a fejlesztés során elkerülve az MBT-70 innovatív, sok problémát okozó ötleteit, így az M1 sokkal sikeresebb fejlesztési program és konstrukció lett.

A 72 km/h-s végsebességre képes harckocsi szegényített urán tartalmú páncélzata bivalyerősnek mondható – hozza azt, amit egy 610 mm vastag hengerelt homogén páncéllemez. Hatótávolsága több mint 450 km, személyzete pedig négy főből áll.

Fegyverzet:

  • 120 mm-es M256 sima csövű ágyú (eredetileg a német Rheinmetall AG fejlesztése a Leopard 2 harckocsi számára. Az M256 ennek a licencben gyártott, egyszerűsített szerkezetű változata, amit az amerikaiak a túlzott bonyolultság miatt nem alkalmaztak az M1 esetén…)
  • 12,7 mm-es M2 hátrafelé tüzelő géppuska
  • 7,62 mm-es M240 légvédelmi géppuska
  • 7,62 mm-es M240 lövegcsővel párhuzamosított géppuska
M1 Abrams, 120 mm-es sima csövő ágyú akcióban
Az M1 Abrams az Öbölháborúban

Adatok:

  • Tömeg: 62 tonna
  • Hosszúság: 7,93 méter
  • Szélesség: 3,66 méter
  • Magasság: 2,44 méter

4. Char2c

Érdekes a sorsa a franciák első szupernehéz harckocsijának, az 1917-ben megtervezett Char2cnek, amely a két világháború között állt szolgálatban, így soha nem vetették be! A tank 8 km/h-s végsebességre volt képes, és ez a tény elég jól szemlélteti, hogy milyen komoly fejlődés ment végbe az M1 Abrams-ig eltelt 60 év során!

A legnagyobb működő tank az országban
Minden, amit tudni lehet a Char2c harckocsiról

Adatok:

  • Tömeg: 69 tonna
  • Hosszúság: 10,27 méter
  • Szélesség: 3,00 méter
  • Magasság: 4,09 méter

3. K-Wagen

Igen, ez már egy német behemót, a K-Wagen (vagy Großkampfwagen), ami az előző két harckocsin jelentősen túltesz a maga 120 tonnás tömegével. Mint azt korábbi cikkünk ben említettük, érdekes módon a legnagyobb szerkezeteket sokszor olyan országok építették meg, amelyek alapvetően nem álltak jól alanyagok tekintetében, mégis a méretek ész nélküli növelésében látták a megoldást.

A 27 fős személyzetnek persze kellett a hely… Nem véletlen tehát, hogy ilyen méretei vannak, ahogy az sem, hogy a két darab Mercedes-Benz V6-os motor összesen 650 lőerős teljesítménye is mindössze 7,5 km/h-ás végsebesség elérésére tették képessé… De ne feledjük, ekkor még kifejezetten a gyalogság kisegítőjeként számítottak ezekre a gépekre, így nem is volt szükség nagyobb sebességre.

A K-Wagen-t az első világháború során tervezték, egy példánya és két prototípusa készült el, de bevetést ez sem élt meg, az antant győzelme nem csak a gyártást, hanem egyáltalán a német harckocsi-fejlesztéseket is elsöpörte – egy időre…

K-Wagen: A világ első Szuper Tankja
Vannak őrültek… LEGO K-Wagen!

Adatok:

  • Tömeg: 121 tonna
  • Hosszúság: 13,00 méter
  • Szélesség: 6,00 méter
  • Magasság: 3,00 méter

2. Panzerkampfwagen VIII Maus

Ez már Hitler megrendelésére készült, ugyanis az első világháborút lezárása után 15 éven belül Németország ismét fegyverkezésbe fogott. Már nagyban ment a második világháború, amikor 1942 júniusában Hitler kiadta a parancsot: olyan harckocsit kell gyártani, ami nem is harckocsi, hanem inkább egy hatalmas mozgó bunker.

Porsche professzor először egy 100 tonnás szerkezetben gondolkodtak, de a Führer utasítására végül majdnem a kétszeresére hízott a gépezet.

Porsche tervezett hozzá egy tízhengeres motort is, de ennek ereje igen kevésnek bizonyult, így végül a Daimler-Benz DB 603-as benzinbefecskendezéses repülőmotorra esett a választás. Ez már 1200 lőerőt tudott… A gép maximális sebessége ezzel a hajtással 20 km/h volt, hatótávolsága 100 és 190 km között változott, a páncélja az akkori korban szinte áttörhetetlennek számított: a 35 fokos szögben döntött 200 mm-es homlokpáncél vízszintesen mért vastagsága 350 mm volt, az alsó homlokpáncél is hasonlóan vastag volt. Fő fegyverzetét egy 12,8 cm-es löveg, valamint egy 7,5 cm-es ágyú képezte.

Két darab készült el, mindkettőt a Berlin melletti Kummersdorf tüzérségi lőterére szállították, viszont egyik sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: az egyiket felrobbantották a szovjetek, a másikat pedig megkaparintották. Ezzel együtt ez volt a legnagyobb valaha készült harckocsi, mert az első helyezett csak a rajzasztalig jutott…

A Maus – A náci Németország legnagyobb tankja
A Maus története

Adatok:

  • Tömeg: 188 tonna
  • Hosszúság: 10,20 méter
  • Szélesség: 3,71 méter
  • Magasság: 3,63 méter

Landkreuzer P. 1000 Ratte

Az első helyen a nácik Landkreuzer P. 1000 Ratte szörnyetege áll, amelynek a terveivel 1942-ben lettek meg, de nagyjából meg is rekedt ebben a fázisban.

A jármű tömege 1000 tonna (!) lett volna – így bár közúton vagy hídon képtelen lett volna haladni, a folyókon azért a 11 méteres magassága miatt jól elboldogult volna.

Ezek a méretek ár tényleg a gigantománia kategóriájába tartoznak, és jól mutatják, hogy Hitler egyre inkább eltávolodott a valóságtól, ahogy orvosa Dr. Morell egyre keményebb drogokkal „kezelte”… A Landkreuzer P. 1000 Ratte – bár soha nem valósult meg – gyakori szereplője „tankos-lövöldözős” játékoknak.

A náci szupertank – dokumentumfilm
Egy játékban

Adatok:

  • Tömeg: 1.000 tonna
  • Hosszúság: 35,00 méter
  • Szélesség: 14,00 méter
  • Magasság: 11,00 méter

Ma tehát végülis az M1Abrams az a harckocsi, ami a legnehezebb, de ma már nem a súly jellemzi ezeket a gépeket, sokkal inkább a reaktív páncélzat, vagy a fejlett elektronikai megoldások fontosak ma már. Minden esetre érdekes szereplői a mai napig a seregeknek.

Ajánlott Cikkek