Hírek

A magyar ipar remekei: Az Árpád sínautóbusz

Az MTI érdekes hírt közölt egy új Magyar közlekedési eszközről

“A MÁV igazgatósága ma délután bemutatta a sajtó képviselőinek az Árpad nevű új sínautóbuszt, amelyet a Ganz-gyár épített. A bemutatón részt vett Dálnoky-Kováts Gyula kereskedelemügyi minisztériumi államtitkár, Senn Ottó, a MÁV elnökigazgatója, Veress Gábor dr. MÁV igazgató, Alszeghy Béla és Gyenes Kálmán MÁV igazgató-helyettesek, Bogyós Ottó budapesti MÁV üzletvezető, a Ganz-gyár részéről Práger Pál vezérigazgató, Klein Ferenc helyettes vezérigazgató. Jendrassik György főfelügyelő, a sínautóbusz tervezője, továbbá Traeger Ernő miniszteri tanácsos, Wünscher Frigyes dr., a magyar Távirati Iroda ügyvezető igazgatója, Vass Elek miniszteri osztálytanácsos, és vitéz Lázár János miniszteri osztálytanácsos is. A sínautóbusz az előkelőségekkel és a sajtó képviselőivel délután 15 óra 20 perckor indult a Keleti-pályaudvarról Komáromba és háromnegyed órás ott tartózkodás után visszatért Budapestre. A 104 kilométeres utat oda is és vissza is 70-70 perc alatt tette meg. (MTI, 1934. augusztus 30.)”

1934-ben az akkor vadonatúj “Árpád” motorvonat 70 perc alatt suhant le Budapestről Komáromba. Valahogy hazánkban a menetidők elég rögzültnek tűnnek: a MÁV Start honlapja szerint ma gyorsvonattal 74 perc, személlyel 83 perc a menetidő. Lassan 100 éve nem bírt felgyorsulni a vasút?

A filmhíradóban bemutatták az új járművet: “A 72 üléses pullman-sínautó 23 méter hosszú 3 méter 30 széles. Senn Ottó dr., a MÁV elnöke Práger és Klein Ganz gyári vezérigazgatók társaságában fogadta Dálnoki Kovács államtitkárt és a megjelent előkelőségeket. A 220 lóerős Ganz-Jendrassik nyersolajmotor simán szalad, még a maximális 127 kilométeres sebesség mellett is.”

Az Árpád motorvonat egy példánya egyébként megtekinthető a Tatai úton, a Vasúttörténeti Parkban – én első látásra beleszerettem, és nyilván nem vagyok egyedül ezzel a “problémával”. Azt a példányt 2002-ben újították fel. A sínbusz egyébként olyan sikeres konstrukció volt, hogy az egyik példánya 1975-ig volt forgalomban. 7 darab készült összesen, ezeket nem csak számozták 20-26-ig, hanem történelmi nagyjainkról is elnevezték: Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király vonatok száguldoztak Budapest és Bécs között. Tulajdonképpen a mai InterCity vonatok elődjét tisztelhetjük benne.

Ajánlott Cikkek