Magyarság Nagyjaink Történelem Történelem Videók

A magyar ipar remekei: Két liter, hat henger – MÁG Magosix

A Magyar Általános Gépgyár (MÁG) – melynek elődjét Podvinecz Dániel Heisler Vilmos alapította – 1912-ben vette fel nevét. Az előd, a Budapesti Malomépítészet és Gépgyár előbb a Botond utcában, majd a Váci úton működött, de mindkettőt kinőtte, így mire saját tervezésű autókat gyártottak, már Mátyásföld adott otthont a gyárnak. A négyhengeres Magomobil, és speciális, taxizás céljára készülő Magotax változata után érkezett a Magosix!

Borítóképen: Magosix az Auto Motor and Tuning Show-n készült, 2013 márciusában

A MÁG folyamatosan tőkehiánnyal küzdött, ahogy abban a korban több, hasonló vállalat is, így az autógyártás indulása a leesfeldi, Baden melletti automobilgyár teljes berendezésének megvásárlásával, majd a Leesdorfer melletti leégett német Cudell autógyár megmentett készletével indultak. Ekkor a Phönix típusokat gyártották, de ez még nem saját fejlesztés volt.

Amikor elfogytak a készletek, trieszti Alba autógyár készleteit vásárolták meg, és továbbra is Phönix néven értékesítették az autókat (ezt a mondatot még pontosítjuk később!), de a teljesen saját fejlesztéshez kellett egy kis segítség. Ez meg is érkezett 1911-ben a magyar Hadügyminisztérium meghirdette a „szubvenciós teherautó” programot…

amelynek értelmében a katonai követelményeknek megfelelő paraméterű teherautók vásárlói az államtól visszakapták a jármű vételárának egy részét, amiért cserébe több hadgyakorlatra is kölcsön kellett adni a teherautót.

A MÁG története részletesen alábbi cikkünkben olvasható:

A támogatás támogatta az eladásokat, így a vállalat merészebb tervek megvalósításába is belefoghatott, így elkészült egy ötven darabos levélgyűjtő autó sorozat, de az első világháború közbeszólt…

Itt kell kitérnünk arra, hogy a MÁG – a korban teljesen megszokott módon! – valójában nem gyártott komplett autókat, hanem csak a motor-alváz-futómű egységet, a karosszéria kialakítását különböző, kifejezetten karosszériák építésére szakosodott vállalatok végezték el. Érdekesség, hogy a MÁG akkori vetélytársa, az aradi MARTA – honnan a MÁG elvitte magához Fejes Jenő tervezőt! –  egy idő után maga gyártotta a karosszériát is, de akkoriban ez számított a kivételnek!

A háború után lassan magához tért az ipar, a MÁG is beindult, így 1925-ben megindult a már említett Magomobilok és Magotaxok gyártása, de az igazán nagy dobás a Magosix volt!

Ezt utóbbi azért különösen fontos a magyar járműipar történetében! Bár a Magotaxok bebizonyították, hogy időtálló konstrukciók, ugyanis a második világháború után ezekkel a gépekkel indult újra a budapesti taxizás, pedig akkor már a legfiatalabb példányok is 15 évesek elmúltak, a Magosix autókkal olyan túrákat tettek, és olyan versenyeket nyertek, melyeken a gyártó terméke nyugati, már akkor sokkal nevesebbnek számító gyártók autóit győzték le.

Kép_2

„Hazai legnagyobb automobilgyárunk, a Magyar Általános Gépgyár a jövő esztendőben egy új hathengeres típussal fog a nagyközönség elé lépni. Az új típus két liter hengerűrtartalmú, hathengeres oldalt vezérelt motorral, Riccardo hengerfejjel és a modern automobilépítés minden linessével lesz felszerelve. Karosszériája hat- és négyüléses lesz, kívánság szerint.

Az új típus első próbakocsija már hetekkel ezelőtt elkészült és próbaútjain, amelyeken lapunk szerkesztőjének is alkalma volt résztvenni különösen nagy gyorsuló képesség, rendkívül csendes járása, kitűnő hegymászóképesség és rendkívül csekély üzemanyag fogyasztása által. A hathengeres Magomobil kitűnő tulajdonságai bizonyára számos hívet fognak szerezni neki és azok közül, akiknek alkalmuk volt a próbakocsival járni, már mintegy húszan rendeltek is az új kocsiból, annyira megtetszett annak a próbaúton mutatott viselkedése.”

