Magyarság Nagyjaink Történelem Világ

A MÁG autók sikere Kínában, Japánban és Argentínában!

1924. Gondoljunk bele, alig négy éve sokkal kisebb lett az ország, az erőforrások nagy része – ami mozdítható volt – külföldre került, ahogy a természeti erőforrások, a bányák és rengeteg iparvállalat is… Ehhez képest az Autó 1924 január 15.-i száma a magyar autógyártás sikeréről számolt be, és a hírből kiderül; a MÁG autói akkoriban messze földre eljutottak.

Borítóképen: A MÁG autók reklámja egy shanghai-i lapban

Arról sajnos nem rendelkezünk információval, hogy mennyi MÁG autó került a címben említett piacokra, azt viszont tudjuk, hogy alig öt évvel később a MÁG csődöt jelent…

De mi most nem a szomorú véggel foglalkozunk, hanem azzal, hogy a MÁG milyen piacokon vetette meg lábát abban a korban, amikor még mindig gyártották az 1908 szeptemberében bemutatott Ford T-modellt, melynek tervezői csapatában két neves autókonstruktőrünk is jelen volt, Galamb József és Farkas Jenő.

A Ford azért érdekes a történet szempontjából, mert Henry Ford átköltöztette a gyárat az új, Highland Park-komplexumba, 1914-re már csupán 93 perc kellett az összeszereléshez, így a Ford ebben az évben egymaga több autót gyártott, mint a világ összes többi járműgyártója együttvéve. Ez a tény, és a T-modell egyszerűsége pedig rendkívül olcsóvá tette a „Bádog Böskét”, a MÁG-nak tehát például a Forddal kellett versenyeznie.

„… nem csak Magyarországot hódította meg a magyar ipar e jeles produktuma, hanem az ügyes administráció folytán messze keleten, Kínában is számos híve van már a MÁG kocsiknak. A gyár shanghai képviselője már eddig is több kocsit helyezett el és nagyobb rendeléseket tett újból Mátyásföldön. Említésre méltónak tartjuk, hogy a shanghai kereskedelmi kamara elnöke szintén vásárolt egyet a Kínába szállított MÁG- kocsikból. Kínán kívül Argeninában és Japánban ismerik még messze földön a MÁG kocsikat. A délamerikai képviselet jelentése szerint a kocsik pompás teljesítménye folytán újabban még okozottabb érdeklődés nyilvánul meg a magyar automobilok iránt.”

Nos, hozzávetőleg száz évvel ezelőtt – minden ismert nehézség ellenére! – még mindig tudott olyan nyújtani a magyar ipar, amire külföldön is felfigyeltek!

Ajánlott Cikkek