A magyar ipar remekei: Az Árpád sínautóbusz

Az MTI érdekes hírt közölt egy új Magyar közlekedési eszközről, ami aztán később szép karriert futott be, és szerencsére ma is van működő példánya!
“A MÁV igazgatósága ma délután bemutatta a sajtó képviselőinek az Árpad nevű új sínautóbuszt, amelyet a Ganz-gyár épített. A bemutatón részt vett Dálnoky-Kováts Gyula kereskedelemügyi minisztériumi államtitkár, Senn Ottó, a MÁV elnökigazgatója, Veress Gábor dr. MÁV igazgató, Alszeghy Béla és Gyenes Kálmán MÁV igazgató-helyettesek, Bogyós Ottó budapesti MÁV üzletvezető, a Ganz-gyár részéről Práger Pál vezérigazgató, Klein Ferenc helyettes vezérigazgató. Jendrassik György főfelügyelő, a sínautóbusz tervezője, továbbá Traeger Ernő miniszteri tanácsos, Wünscher Frigyes dr., a magyar Távirati Iroda ügyvezető igazgatója, Vass Elek miniszteri osztálytanácsos, és vitéz Lázár János miniszteri osztálytanácsos is. A sínautóbusz az előkelőségekkel és a sajtó képviselőivel délután 15 óra 20 perckor indult a Keleti-pályaudvarról Komáromba és háromnegyed órás ott tartózkodás után visszatért Budapestre. A 104 kilométeres utat oda is és vissza is 70-70 perc alatt tette meg.”
(MTI, 1934. augusztus 30.)
1934-ben az akkor vadonatúj “Árpád” motorvonat 70 perc alatt suhant le Budapestről Komáromba. Valahogy hazánkban a menetidők elég rögzültnek tűnnek: a MÁV Start honlapja szerint ma gyorsvonattal 74 perc, személlyel 83 perc a menetidő.
A filmhíradóban bemutatták az új járművet: “A 72 üléses pullman-sínautó 23 méter hosszú 3 méter 30 széles. Senn Ottó dr., a MÁV elnöke Práger és Klein Ganz gyári vezérigazgatók társaságában fogadta Dálnoki Kovács államtitkárt és a megjelent előkelőségeket. A 220 lóerős Ganz-Jendrassik nyersolajmotor simán szalad, még a maximális 127 kilométeres sebesség mellett is.”
Az Árpád motorvonat egy példánya egyébként megtekinthető a Tatai úton, a Vasúttörténeti Parkban – én első látásra beleszerettem, és nyilván nem vagyok egyedül ezzel a “problémával”. Azt a példányt 2002-ben újították fel. A sínbusz egyébként olyan sikeres konstrukció volt, hogy az egyik példánya 1975-ig volt forgalomban. 7 darab készült összesen, ezeket nem csak számozták 20-26-ig, hanem történelmi nagyjainkról is elnevezték: Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király vonatok száguldoztak Budapest és Bécs között. Tulajdonképpen a mai InterCity vonatok elődjét tisztelhetjük benne.