Épített örökség Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem Világ

A magyar automobilizmus úttörője: gyárlátogatáson a MÁG-nál 1915-ben

MÁG? Igen, a Magyar Általános Gépgyár rövidítése, a Podvinecz és Heisler nevő vállalkozás utódjaként jött létre. Az elődvállalat már 1904-ben gyártott Phönix néven autókat (Cudell elemekből, majd Cudell licensz alapján). 1911-ben a vállalat indult az ún. szubvenciós teherautó programban, államsegélyt is kapott, majd 1912 július 4.-én vette fel a Magyar Általános Gépgyár nevet.

Borítóképen: A Magyar Általános Gépgyár autógyára nagy géptermének egy részlete (forrás: A Motor, 1915)

1913-ra készültek el a sikeresnek mondható teherautójukkal, és az első nagy világégést megelőző időszakban a posta megrendelt a cégtől 50 darab levélgyűjtő kisautót is. A háború kitörésével ezek gyártását leállították, de a Csonka János tervei alapján készített postakocsik gyártása aztán gyártásba mentek a postakocsik.

Kis postai szállítókocsik forgattyús tengelyei, hátsó tengelyei és motorjai (forrás: A Motor, 1915)

De 1913-ban más is történt: a MÁG Austro-Daimler licensz alapján megkezdte a repülőgép-motorok előállítását. A cég ezen tevékenysége 1915-ben vett újabb lendületet, amikor a vállalat részvénytöbbségét átvette a Magyar Általános Hitelbank és az Austro-Daimler, majd Mátyásföldön új, nagy gyártelep építésébe fogtak, mögötte repülőtérrel.

Ekkor érkezünk gyárlátogatásra… A Magyar Általános Gépgyár tehát eredetileg malomépítészeti gépeket gyártott, és ezen a területen továbbra is az egyik legjelentősebb hazai gyárnak számított. Az autógyártás azonban már korábban megjelent a vállalat tevékenységei között.

Kezdetben az autógyár a törzsgyárhoz kapcsolódva működött, ám ez az állapot nem bizonyult tartósnak.

Kész MÁG 25 HP túrakocsik (forrás: A Motor, 1915)

Heisler Vilmos vezérigazgató hamar felismerte, hogy az autógyártás teljesen más gyártási eljárásokat és infrastruktúrát igényel, ezért gyors döntéssel egy önálló autógyár építését határozta el.

Balra: Heisler Vilmos keresk. tanácsos a MÁ. vezérigazgatója, jobbra Fejes Jenő, a MÁG műszaki igazgatója, a lemezmotor feltalálója (forrás: A Motor, 1915)

Az új gyár a korábbi üzemtől mindössze néhány esztergapadot vett át, a többi berendezést kifejezetten az autógyártás igényeire tervezték.

Az igazgatósági épületet elhagyva az autógyár nagy udvarára juthatott a látogató, ahol egy próbaállványra szerelt repülőgépmotor hangja töltötte be a teret. Ez egyike volt azoknak a motoroknak, amelyeket a hadügyminisztérium rendelt, és szigorú vizsgálatoknak vetettek alá az átvétel előtt.

A MÁQ által gyártott első aeroplanmotor átvétele a katonai átvételi bizottság előtt (forrás: A Motor, 1915)

A motor már öt órája folyamatosan működött, és a teljesítményi görbék az elvártnál kedvezőbb eredményeket mutattak.

A MÁG által gyártott repülőgépmotorokat a hadvezetőség előzetes tesztelés után vette át, és az ellenőrzések során egyetlen fennakadás sem jelentkezett. Az átvevőbizottság tagjai egyöntetűen nagy elismeréssel nyilatkoztak az alkatrészek precíz kivitelezéséről.

A MÁG 25 lóerős automobil motorja az 1917-es Hadirepülő Kiállításon (forrás: A Motor, 1917)

A próbaállvány mögött magasodott a gyár hatalmas csarnoka, amelybe az irodai ajtón keresztül lehetett belépni. Az autógyár teljesen önállóan működött, így itt kaptak helyet az üzemvezető főmérnök és a műszaki személyzet irodái. Az adminisztratív rész után egy nagy kapun keresztül a gyártócsarnokba érkeztek, ahol a gépek zúgása és zümmögése jelezte a folyamatban lévő munkát.

