Magyarság Történelem Történelem Videók

A magyar ipar remekei: Ikarus 211, a legsikeresebb midi

Nem tudjuk pontosan, hogy mi az oka, de valamiért ezeket a buszokat az IFA W50-ből ismerős 4 VD 14,5/12-1 SRW jelű motorokkal gyártották. A Csepel rendelkezett hasonló hengerűrtartalmú és teljesítményű motorral, de addigra talán elavulttá vált a Steyr licensz alapján fejlesztett és 1950-től gyártott motorcsalád.

Borítóképen: Az első példányok egyike

Ettől még a 211 egyértelműen a magyar ipar egyik remeke, hiszen azt soha nem fogjuk megtudni, hogy az akkori KGST országok együttműködéséről pontosan milyen alapon döntöttek – legalábbis, egy-egy konkrét termék esetében.

Az Ikarusnál már a kezdetektől létezett egyfajta koncepció arra vonatkozóan, hogy a különböző igényeknek megfelelően mind a városi, mind a helyközi viszonylatokon kínálnak kisebb és nagyobb buszokat is.

Ikarus 210 prototípus, ez még 25 sentiméterrel hosszabb, mint a 211, távolsági jellegű

Ma a kisebbeket midinek nevezzük, és amikor az Ikarus 211-et tervezték, minden bizonnyal az Ikarus 30 méretét célozták, hiszen az Ikarus 30 8,4 méter volt, míg a 211-es 8,5 méteres lett. Az tény, hogy az első 200-as, a 250-es turistabusz jóval nagyobbra nőtt, mint a 60-as (12 méter szemben a 9,45 méterrel), de az általánosan igaz, hogy a buszok ekkoriban jelentősen „megnőttek” elődeikhez mérten.

Egy NDK változat, szerepel rajta az IFA felirat, amit emlékeink szerint itthon szemérmesen lehagyott az Ikarus

Az Ikarus 211 az Ikarus gyár legnagyobb darabszámú midi autóbusza volt. Az előszéria 1973-ben készült el, de a sorozatgyártás végül csak 1975-ben indult el.

A Székesfehérváron gyártott laprugózású járművek közös jellemzője az IFA gyártmányú motor, (teljesítménye 92 kW/125 LE), és az 5+1 fokozatú sebességváltó.

A sorozatgyártás 1975-ben indult, az első példányok jellegzetességei voltak:

  • 2920 mm magasság
  • kisméretű első és hátsó szélvédők, oldalablakok
  • egyenes műszerfal
  • a homlokfal felső részét, a szélvédő felett belemezelték, itt került elhelyezésre a táblatartó
  • 1976-tól az első és hátsó szélvédők normál méretűek lettek, (megszűnt a homlokfal felső részének lemezelése).

1978-tól a jármű magasságát 3000 mm-re növelték, háromrészes műszerfalat, illetve nagyobb méretű oldalablakokat kapott.

Ez már a ’78-tól gyártott változat, erre emlékszik talán jobban mindenki

A 211-es összesen legyártott 5.650 darabjából 4.500 Magyarországon került forgalomba, 1.100 darab az NDK-ba került a típus gyártásának 1990-es leállásáig, de ez véleményünk szerint egyáltalán nem indokolta az IFA-motor beszerelését… De ez már a múlt, ma sajnos egészen más a helyzet, magyar gyártó nemigen tudna megfelelő motorokat biztosítani buszokhoz.

A Magyarországi forgalomba került mintegy 4.500 jármű döntő többsége különféle vállalatokhoz, mezőgazdasági termelőszövetekhez került, ahol különjáratként és munkásszállításra használták.

A BKV menetrendi forgalomban 5 db ilyen típusú buszt üzemeltetett 1975-1985 között a Budavári sikló pótlására létrejött „V” viszonylaton a Clark Ádám tér és a Budavári Palota „B” kapuja között. Különjárati autóbuszként 21 ilyen típusú busszal rendelkezett a vállalat, ezek többségét a nyolcvanas évek elején átadták a Volánoknak.

Altípusok:

  • Ikarus 211.00: Egy, kézzel működtethető ajtóval, városi ülésekkel. 1978-ig volt gyártásban, napjainkban már csak igen kevés lelhető fel belőle.
  • Ikarus 211.01: A legelterjedtebb altípus, egy, kézzel működtethető ajtóval, városi ülésekkel.
  • Ikarus 211.51: a típus NDK kivitelű változata, elöl-hátul kézzel működtethető ajtókkal. Magyarországon csak kis számban található.
  • Ikarus 211.52: kétajtós, közülük az első kétszárnyú lengő, levegős működtetésű. Városi vagy dönthető támlás távolsági ülésekkel.
  • Ikarus 211.53: Kétajtós, (1-0-1 ajtóelrendezés), dönthető támlás távolsági ülésekkel.

Fentieken kívül készült még egy úgynevezett 212-es változat is, ami nem egy teljesen önálló típus, hanem a 211-es luxus változata, és a hazai értékesítésen túl Dániába, valamint az NSZK-ba is mentek egyes példányok az MAN motorral legyártott 155 darabból.

Bár a Kuvait számára gyártott 216 méreteiben csak egy fél méterrel haladta meg a 211-est az mégsem tekinthető a 211 utódjának, mert egyrészt mindössze 9 darabot gyártottak belőle, másrészt az inkább egy 9,6 méteres (222, 220?) rövid változata lehetett, úgy, hogy a busz végét erősen megkurtították.

Miért jelentős a 211 azIkarus történetében? Egyrészt a legyártott darabszám azt mutatja, hogy a típus bevált, és volt piaca, másrészt pedig azért, mert talán ez a típus volt az első, ami nemzetközi kooperációban készült, és talán az itt szerzett tapasztalatokat a későbbi együttműködések során is hasznosíthatták.

Ajánlott Cikkek