Hírek Videók

A Roszkoszmosz berág: „Repüljenek valami mással, a seprűnyélen”

Dmitrij Rogozin, a Roszkozmosz állami űripari vállalat vezérigazgatója bejelentette, hogy többi nem áll módjukban rakétahajtóműveket szállítani az Egyesült Államok számára. Érdekes fejlemény, mert a hajtómű gyártási technológiáját 1996-ban megvásárolta az amerikai General Dynamics vállalat is, sőt RD AMROSS néven az orosz Enyergomas vállalattal vegyesvállalatot is alapított a gyártásra, ám az eddig az Egyesült Államoknak leszállításra került 122 darab RD-180-as rakétahajtómű mind az orosz partner gyárában készült.

Borítóképen: RD-180 méretarányos modell (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Igel B TyMaHe, licenc: CC0 1.0) a kép illusztráció

Rogozin beszámolója szerint az 1990-es évek óta Oroszország összesen 122 darab RD-180-as rakétahajtóművet szállított le az USA-nak, ezek közül 98-at az Atlas rakétákhoz használt fel Amerika. Jelenleg még 24 ilyen rakéta van Amerikában, ezeknek a szervizelése is megszűnik.

Az RD-180-at 1980-as évek végén fejlesztették ki. 1996 novemberében hajtották végre vele az első teszteket, így nem éppen mai konstrukció. Ennek ellenére a mai napig nem építettek jobbat… Nem gondoljuk, hogy nem lenne rá technológia, csak így biztosan olcsóbb – volt…

RD 180 rakétamotorok: még soha semmi nem teljesített jobban

1997–1998-ban az Egyesült Államokban tesztelték. 1999 tavaszán kapott alkalmassági bizonyítványt az Atlas hordozórakétán történő használatára. Először 2000 májusában az amerikai Atlas IIA–R hordozórakétán hajtottak végre vele indítást.

Miért használnak egyes 21. századi amerikai rakéták még mindig a szovjet időszakban tervezett hajtóműveket?

A hajtóművet a négy égésterű RD–170-ből alakították ki, az RD–180 lényegében egy fél RD–170-es hajtómű, annak számos berendezését felhasználták. Tüzelőanyaga kerozin, oxidálóanyagként folyékony oxigént alkalmaznak. Az égéstér kialakítása olyan, hogy a magas nyomáson megvalósuló égési folyamat rendkívül nagy hatásfokú, így a hajtóművel nagy tolóerőt tudtak elérni.

A zárt ciklusú hajtómű jellegzetessége, hogy a szivattyúkat működtető turbina gázgenerátora elő-égéstérként működik, az oxigéndús égésterméket a hajtómű fő égésterébe vezetik, ahol az oxigénben dús gázokban további kerozint égetnek el. A fúvócsövek mozgatását a kormányzás során négy-négy hidraulikus munkahenger végzi. A jó égési folyamatnak köszönhetően üzeme tiszta, korom nem képződik.

De vissza a mai hírre! Rogozin így kommentálta a döntést:

Egy ilyen helyzetben nem tudjuk ellátni az Egyesült Államokat a világ legjobb rakétahajtóműveivel. Hadd repüljenek valami mással, a seprűnyélen, nem tudom, mivel.”

Nos, várható, hogy ez lépés – ha nem is vágja hanyatt az amerikaiakat -, de mindenképpen problémát fog okozni. Ha ez még nem lenne elég, Rogozin azt is bejelentette, hogy Oroszország ezentúl a Roszkozmosz és a védelmi minisztérium igényeinek megfelelő kettős célú űreszközökre koncentrál, valamint, hogy az eddigi együttműködést a Nemzetközi Űrállomás projekttel kapcsolatban is.

Szankció és ellen-szankció tehát egymást követve záporoznak továbbra is… És kiderül, hogy az oroszok valójában elég szorosan együttműködnek (működtek!) az Egyesült Államokkal!

Ajánlott Cikkek