A Rába Grand: egy igazán nagyvonalú gép a múlt század 10-es éveiből
„A Rába-kocsik még nincsenek forgalomban, de már is dicsőséget szereztek a gyárnak, mert a sok kipróbált régi márka mellett a kárpáti turaút alkalmával 2 tiszteletdíjat 1 arany és egy bronzérmet nyertek, mi legjobb bizonyítéka a kocsi kiválóságának” – A Motor 1914. évi 24. száma.
Borítóképen: Rába Grand, 1919
Nem biztos, hogy jó volt az időzítés, de a Magyar Vagon- és Gépgyár elkezdte az autógyártást:
A gyár a Prága-licenc alapján elkészítette a Grand típusú személyautókat. Az egyik ilyen típusú gépkocsi 1915-ben az alpesi és a kárpáti túrát is megnyerte:
A Grandok többségét – százötven darabot – a hadsereg vette át s elsősorban mentőkocsinak használta. Egy Grand-típusú gépkocsit IV. Károly királynak készítettek, mondani sem kell, hogy teljes kényelemmel, luxus-kivitelben készült és egyesítette magában a technika akkori összes újdonságait.
Az I. világháború kitörése miatt a gyár elsősorban hadi megrendeléseket teljesített, mintegy 400 darab Grand személyautomobilt és V szubvencionált teherautomobilt gyártott, egy részét pótkocsival a hadsereg számára, de nagy beszállító volt a lóvontatású hadijárművek, „mozdonyok” és pótkocsijaik, valamint lövegtalpak gyártásában is.
És milyen műszakiparaméterei voltak a Grandoknak? Íme:
- teljesítmény: 2000 fordulat/percnél 35-46 LE
- löket: 150 mm
- furat: 90 mm
- tengelytáv: 3150 mm
- nyomtáv: 1350 mm
- ülőhelyek száma: 6
- sebesség: 80-100 km/h
- önsúly (a karosszériától függően): 1300-1600 kg
A Rába autók története ugyan nem itt indult, de ezen a ponton derült ki, hogy Győrben minden adott ahhoz, hogy kiváló közúti járműveket készítsenek.