Hírek

„A nemzetek közgazdasági életerejének egyik csalhatatlan fokmérője a vasút állapota”

A Stockton–Darlington-vasútvonal 1825. szeptember 27-én nyitotta meg kapuit. Stephenson vezetésével a Locomotion két óra alatt 14 kilométert tett meg. Az esemény 100. évfordulóján jelent meg a Magyar Vasut és Közlekedés 23.-26- száma, melyben Masirevich György magyar királyi kormányfőtanácsos, a MÁV igazgatóhelyettese a következőket írja:

Borítóképen: Masirevich György magyar királyi kormányfőtanácsos, a MÁV igazgatóhelyettese

„A világháború a magyar vasutakat erősen megviselte. A kommunizmus alatt a többi közüzem is lezüllött.

De a jogrend visszaállítása után, bámulatos gyorsasággal, mesteri kézzel újból helyreállították a román betörés alatt teljesen kifosztott Államvasutakat.

A magyar vasutak most friss eleven erővel, fiatalos életkedvvel örvendhettek a mozdony megalkotása százéves ünnepének.

A nemzetek közgazdasági életerejének egyik csalhatatlan fokmérője a vasút állapota.

A néplélek életakarata költőinek álmaiban nyilvánul.

Lélekzetünket visszafojtva halljuk napról-napra erősebben az életörömmel és a jövőben való bizalommal telt éneket a magyar honalkotó ősi erényekről, az élvezeteket és nemzetköziséget dicsőítő, nekünk idegen, hangok zűrzavarában.

Bízom benne, hogy a vasút állandó és a nemzetközi forgalom céljait is szolgáló fejlesztésével, mindenkor hatalmas gazdasági fegyver lesz a kezünkben, mellyel nemzetünk ezeréves partnassusára való feljutást elősegíthetjük. Ennek történelmi fénye mindenkor iránymutatóink marad, mert ezt — akár csak a nap sugarait — mesterséges úton elhomályosítani, soha, soha nem lehet.”

Talán nem is kellene ehhez semmit hozzátennünk, de mi mégis megtesszük:

A csatolt térképek alapján nyilvánvaló, hogy a Magyar Királyság – amennyiben elfogadjuk, hogy a vasút a nemzet közgazdasági életerejének fokmérője – bizony jó erőben volt 1920-ig, hiszen csak kicsivel több, mint 30 év kellett, hogy az országot teljes vasúti hálózattal lássák el!

Az meg már a történelem egy másik fejezete, hogy még ma is jobb a magyar vasút állapota, mint legtöbb szomszédunké, akik pedig bőséggel kaptak, vagy vettek el a magyar vasútból…

Az 1920-ban létrehozott új határ 49 vasútvonalat vágott ketté, ebből 42 esetében stratégiai okokból nyílt vonalon:

És innen is fel lehetett állni!

Ajánlott Cikkek