Hírek

A Szevmas átadta a Poszeidon-t hordozó Belgorod tengeralattjárót

Az első Poszeidon-hordozó tengeralattjárót, a Belgorodot átadták az orosz haditengerészetnek – írja az Izvesztyija. Önmagában a tengeralattjáró nem is lenne annyira érdekes, de meg kell jegyeznünk, hogy méretei a valaha volt Akula (NATO: Typhoon) osztályéval vetekednek (hosszabb, de karcsúbb). Ennek oka pedig nem más, mint hogy képesnek kell lennie arra, hogy hat darab Poszeidon „torpedót” szállítson. Az idézőjel okáról és a részletekről szól cikkünk.

Borítóképen: Méretösszehasonlítás Belgorod és TYPHOON között (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Bairuilong, licenc: CC BY-SA 4.0) A kép illusztráció

A tengeralattjáró építését eredetileg 1992. július 24-én a Szeverodvinszki Hajógyárban kezdték el, mint az „Oscar II” osztályú cirkálórakéta-tengeralattjárók 664. számú tagját. 1993. április 6-án a 664-es tengeralattjáró megkapta a megtisztelő Belgorod nevet az ilyen nevű orosz város után és a K-139 taktikai jelzést. 1995-ben megkezdődött a legénység képzése az obnyinszki székhelyű 510. haditengerészeti kiképző központban.

A Szovjetunió összeomlása utáni súlyos gazdasági válság miatt (a tengeralattjáró háromnegyede elkészült), elsősorban anyagi okokból felfüggesztették. 1998. január 22-én a legénységet feloszlatták, a még befejezetlen hajótestet pedig lepukkant… 2012 elején az orosz haditengerészet főparancsnoka, Vlagyimir Szergejevics Viszockij admirális kijelentette, hogy a Belgorod „különleges projektek” keretében készül el. 2012. december 20-án ez a specifikáció a Project 09852 hivatalos elnevezést kapta.

2021. június 25-én a Belgorod először hagyta el a Szeverodvinszki hajógyárat a Szevmas építő próbarendje alapján. Október elején azonban azt jelentették, hogy a tengeralattjáró tisztázatlan okok miatt ismét visszatért a szárazdokkba.

A K-329 Belgorod hadrendbe állításakor csatlakozik a 29. tengeralattjáró-hadosztályhoz. A hadosztály egy speciális alakulat, a Mélytengeri Kutatási Főigazgatóság (GUGI) hadműveleti ága, amely közvetlenül az orosz védelmi minisztérium alá tartozik.

A Poszeidon típusú távirányítású torpedó hatótávolsága 10.000 km, 1.000 méteres mélységig képes merülni, és nukleáris robbanófejek szállítására tervezték a part menti infrastruktúra megsemmisítésére. A Poszeidon víz alatti drónok anyahajói a tervek szerint a 09852 Belgorod projekt tengeralattjárói (mint a “Belgorod”) és a 09851 Habarovszk projekt tengeralattjárói lesznek. A TASzSz orosz állami hírügynökség publikációi szerint a tengeralattjárók akár hat Poszeidon torpedót is szállíthatnak egyszerre, és ezt a nézetet egyes katonai szakértők is osztják.

Ez a torpedó valójában inkább egy víz alatti drónként értelmezhető, mivel saját hajtóművel rendelkezik (atomreaktor), így hatótávolsága valójában a földi viszonyok között végtelennek tekinthető, ugyanakkor távirányítható, innen a drónokhoz való hasonlatosság.

És mivel mér csapást az ellenségre? A robbanófej mérete valahol 2 megatonna körül járhat. Csak a viszonyítás kedvéért: 2 megatonna 2 ezer kilotonnának felel meg, és a Hirosimára ledobott atombomba 15 kilotonnás volt.

Ez a csapásmérő szintén abba a kategóriába tartozik, mint a hiperszonikus Kinzsal (Tőr) rakéták, amelyek ellen sebességüknél fogva képtelenség védekezni. A Poszeidon ugyanis 70 csomóval halad, ami jócskán meghaladja a jelenlegi torpedórendszerek sebességét…

Ui:

A tudósítások nem szólnak róla, hogy hol tart a Poszeidon-projekt, de 2022 márciusában még azt írták szakértők, hogy 2027-ben várható hadrendbe állításuk, ugyanakkor azt is írták, hogy a fejlesztés párhuzamosan zajlik, és műholdról már megfigyelték a fegyvert. De azóta nincs közelebbi információ…

Ajánlott Cikkek