A Remény Hercege: Kesjár Csaba
Még mindig csak a 62. születésnapját ünnepelné az 1988-ban, Nütrnbergben életét vesztett magyar autóversenyző, Kesjár Csaba, aki egy igazi versenysport-családba született, hiszen Kesjár János motorkerékpáros, motorcsónak-versenyző unokája.
Borítóképen: Kesjár Csaba autóversenyző – 1986 (forrás: Fortepan, 188048)
A Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolán gépészmérnöki oklevelet szerzett. 1975-től 1981-ig gokartozott, 1982-ben autóversenyzői igazolványt szerzett. Gokartban a nemzetközi licencű kategóriában 1980-ban és 1981-ben magyar bajnoki címet szerzett.
Autóversenyzőként 1985-ben abszolút magyar bajnok, 1986-ban hegyi bajnok lett. A Formula Easter kategóriában 1982-ben, 1983-ban, 1984-ben, 1985-ben magyar bajnok volt. A Formula Ford kategóriában 1986-ban osztrák bajnok volt. 1987-től 1988-ig a német Forma-3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a 9. helyen végzett. A szakemberek tervei szerint ő lett volna az első magyar versenyző, aki a Formula–1-ben szerepelt volna. Az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén tesztelhette a Zakspeed csapat autóját, így ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett.
1988. június 24-én a németországi Norisringen tragikus balesetben halt meg az autóversenyző Kesjár Csaba. Harle Tamás újságíró idén abból az alkalomból írt könyvet a sportoló életéről, hogyha élne, Kesjár idén lenne 60 éves.
“Egy olyan fiatalemberről van szó, aki a Forma-1-be is eljuthatott volna. Elképesztő az az intenzitás, hogy az embereknek mennyire a szívében és lelkében él Kesjár Csaba. Amíg a születésének 60. évfordulójára írt könyvet készítettem tavaly, akkor rengeteg ember sírt szó szerint, amikor Csabáról beszéltünk. Ez mindent elmond arról mennyien szerették őt” – mondta Harle Tamás azzal kapcsolatban, mennyire sokat jelentett az embereknek a tragikusan fiatalon meghalt autóversenyző.
“Kesjár Csabát a reménység hercegének nevezték az 1980-as években, ugyanis egy évvel az első magyarországi Forma-1-es verseny – 1986-ban volt először Hungaroring – után megvolt rá az esélye, hogy a legjobbak között versenyezzen. Egy olyan fiatalember, aki mindannyiunk reményét valóra válthatja. Sikeres, kedves, gazdag és jóképű, gyakorlatilag egy lapon emlegették a legnagyobb nemzetközi filmsztárokkal. Hihetetlen szeretet övezte” – jellemezte a tehetséges pilótát Harle, akit annak idején teljesen megdöbbentett Kesjár Csaba halála, ezért is döntött úgy, hogy már akkor könyvet ír róla. “
Az utolsó 26 óra” című alkotás másfél hónappal a versenyző halála után jelent meg, és egy hónap alatt 40 ezer példányt adtak el belőle.
A Zakspeed felajánlotta a fiatal versenyzőnek, hogy több kört is mehessen az autójával. Arról, hogy mennyire volt reális Kesjár Csaba számára, hogy induljon a Forma-1-ben, és hogy ez mekkora terhet jelentett számára, Harle Tamás a következőket mondta:
“Ezt a terhet ő boldogan viselte, és ez abszolút jogos remény volt vele kapcsolatban. 1987. augusztus 9-én, amikor véget ért a második Magyar Nagydíj, akkor 100 ezer néző hatalmas ovációja közepette első magyar emberként beült egy Forma-1-es autóba. A Zakspeed tulajdonosa saját kezűleg csatolta be Csaba biztonsági övét, de még ő se bízott abban, hogy a magyar versenyző végigmegy a pályán. Ehhez képest 20 másodperccel maradt el a profi pilóták köridejétől. Ez mindenkit megdöbbentett”.