Magyarság Történelem Történelem Videók

A magyar ipar remekei: A Taurus

Bár manapság talán még a Taurus márkanév mond valamit, sőt, ilyen néven kaphatók is gumiabroncsok, ugyanakkor tudni kell, hogy ezt a nevet a gyár csak 1973-ban vette fel. De ne rohanjunk ennyire előre, hiszen ez az ipartörténeti fejezet sem előzmények nélküli!

Borítóképen: Régi és új Taurus logó

Már az 1840-es években működött Pesten a mai Baross utcában a Kölle és Jung cég „ruganymézga” gyára, ahol tűzoltó tömlőket és hajtószíjakat gyártottak. A szabadságharc után a gyár megszűnt.

Természetesen ekkor még szó sem volt gumiabroncsok gyártásáról, hiszen azt John Boyd Dunlop, skót állatorvos – aki ruhával szövött pamut gumicsövet ragasztott faperemes biciklijére! – csak 1887-ben találta fel!

Nem voltunk lemaradásban – akkor sem! –, hiszen 1882-ben egy gumikereskedő, Schottola Ernő Budapesten alapított gyárat, ami megalakulása idején természetesen nem gyárthatott gumiabroncsot.

Kezdetben kisebb műszaki gumicikkeket állított elő, majd vasúti gumieszközök gyártására tért át, és az államvasutak szállítója lett. Üzeme erőteljes fejlődésnek indult.

A Magyar Ipar és Kereskedelmi Bank, valamint az Österreichische – Amerikanische Gummifabrik AG. átvette az üzemet, és…

1891-ben megalapították a Magyar Ruggyantaárugyár Részvénytársaságot (MRG). A gyár termékskálája szélesedett, gyártmányaival nagy elismerést aratott 1896-ban a millenniumi kiállításon, majd később, 1900-ban a párizsi világkiállításon is.

„A magyar ipar- és kereskedelmi bank részvénytársaság helyiségeiben ma tartatott öreg Emich Gusztáv országgyűl, képviselő elnöklete alatt a magyar ruggyantaárugyár részvénytársaság alakuló közgyűlése- A társaság teljesen befizetett részvénytőkéje 300,000 frt. e vállalatot az iparbank az osztrák amerikai ruggyanta gyár részvénytársasággal szövetkezve alapította. A társaság célja ruggyantaárukat és vele rokon cikkeket előállító gyárat alakítani és üzembe venni.”

forrás: Pesti Hírlap, 1891, január 1.

1893-tól megkezdődött a kerékpárgumi, 1895-ben a gumijáték és a játéklabda gyártása. 1909-ben lett közkedvelt a Palma gumisarok, és 1922-ben kezdődött meg az autógumi-gyártás, amivel a gyár később világhírűvé lett. A 30-as években jelentősen bővült termékei köre. Csak néhány a legfontosabbak közül: Cordatic abroncs, Emergé abroncs, tömítőgyűrűk, lemezek, gumifonalak, textilbevonatú gumifonal (lastex), szíjak, hevederek, gumirugók, szivacsgumi, gumipadló, Okma-talp stb. Az rt. kiterjedt nemzetközi kapcsolatai révén világszerte ismertté vált.

A II. világháború idején – egészen a gyár 1944. dec.-i leállásáig – túlnyomórészt abroncsgyártás folyt. A háború utáni helyreállítási munkák 1946. jan.-ban tették lehetővé az addig részlegesen üzemelő gyár teljes beindítását.

Az rt.-t 1951-ben Ruggyantaárugyár néven államosították. Az 50-es évek elején kezdődött teljes gyárrekonstrukció mintegy 10 évet vett igénybe.

Az előállított gumitermékek mennyisége gyors ütemben nőtt. 1957-ben kezdődött a mopedköpenyek, a felfújható gumimatracok, 1958-ban az abroncsok (személygépkocsi-, traktor-), mélyfúrótömlők és ékszíj gyártása.

1963-ban a Ruggyantaárugyár, a Műszaki Gumigyár, a Palma Gumigyár, a Gumiipari Kutatóintézet, valamint a Gumiabroncs és Műszaki Gumiáru-értékesítő Vállalat összevonásával létrehozták az Országos Gumiipari Vállalatot.

1965-ben megalapították a Váci, 1966-ban átadták a Szegedi, majd 1968–69-ben a Nyíregyházi Gumigyárat. 1969-ben megalakult a Szerszámszerelvény- és Gépgyár, amely később a Taurus Gépgyár nevet kapta. 1973-ban a vállalat nevét Taurus Gumiipari Vállalatra változtatták.

A 70-es évek a szelektív termékfejlesztés jegyében teltek el. 1975-ben és 1979-ben fejeződött be két ütemben a Semperit-gyártási eljárást meghonosító acélradiál teherabroncs-beruházás. Az abroncsgyártás rekonstrukciójának keretében 1979-ben Nyíregyházán Európa második legnagyobb mezőgazdasági abroncsüzemét avatták fel BF Goodrich gyártási eljárás átvételével.

1996-ban a Taurust megvette a Michelin. A Michelin a kelet-európai kereskedelmi és logisztikai központját is Magyarországra telepítette. Nyíregyházán egy új, nagy beruházásba kezdett: mezőgazdasági abroncsüzemet létesített.

 A francia cég 2004. áprilisában bejelentette, hogy Nyíregyházán egy új, személygépkocsi-abroncsgyárat épít – pontosabban a már akkor jó ötven éve működő gyárat helyezi át, modernizálja.

Azóta tehát a Michelin gyárt gumiabroncsokat Nyíregyházán, és innen kerülnek ki a Taurus márkanév alatt forgalmazott gumik, azaz a Taurus ma már csak, mint márkanév létezik…

A gumigyártás (másik cégnél):

Ajánlott Cikkek