Nem véletlen, hogy a MÁG és a Méray együtt állított ki, ugyanis a két vállalat között szoros volt az együttműködés, és Méray kapta meg a felszámolás után az egykori dicső autógyár raktárkészletét 1929-ben, a gazdasági válság mélypontján.

De vissza a sikerekhez! Az 1927. május 26-27-én rendezett Magyar Túraúton, ahol a Kappel Lajos, Szigeti Andor, Carl Curt Friese vezette három Magosix megnyerte a túraautók kategóriáját és Friese az előkelő 9. helyet szerezte meg a versenyben az új autóval.

A MÁG gyár új hathengerese 1927 júniusában a VII. Autókiállításon átütő sikert aratott a városligeti Iparcsarnokban. Minden magára valamit is adó lap hosszasan méltatta a MÁG és a Méray Rt. közös standján kiállított hazai fejlesztésű, ízléses és elegáns Magosixeket.

Még ugyanaebben az évben a Magosix egyik atyja, Szigeti Andor hosszú európai túrája 11 országon keresztül Budapestről Belgiumba, majd a francia Riviérára. Szigeti családjával 5700 kilométert tett meg az egyik első Magosixszel.

1928-ban elmaradt az Iparcsarnokba tervezett autókiállítás, helyette a Nemzetközi Vásáron állították ki autóikat a hazai kereskedők és gyártók. A MÁG felvonultatta a Ludovika Karosszéria Üzem által készített nyitott és csukott túramodelleket és egy mentőautót, Misura Mihály cége karosszériájával.

Az 1928-as évet emlékezetessé tette az első magyar autószépség-verseny, a Concours d’Elegance megrendezésével. A Margitszigeti MAC pályán október 7-én tartott felvonulás és szépségverseny 75 indulója között négy Magosixet találunk. Közülük a legnagyobb sikert a Márton utcai Ludovika Autókarosszéria Üzem Magosix „Aeroable” nyitható, vászontetős, négyajtós limuzinja érte el, a bírálóbizottság ezüstszalaggal tüntette ki. Szigeti Andor és Somogyi Andor – a MÁG mérnökei – túramodelljeit, valamint a Zupka Lajos és fia cég csukott Magosixét fehér szalaggal jutalmazták.

A magyar ipar támogatására a Méray Rt. a Magyar Hét keretén belül novemberben felvonulást rendezett mintegy 130(!) Magosix autó és Méray motorkerékpár részvételével, ezzel is bizonyítva a hazai gyártmányok népszerűségét és életképességét.

1929-ben a monte-carlói csillagtúrán, e közismerten nehéz versenyen Udvardy György százados, neves automobilista, két tiszttársával indult Magosixszel. Németországon keresztül igyekeztek céljuk felé, de Ulmnál elakadtak a hóviharban. Versenyen kívül is célba vitték a Magosixet, bizonyítva rátermettségüket és autójuk teljesítőképességét.

A második magyar Concours d’Elegance-t az Úrvezető című folyóirat újból a Margitszigeten rendezte május 30- án, s mintegy 100 autó vett részt a rajta. Örvendetes volt a hazai karosszériaüzemek előretörése a külföldi széria- és kisipari cégekkel szemben. Négy Magosix is részt vett a versenyben, és különösen Wein Levente Magosix kétajtós sportkabrioletje – a Ludovika cég munkája – aratott sikert.

Szintén még 1929-ben Szigeti Andor és dr. Péterfy Elemér voltak, akik egy csukott Magosixen 6200 kilométeres útjuk során Angliába és Skóciába is eljutottak. Dr. Péterfy annyira elégedett lehetett autójukkal, hogy az Automobil-Motorsport című lapban megjelent beszámolójában mindössze néhány szóban emlékezett meg róla.

És ebben az évben jött a csúcsgép! 1929-ben készült ugyanis a Magosix továbbfejlesztéseként 2410 cm³-es, hathengeres motorral. Főbb alkatrészei továbbra is a jól bevált külföldi szállítóktól érkeztek. Tengelyüket Eaton gyártmányúra cserélték a gyártás során. Pontos teljesítményadatai és a gyártott példányszám ismeretlen.

Érdemes megemlíteni, hogy a konstrukciók annyira jók voltak, hogy a személyautók mellett kisebb teherautók és kisebb buszok is épültek a MÁG autók alvázaira. Aztán jött a gazdasági válság, a Méray még megkísérelte feltámasztani a gyárat, de 1933-ra tejesen leállt mindenféle termelés a vállalat egységeiben, és 1941-ben jogi értelemben is megszűnt a társaság.

Ajánlott Cikkek