Hírek

A Renault után az AvtoVAZ tövig nyomja a gázt!

Igen, érdekes módon sorra jönnek a bejelentések, és nem csak a tervek, hanem a megvalósulás szintjén is. Oroszországban nem most kezdődött el, de most alaposan felgyorsult az import-helyettesítő termékek gyártásának felfuttatása az iparban is. Ezen túlmenően pedig úgy tűnik, a Renault-megállapodást jó feltételekkel sikerült tető alá hozni.

Borítóképen: Az AvtoAZ gyártókomplexuma Togliattiban – 2014 (forrás:  minsvyaz.ru / commons.wikimedia.org, szerző: Russian Ministry of Communication, licenc: CC BY 3.0) A kép illusztráció

Itt van mindjárt Dmitrij Azarov, a Szamarai régió kormányzója bejelentése:

„A Renault Corporationnel kötött megállapodásoknak megfelelően az AvtoVAZ-nak további lehetőségei vannak a mérnöki fejlesztések, az információs technológia használatára, a marketing területén bevált termékek használatára és még sok másra. Ráadásul a ma megkötött megállapodások eredményeként magabiztosan rögzíthető, hogy az AvtoVAZ a jövőben Renault Dustert és Renault Sandero-t gyárt majd.”

Ezek a típusok olcsók, olcsón gyárthatók, és jól bevezették őket az orosz piacra, ugyanakkor módosításokat is végre kell hajtani, mert minden azért nem fér bele abba az egy rubelbe…

Eddig az biztosnak látszott, hogy az eredetileg is Lada fejlesztések megmaradnak, de most két másik autó – leánykori nevén Dacia – is marad a palettán, de a motort le kell cserélni az 1,8 literes VAZ-21179 motorra. Ez nem ám az az őskövület, amivel a szürkeimporttal még ma is beszerezhető Lada 4×4 (Niva) fel van szerelve, hanem egy Euro5-ös környezetvédelmi szabványnak megfelelő, tizenhat szelepes motor 122, illetve 145 lőerővel. De itt nincs vége!

„Nyizsnyij Novgorodban a GAZ-csoport új öntödéje (NLZ) megkezdte a termékek tömeggyártását, részt vesz egy könnyű dízelmotor lokalizációs (importhelyettesítő, hazai gyártás) projektjében” – áll a gyár sajtóközleményében.

Úgy tűnik tehát, hogy dízel motorokat is terveznek a paletta autóinak meghajtására. Persze a blokk csak egy dolog, a többi alkatrész egyre fontosabbá válik, ahogy egyre fejlettebbek a motorok. Erre is akad megoldás az oroszok szerint, akik azt mondják;

„Készen állunk arra is, hogy megvitassuk az autóalkatrészek oroszországi hazai gyártásának lehetőségeit a „kiesett” nyugati szállítmányok pótlására. A thaiföldi autóipar az egyik legerősebb a világon. Különösen az autóalkatrészek gyártása szempontjából.”

A beidézett két mondat az Orosz Föderáció Gazdaságfejlesztési Minisztériumának sajtószolgálatának közleménye. És persze nem feledjük a kínai kapcsolatot sem, hiszen ma már Kína is minden létező technológiában képes minőséget előállítani. Sőt, ebben az esetben talán nem is a minőség a legfontosabb, hanem az ellátásbiztonság, de kínai (avagy thaiföldi) részről ezzel sem lehet különösebb gond!

Nagy erőkkel megy tehát az orosz ipar átszervezése, mert, mint szintén az AvtoVAZ közleménye állítja;

„Az üzem(ti. az új öntöde) forgattyúházakhoz, lendkerekekhez, tengelykapcsoló tárcsákhoz és még sok máshoz is gyárt öntvényeket. A cég adottságai lehetővé teszik a vasútépítés, az olaj- és gázszektor és más iparágak igényeinek megfelelő termékek gyártását is.”

Igen, sokadszor ismételjük magunkat, de úgy tűnik, hogy az orosz gazdaság a végén még nyereséggel jön ki a nyugati szankciós politikából, mert az eddigiekben kényelmesebb külföldi beszállítói kapacitásokról saját forrásokra áll át!

Tényleg át kellene gondolni, hogy a szankciós politika vajon nem éppen az orosz gazdaság előnyére válik hosszabb távon, semmint tönkre tegye azt!

Ajánlott Cikkek