A csarnok világítása kiváló volt, a tisztaság és a rend pedig szinte szokatlan egy ipari környezetben.

A gépek működési mód szerint hosszú sorokban álltak. A csarnok egyik oldalán speciális berendezések kaptak helyet, amelyeket kúpkerekek marására, hengerek fúrására és csiszolására használtak. A következő sorban fúró- és marógépek, valamint különböző méretű esztergapadok álltak. Egy hatalmas esztergapad külön a repülőgépmotorok hengereinek esztergálására volt beállítva, és mellette az alkatrészek különböző gyártási fázisban sorakoztak.

Repülőgépmotorok esztergálása a MÁG gyárban (forrás: A Motor, 1915)

Külön részlegben tapasztalt szakemberek dolgoztak az autó- és repülőgépmotorok szerelésén. A szerelőállványokon összeállított motorokat precíz munkafolyamatok kísérték. Az egyik szomszédos helyiségben az autómotorok próbapadjai kaptak helyet, ahol folyamatosan zajlottak a tesztelések. Az autogén hegesztési állomásokon szintén állandóan folyt a munka.

A raktárhelyiségek átlátható és célszerű kialakítást kaptak. A nyersanyag-raktárban és a köztes raktárakban a mechanikai műhelyből érkező alkatrészeket tárolták a szerelési munkákhoz. Egy külön részlegen az elkészült autóalvázakat és motorokat helyezték el.

A MÁG raktárai (forrás: A Motor, 1915)

A késztermékeket tároló helyiségben a gyár legújabb típusai, például a 25 lóerős MÁG túrakocsi alvázai voltak láthatók. Ezek az autók a korábbi évek túráin és a harctéri használatban is kiválóan teljesítettek. A raktárban megtalálhatóak voltak hátsó hidak, forgattyútengelyek és kisebb motorok, amelyeket a Magyar Királyi Posta rendelt kis szállítókocsikhoz.

A gyárlátogatás meggyőző bizonyítéka volt annak, hogy a Magyar Általános Gépgyár kitűnően szervezett ipari létesítményként működött. A precíz munka, az átlátható gyártási folyamatok és a kiváló minőségű alapanyagok biztosították, hogy a gyár termékei elsőrangúak legyenek.

Hathengeres repülőgépmotorok szerelése a MÁG-nál (forrás: A Motor, 1915)

A vállalat vezetése ekkor egy új gyártási ágat is előkészített, amely hamarosan beillesztésre került a gyártási programba.

Heisler vezérigazgató megállapodást kötött az Austro-Daimler gyárral, amelynek értelmében a Magyar Általános Gépgyár jogot kapott az Austro-Daimler rendszerű elektromos járművek gyártására. Ennek eredményeként Budapestre olyan elektromos autóbuszok gyártását tervezték, amelyek megegyeztek a városban már forgalomban lévő típusokkal.

Az első ilyen buszok a Wiener-Neustadti Austro-Daimler művekből kerültek ki, és Budapest további négy darabot rendelt belőlük.

Az Austro-Daimler elektromos buszának első mapja Budapesten, 1915. márciius 8. (forrás: Tolnai Világlapja, 1915)

A korábbi üzemi tapasztalatok alapján várható volt, hogy ezek az elektromos járművek nagy számban kerülnek majd megrendelésre, és nemsokára a MÁG által gyártott példányok is megjelentek Budapest utcáin. Aztán a háború más irányba terelte a dolgokat…

És a végére egy kép 65 évvel későbbről, 1980-ból. Ismerős a csarnok szerkezete? Nem véletlen, hiszen ugyanaz a csarnok, mint amit a borítóképen láthatunk, de ekkor már a telep az AFIT I. SZ. Autójavító Vállalat telephelyeként szolgált:

Mátyásföld, Újszász utca 41-43 (Kerepesi út 1-3), az AFIT I. SZ. Autójavító Vállalat telephelye, 1980 (forrás: Fortepan / Bojár Sándor)

Ajánlott Cikkek