Magyarság Történelem Történelem Videók

A magyar ipar remekei: A kötöttpályás Ikarus, avagy egy újabb Ganz?

Ikarus is Ganz is, de mindenesetre nem egy túl sűrűn látott típus. Manapság is sok vonalon közlekednek motorvonatok – sőt, egyre több viszonylaton! -, de az 1983-ban, a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV) kiállított motorvonatok mégsem itthon, hanem egy igen távoli országban futott be karriert.

Borítóképen: Az 1983-as BNV – ezen a még leginkább csak a furcsa ajtókiosztás, és a kétrészes felépítmény gyanús…

A Bzmot-601 nem keverendő a gyakran még ma is látható Bézékkel, a Bzmot ugyanis egy Csehszlovákiában gyártott könnyű vasúti mellékvonali motorvonat, ami koncepciójában hasonló, de alapvetően teljesen más konstrukció.

Bzmot 601 a Ganz-MÁVAG – Ikarus motorkocsi személyszállításra szolgáló, két-, három-, vagy ötrészes, csuklós, zárt motorvonat jellegű jármű. A járműegységek között állandó kapcsolatot a homlokátjáró-szerkezetek, illetve az erőátvitel elemei biztosítják. A jármű legszembetűnőbb jellegzetességét az Ikarus 200-as sorozatú autóbuszaitól kölcsönzött karosszériaelemek és fődarabok jelentik.

A lenti kép tanúsága szerint korábban is voltak már kísérletek az Ikarus 200-as sorozatának vasúti pályára állításával, de ezek végül nem vezettek sikerre:

Egy soha meg nem valósult terv: egy IK 260 vasúti kerekeken

Annál inkább siker lehetett volna a Bzmot-601, de itthon valamiért mégsem terjedt el. Az okot nem tudjuk, de – 1983-at írunk! – a buszgyártás a csúcson volt, és a buszok értékesítési volumene mellett eltörpült a Bzmot-601 értékesítési volumene. Íme a bizonyíték:

„A magasrangú vendégeket a székesfehérvári gyárban Gábor András ipari miniszterhelyettes, a megye, a város, s az üzem vezetői üdvözölték. Bállá Károly, a gyár igazgatója és Nagy Gábor, az Ikarus vezérigazgatója tájékoztatta a vendégeket az évi 13—14 ezer autóbuszt előállító, nagy múltú hazai iparvállalat eredményeiről” – írta Bülend Ulusu, a Török Köztársaság miniszterelnöke látogatásáról szóló cikkében a Népújság 1983. július 1.-i száma.

A járművet tehát először az 1983-as BNV-n mutatták be Ikarus 725.00 típusú ikermotorkocsiként, később a MÁV rendszerében a Bzmot 601/1 és Bzmot 601/2 pályaszámot kapta. Az ikermotorkocsit a próbák során a MÁV használta, majd a Malajziai Vasutaknak adták el.

Készülnek Malajzia számára a sínbuszok

A malájoknak annyira megtetszett a jármű, hogy további darabokat rendeltek belőle, így végül összesen tíz járművet, öt darab három- és öt darab ötrészes motorvonatot szállítottak le nekik 1988-ban.

A maláj KTMB vasúttársaság ötrészes motorvonata egy MÁV állomáson

1992-ben még egy kétrészes ikerszerelvényt is eladtak a prototípussal együtt, melyeket egy maláj golfklub vett meg.

Egy 1992-es – az utolsó sínbusz a Ganz gyárban

A motorkocsit egy, illetve két kb. 250 kW teljesítményű, (az esetek többségében) hathengeres, fekvő Cummins NTA855R típusú motor hajtja. A hidraulikus hajtómű járműegységenként egy-egy tengelyt hajt, kardántengelyekkel kapcsolt kúpkerekes tengelyhajtóművek által.

A kétrészes jármű egy gépes és egy motor nélküli vezetőállásos (mindkettő Ikarus 725.01 számú), a háromrészes két motoros (725.01) és egy vezetőállás, valamint motor nélküli (722.01), az ötrészes pedig két motoros (725.01), két motor nélküli (722.01) és egy vezetőállás nélküli hajtott motorkocsi (723.01) egységből áll.

A sínbuszok beltere

A gépes egység kapcsolt vége alatti tengelyhajtómű kétfokozatú (áthajtóműves), a motor nélküli egység tengelyhajtóműve egyfokozatú. Mindkét tengelyhajtómű cikloisfogazású kúpkerékhajtómű, az 1:3,125 hajtóműáttétel 100 km/h legnagyobb menetsebességet tesz lehetővé.

A fékrendszer Knorr rendszerű, önműködő fék, SAB tuskós fékblokkokkal, kompozit féktuskókkal, rugóerőtárolós rögzítőfékkel. A SAB BFC önműködő hézagállítóval és kompozit tuskókkal szerelt fékblokkok az ágytok-konzolokon helyezkednek el, biztosítva a kerékpártengely síkjában vízszintesen támadó fékerőt. A kedvezőtlen (tapadási) viszonyok között a tapadás növelését pneumatikus homokoló berendezés szolgálja.

Hogy milyen jövője lett volna a két gyártónak, illetve magának a típusnak, ha itthon is sikeres termék válik belőle? Ezt nem tudjuk, de az biztos, hogy a hazai igények kielégítésére elegendő mennyiség – na meg aztán a hazai fizetőképesség… – nagy valószínűséggel nem mentette volna meg a két egykori hatalmas vállalatot.

Ajánlott Cikkek