Magyarság Történelem Történelem Videók

A magyar ipar remekei: Credobus, történelmi fordulatok nyertese

Ezúttal nem csak a múltba tekintünk vissza, hiszen egy olyan vállalat termékeiről lesz szó, ami a mai napig is rendületlenül fejlődik, így ma egyértelműen a Credobus tekinthető a magyar autóbuszgyártás zászlóshajójának.

Borítóképen: Credobus Econell 18 Next

Fordulat #1

Az egyes történelmi fordulópontokat nem időrendi sorrendben vesszük sorra, egyelőre „csak” jó 30 évet megyünk vissza az időben. Ekkor alapították meg ugyanis a Kravtex Kereskedelmi Kft.-t, méghozzá az orosz Avtoexport részvételével.

Sajnos ez az időszak már az a kor volt, amikor az Ikarus termelése csökkent, hagyományos piacain erőteljesen csökkent a fizetőképes kereslet, de ezzel együtt szükség volt buszokra, hiszen az emberek a rossz gazdasági helyzet ellenére sem mondhattak le az utazásról, sőt, tulajdonképpen fontosabbá vált a személyszállítás, mert akár messzebbre is el kellett menni a munkáért…

Erre volt válasz a Kravtex, ami fő profiljának az Ikarus autóbuszok és ezek alkatrészeinek, főleg Rába főegységeinek exportja volt a FÁK országaiba.

Igen ám, de a gazdasági helyzet nem javult, sőt inkább csak mélyült a válság… Ennek első következménye az volt, hogy a magyar tulajdonos kivásárolta az orosz partnert, aki talán nem látott igazi potenciált a vállalatban, és talán pénzügyi gondjai is lehettek. A kivásárlás 1997-ben történt meg, és a történethez tartozik, hogy 1998. augusztus 17-én az orosz kormány és az Orosz Központi Bank leértékelte a rubelt, és államcsődöt jelentett!

A vállalatnak ez igen rosszul jött, ahogy az Ikarusnak is, ami tulajdonképpen utolsó dobásként a 200-as sorozat felfrissített, Classic néven árult sorozatával jött ki, de akkoriban már ezek a frissítések ellenére is igen elavultak voltak, már látszott, hogy nincs sok hátra…

2000-ben bezárt az Ikarus mátyásföldi gyára, marad az Ikarus Egyedi Gyáregység (EAG) és az American-Ikrarus (később NABI), de ezek 2007-ben, illetve 2013-ban bezártak, illetve felvásárolták őket.

Az Ikarus nagysorozatú gyártása tehát megszűnt 2000 körül, ugyanakkor továbbra is igény mutatkozott a gyár termékeire – persze a fizetőképes kereslet továbbra sem volt valami masszív… Erre is volt válasza a Kravtex-nek, hiszen a korábbi kapcsolatok megmaradtak, így…

1999-ben Győrben üzemegységet létesítettek, ahol 2002-ig összesen 700 darab Ikarust újítottak fel, és néhány Magyarországon maradt példányt kivéve a volt Szovjetunió országaiban értékesítették.

Ez az időszak rendkívül fontos volt, ugyanis a felújítások során a vállalat igen komoly gyártási tapasztalatokra tett szert!

Fordulat #2

Ez a történet egészen az 1860-as évekig! Igen, Kühne Ede ugyanis ekkor alapította, és az 1865-ös budapesti és az 1866-os bécsi kiállításon termékeikkel már a legmagasabb elismerésben részesült. De mégis, mi volt a termék? Bár széles termékskálával indult, de ekkorra már a vetőgépekre profilírozta át vállalatát.

1887-re a Hungária Drill vetőgépből már 8.000 darab került ki üzeméből, 1898-ban kiadott katalógusában pedig már 18.000 darabról írt. Temesváron, Debrecenben és Kaposváron üz­letházakat és fiókraktárakat, számos magyar városban bizományi raktárakat tartott fenn. Gyártmányai sok elismerést szereztek neki az országos és nemzetközi kiállításokon és vásárokon.

Kühne Ede mezőgazdasági gépgyárából a Hungária Drill vetőgép (22.000 példányban gyártották!)

Ez az időszak a Monarchia kora, mely ugyan kétségkívül fejlődést hozott, de már akkor is látszott, hogy azért még mindig vannak belső feszültségek. Például a vámok alkalmazása terén – mint azt csatolt cikkünkben is írtuk -, de a lényeg az, hogy Bécsben felismerték, a magyar ipar lassan versenyképes lesz, miközben a mezőgazdasági termelésben mindig is erősebb volt.

A magyar gazdaság fellendülésében komoly szerepe volt a Kühne-nek, meg persze a hozzá hasonló egyre több és egyre erősebb vállalkozásnak.

Tulajdonképpen a Kühne sorsa – sajnos! – tipikusnak tekinthető: a második világégés során haditermelésre áll át, 1947. október 20-án államosították, Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár néven működött tovább, de – és ez azért jó hír! – nem zárták be a ’90-es években, és tulajdonképpen elég későn, 1997-ben került újra magánkézbe.

Fordulat #3

Az előző fordulat valójában a fordulatok kavalkádja, de most egy olyan fordulat jön, ami tulajdonképpen ezidáig az utolsó – legalábbis ami a tulajdoni viszonyokat illeti.

1997-ben ugyanis a Kravtex vásárolta fel az akkor már Kühne Mezőgazdasági Gépgyár nevű vállalatot!

