Magyarság Történelem Történelem Videók

A magyar ipar furcsa (!) remeke: a Fakarusz

Gyerekkoromban hallottam a Fakarusz kifejezést nagyszüleimtől és szüleimtől, de azt gondoltam, hogy ez csak valami vicces megnevezés az Ikarusokra. Azt gondoltam, hogy a korai példányokat nevezték így, mert favázas konstrukciók voltak. Ez félig igaz is, sőt, még az is igaz, hogy a Fakaruszok Székesfehérváron készültek, de akkor még semmi, de semmi közük nem volt az Ikarushoz!          

Borítóképn: Fakarusz   

A háború utáni évek meglehetősen sanyarúak voltak, ugyanis, a háború alatt – aki csak erre járt… – vagy nyugatra, vagy keletre hurcolt minden mozdíthatót, így az egyébként sem valami nagy jelentős buszállomány egész egyszerűen nem volt képes kiszolgálni az igényeket.

Márpedig ennek komoly jelentősége volt, ugyanis az emberek akkoriban biztosan nem szórakozásból utaztak, a közlekedés a megélhetést biztosító munkahely elérését szolgálta. És ezt a rendszer is pontosan felmérte!

Igen ám, de buszok sehol, a korábbi vállalatokat széthordták, a szakemberek nagy része eltávozott, vagy meghalt, az utolsó MÉVAG buszok pedig – bár igen szépek voltak – de tömeggyártásuk magas költségeik miatt hazai felhasználásra alkalmatlanokká tette őket.

Ekkor jött az a megoldás, amit egyébként a háború előtti régi időkben is alkalmaztak, nevezetesen, hogy teherautó alvázakra építenek buszokat!

De míg korábban ezek a típusok úgy készültek, hogy a karosszáló megkapta a motor+alváz konstrukciót, és arra ő építette fel a teljes „bódét”, addig itt más, sokkal egyszerűbb megoldást eszeltek ki:

A Csepel a Csepel D–350 és D–352-es alvázra – ezúttal a vezetőfülkével együtt! – egyszerű fa szerkezetű építményt húztak fel a Székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárban!

Az eredetileg munkás- és gyerekszállításra kifejlesztett típust az ötvenes évekre jellemző autóbuszhiány miatt sok helyen menetrend szerinti forgalomban is használták.

1959-ben a fapados teherautók aránya a személyszállításban 36,7% volt!

De akkor már szerencsére jöttek az Ikarusok, nevezetesen az Ikarus 30-as széria:

Az eredeti képfelirat 1951-ből: 16 autóbuszt az eddig forgalomban tartott, átalakított Csepel teherautók helyett helyeztek üzembe, a további négy „Ikarus 30“ a városközi forgalmat bonyolítja le

Ez már egy D420-as Fakarusz:

Ajánlott Cikkek