A repülés történetének első landolása – egy fa tetején
Az Aero című lap – mint a Magyar Aero Szövetség Hivatalos Lapja – pezsgő repülő-életről számolhatott be a múlt század ’10-es éveiben. Egyre-másra jöttek a beszámolók új és még újabb pilóták vizsgáiról, versenyekről, és persze érdekes esetekről is. Ezúttal egy furcsa landolást idézünk fel.
Borítóképen: Dobos István Svachulay-gépen a siófoki fák tetején – 1913
A lap így írt:
Dobos István a Svachulay repülőgépének pilótája, egyik legutóbbi repülése alkalmával azonnal le kellett szállania, tehát mint jó repülőhöz illik, kikeresett magának egy sudár jegenyét, s rászállott, mint valami madár. Emlékezünk még arra az időre is, mikor Latham és Blériot versenyeztek egymással abban, hogy melyikük repüli át a La Manche-csatornát. Latham egy napon beleesett gépével a tengerbe. Akkor még a hydroaeroplan szerkezeteket nem ismerték, de a Latham gép vízhatlan vászonfelülettel bírt, s a gép elült szépen a hullámok hátán, mint egy nagy sirály s a gépben Latham czigarettát vett elő s rágyújtott. Ilyen állapotban emelték ki az őt kisérő hajók.
Néhány nap múlva – kissé későn indulva új kísérletére – arról értesült, hogy Blériot, a rivális néhány perccel azelőtt ért át repülőgépén Doverbe. Hihetetlen energiával, de annál kevesebb gondossággal lendült el a bretagni meredek partokról Latham, s alig öt perc múlva már újra a La Manche hullámai ringatták a most már nem czigarettázó, hanem síró Lathamot.
Az egész világot bejárta akkor a czigarettázó és síró Latham két vízbehullási bravúrja, íme ebben is fejlődik az aviatika. Dobos, a magyar pilóta nem a vizen úszik a gépével, hanem fára száll, s ott ülve kedélyesen fújja a cigarettafüst-karikát.
Néhány nap múlva ő is újra a víz fölött repül, s ő is belehull a vízbe, de nem úszva gépével, hanem elmerülve a víz alatt. Ha véletlenül úszva maradt volna a gép, ebben is lepipálta volna Lathamot, így is unikum az ő esete, mert fán gubbasztó repülőgépet ilyen helyzetben még nem ismer az aviatika történelme. Históriai tény, hogy a fáról leereszkedve, néhány perc múlva újra repült.
Nos, akkoriban így ment ez, és bizony a rettenthetetlen pilóták nélkül nem lenne ugyanaz a repülés, mint ahogy ma ismerjük! Tisztelegjünk előttük!