Magyarság Történelem

A magyar Cybertruck majd’ 100 évvel ezelőttről: Rába Pe-1

A Cybertruck Elon Musk vállalatának, a Tesla-nak egy pár éves konstrukciója, egy elektromos pick-up, ami valamiért mind a mai napig nem került forgalomba, pedig – ha jól tudjuk – többezer előrendelést felvett rá a gyártó. Nos, Magyarországon majd’ 100 évvel ezelőtt állt forgalomba az a Rába-Ganz-Tudor kooperációban készülő „villamos szállítókocsi”, aminek egyes példányai még a ’60-as években is teljesítették szolgálatukat Budapesten a Magyar Posta kötelékében!

Borítóképen: A Magyar Királyi Posta Rába-Ganz gyártmányú villamos szállítókocsija – 1929

Figyelem! Ez a Magyar Posta részéről egyáltalán nem csak valamiféle kísérletezgetés volt, ugyanis az 1920-es években már volt tapasztalatuk elektromos teherautókkal, így a ’20-as évek közepén kiírtak egy 60 darab beszerzésére vonatkozó pályázatot.

Ilyen volt a Rába Pe-1 elektromos teherautó is, amelyet 1926 és 1929 között készítettek speciálisan a Magyar Királyi Posta igényeinek megfelelően.

A Rába Pe-1 típusú csomagszállító elektromos autó a járműtelepen készült kocsiszekrénnyel 1936-tól futott. Ezt megelőzően 1926 és 1936 között mint 8 m3-es elektromobil volt használatban.

De a Rába teherautói mellett készültek más típusok is elektromos hajtással, így 1937-re a Magyar Posta 1937-re a cég járműállományának 21,67%-át ilyenek adták!

Zárt szekrényes Rába és Magomobil típusú elektromos teherautók felvonulása

Az autók akkumulátorai nagy faládákban voltak elhelyezve, legtöbbjük pedig maximum 400 Ah-s kapacitással rendelkezett. Például Rába Pe-1 típusú csomagszállító elektromos autó akkumulátorai 6-8 óra alatt töltöttek fel, az autót hajtó 14 lóerős motor pedig 20-22 km/h-s tempó mellett nagyjából 60-70 kilométert tudta vinni, a teljesen felpakolt (2500 kg hasznos teher) gépet.

A Rába-Ganz-kocsi előlről, fölemelt kontroller fedőburkolattal.

A megbízhatóságukról és a tartósságukról árulkodik, hogy 1963-ban vonták ki az utolsó elektromos postakocsit a forgalomból.

Nos, a magyar Cybertruck tehát abban különbözött Elon Musk pick-upjától, hogy előbbiek forgalomba is kerültek, és be is váltak agyakorlatban!

Az Elektrotechnika 1929. december 15.-i száma így ír az elektrromos teherautókról:

Ha az 1929 elején Budapesten üzemben volt 2 000 teherautónak csak 50 %-át pótolnák villamos autóval, ez az 1 000 kocsinál évenként összesen kb. 1 350 000 pengő áru benzin és kb. 120 000 pengő áru olaj megtakarítását jelentené. A számítás alapjául kocsinként évi 20 000 km és 100 km-enként 15 liter benzinfogyasztás szolgált.

Ez egyes szerkezeti elemek

Nos, semmi új nincs a nap alatt, csak valamiért mégiscsak fontosabb volt a belsőégésű motorokra bízni a világ haladását…

Ajánlott Cikkek