Fordulatok nélkül

Azt nem mondhatjuk, hogy innentől kezdve a közös tulajdonosi kör alatt, és egymás tevékenységét kiegészítve, együttműködésben működő vállalatok története végig zajos siker volt, de azt kijelenthetjük, hogy folyamatos fejlesztés és fejlődés jellemzi a Credobus gyártóját!

Igen, a Kühne tevékenységi köre kiegészült 1999-től kiegészült a CREDO autóbuszok önhordó szekrényvázainak és különféle beépülő alkatrészeinek gyártásával.

De ne feledjük el, hogy saját gyártmányai termelése is folyamatos, és fejlesztések itt is vannak, a minőség, a kiszolgálás magas színvonala okán a Kühne ismét a mezőgazdasági gépgyárak élvonalába került többek között olyan termékekkel, mint lazítók, ágy- és váltvaforgató ekék, nehéz kultivátor, tárcsás boronák, kompaktorok, kukorica- és gabonavetőgépek.

Ez is érdekes téma, de mi most a Credobusra koncentrálunk, így most a Kravtex által bevezetett márkával foglalkozunk részletesen!

Credobus

Itt és most egy felsorolás következik, mert az első, 2009-ben megjelent típus után számos más fejlesztés és típus következett. Egy azonban végig változatlan maradt: folyamatosan egyre jobb minőségben, és egyre szélesebb kínálattal jelenik meg a vállalat a piacon:           

2009 nyarán bemutatták a Credo Citadell 12 típusú, teljes hosszában alacsony padlós autóbuszt, majd fél évvel később a csuklós Citadell 19-et is. Ettől a típustól komoly áttörést remélt a Kravtex, tervezésekor kifejezetten a budapesti közlekedési igények kiszolgálását tartották szem előtt. Ez a típus az első teljesen saját fejlesztésű autóbusza a cégnek. Euro 6-os motorral szerelt változat ebből a típusból nem készült, így 2016-tal kivezették a kínálatból.

  • 2011 végén bemutatták az elővárosi használatra szánt Econell 12-t, 2012-ben a városközi Inovell 12-t, majd szintén ebben az évben a távolsági használatra szánt Optinell 12-t.
  • Az Econell 12 városi verzióját, az Econell City³-t 2013-ban mutatták be.
  • A 2014-es évtől kezdve folyamatosan készültek a kocsik Euro 6-os motorral szerelt változatai, először az Econell,[3] az Inovell,[4] majd az Optinell következett a sorban.
  • 2016 tavaszán mutatták be az Optinell 10 fantázianevű távolsági midibuszt.
  • 2016. június 10-én felavatták a teljesen önerőből megvalósult gyártócsarnok bővítést (5600 négyzetméter), illetve bejelentették az összes típus kompakt 10 méteres, és a hosszított 12.7 méteres változatait, így már összesen 4-féle hosszváltozatban lesznek elérhetőek a Credo autóbuszok A gyártócsarnok 16.200 négyzetméterre bővült.
  • 2016 őszén készült el az Econell 10 fantázianevű helyközi midibusz.
  • 2016 végére elkészült az Econell 13, a leghosszabb szóló Credo busz, amit eddig gyártottak. Ezt követte 2017 tavaszán a városi változat, az Econell 13 City.
  • 2017-ben két speciális megrendelést is teljesített a cég: 10 db Credo Econell Medic szűrőbuszt, és 33 db rendőrségi kivitelű Optinellt szállítottak a megrendelőnek.
  • 2019-ben bemutatták a továbbfejlesztett Inovell típust, amely az Inovell+ nevet kapta.
  • 2020-ban bejelentették, hogy sok év kihagyás után a Kravtex Kft. ismét belép a csuklós buszok piacára, amely a megújuló termékpaletta első hírnöke lesz. Az első prototípus elkészülte 2021-re várható.
  • 2021 októberében bemutatták a Credo Econell 18 Next csuklós buszt. A családelvű fejlesztésnek köszönhetően az autóbusz 3 ajtós elővárosi, illetve 3 és akár 4 ajtós városi változatban is gyártható. A típus szóló változata várhatóan 2022 második felében mutatkozik be Econell 12 Next néven.
  • 2022-ben 20 ezer négyzetméteresre bővült a mosonmagyaróvári gyár.

És mi a következő lépés? Nos, könnyen kitalálható, ugyanis a környezetvédelem, és a törvényi keretek mind egy irányba hatnak; a vállalat megkezdte teljes gyártmánykínálatának elektrifikációját!

A végére egy érdekesség. Aki ismeri a Credobus termékeket, tudja, hogy a szokottnál kisebb kerekeken gördülnek. Ez elsőre kicsit furcsának hathat, és azt gondolhatnánk, hogy a kényelemnek nem használ, és a tartóságon sem segít, de tudni kell, hogy olyan különleges futómű-szerkezetet, és vázszerkezetet alkalmaznak, hogy ezek a hátrányok nem jelentkeznek, ellenben a Credobus modellek tonnákkal könnyebbek, mint más gyártók azonos kategóriájú termékei!

Jelenleg az Econell 12 Next, az Econell 18 Next (csuklós), valamint az Electric (fejlesztés alatt) alkotja a gyár termékpalettáját, de mint fent bemutattuk, korábban is sokféle buszt gyártottak, és biztosak lehetünk benne, hogy a fejlesztések továbbra sem állnak le!

És milyen eredményeket tud felmutatni a vállalat? Nos, ma már több, mint 2.200 olyan busz (többnyire Credobus márkanév alatt) fut ma Magyarországon, amit a csoport gyártott le.

Ajánlott Cikkek