A MARTA és a nagy háború
A MARTA az első kifejezetten autógyártásra épített vállalat volt Magyarországon. Az 1909-ben alakult cég már rögtön 1910-ben 32 darab személyautót épített és adott el, ami akkoriban komoly mennyiségnek számított, ugyanis a budapesti vetélytárs, a Podvinecz és Heisler cég – bár korábban kezdte az autógyártást – mégsem tudott ilyen darabszámokat produkálni.
Borítóképen: Laon városa a hegytetőn levő híres székesegyházával – előtérben német autócsapatok
Aztán a személyautók mellett jöttek a buszok és a teherautók, a vállalat szépen fejlődött, de 1911-ben a Westinghouse francia leányvállalata, mely részesedéssel bírt a vállalkozásban, csődöt jelentett. A problémát igyekeztek orvosolni, és volt is jelentkező a franciák részesedésének megvásárlásra a Magyar Ruggyantaárugyár személyében.
A Magyar Királyi Posta a MARTA-tól rendelte meg a számára szükséges buszállományt, ami mintegy 175 darab gépjármű értékesítését jelentette az aradi vállalat számára, de a legnagyobb siker talán az volt, amikor három korábbi vállalat egyesítésével létrehozták a Budapesti Automobil Közlekedési Rt.-t, és a gépkocsi-állomány nagy részét a MARTA-tól rendelték meg.
Ennek az egész történetnek egyetlen központo figurája volt, méghozzá Haltenberger Samu, aki a Ruggyantagyárnál, a Szürketaxinál (Budapesti Automobil Közlekedési Rt.), valamint a MARTA-nál is vezető tisztségeket töltött be!
Persze ez egyfajta szükségszerűség volt, és nem egy egyéni produkció, hiszen a magyar autóipar folyamatosan a mennyiség-minőség-ár triumvirátus egymásnak gyakran ellentmondó követelményei közt vergődött, így az autógyár, az abroncsgyár, valamint a megrendelői oldalon a taxi vállalat személyi összefonódása az előnyök kölcsönös kihasználását biztosította.
De nem csak taxik és nem csak buszok készültek a MARTA-nál, luxusautók is:
És a háború alatt repülőgépmotorok is…:
És egy látogatásról készült kép bizonyítja, hogy a Monarchia számára milyen fontos volt a MARTA a háborús években. A képen József Ferdinánd főherceg látogatását láthatjuk a MARTA gyárban 1918-ból:
Nem véletlen, hogy a háború után a hazai tulajdonban maradt MÁVAG és MÁG vállalatokkal folytatódott a kooperáció:
A Klasszik Kasztni vidóján a Magomobil és a Magotax_
Igen ám, de kitört az első világháború, és máris egy merőben új helyzet állt elő… Abban a helyzetben – értelemszerűen – mindent a haditermelésnek vetettek elő, háttérbe szorultak az addigi gyártmányok (a budapesti busz-fejlesztést leállították, de a magán-megrendelések is leálltak…), és leginkább teherautókra, terepjáró alkalmatosságokra volt szükség. Ehhez pedig német licensz, és német tulajdon társult…:
„A Marta magyar automobilgyár és a Benz világcég között létesült összeköttetés végleges rendezése egy, a múlt hét folyamán a gyár aradi székhelyén tartott rendkívüli közgyűlésen történt meg, a részvényesek élénk érdeklődése mellett” – írta 1915. december 12.-i számában az A Motor című újság.
A MARTA tehát a Benz vállalathoz került – a Magyar Benz-Automobilgyáron keresztül -, és haditermelésre állították át.
Többek között a képen látható teherautót gyártották. Akkor ezek igen modernek voltak, de kifejezetten katonai célra fejlesztette a Benz: