Magyarság Történelem Történelem Videók

A Szürketaxi és a MÁVAG-Ford esete Aradi Mártával

Nem, semmiképpen nem egy leányregény következik, a megfejtést máris közöljük: az a bizonyos Szürketaxi nem más, mint a Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. (ami Magyarország és a főváros első, míg Európa hetedik taxitársasága volt, a MÁVAG pedig a ’30-as évek vége felé gyártott le számukra több, mint 300 darab Fordot (kölni szabadalom alapján), A MARTA pedig egy aradi autógyártó volt, ami Magyarországon elsőként kifejezetten autómobil gyártásra jött létre, vezetője pedig az a Haltenberger Samu volt, aki a Szürketaxit vezette, amikor a MÁVAG-Fordok megérkeztek a taxivállalathoz.

Borítóképen: A Halm Arthur cég standján az egész Ford „család“ vonult fel, közöttük a magyar MÁVAG Ford V 8 és Eiffel – 1938

Ilyen formán tehát a MARTA korábbi vezetőjének igen sok köze volt az akkor a legmodernebbek között számontartott Ford modellek beszerzéséhez, ahogy korábban a MARTA bérautók beszerzésében is még az 1910-es években.

A cég életében jelentős fejlődést hozott, hogy 1915-ben megvásárolták Theodor Drost hamburgi mérnök telefondiszpécser-központjának szabadalmát. Így Európában az elsők között Budapesten épült ki az 1920-as években a droszthálózat: a telefonon megrendelt taxikat mindig a legközelebbi taxiállomásról küldték a megrendelőkhöz.

Az eredeti szürketaxi

De a MARTA-k, és a velük egyidőben Budapestre kerülő mannheimi Benz autók a ’20-as évek végére kikoptak az utakról, ekkor jöttek a MÁG autói (ezekről kapta nevét, a Szürketaxit a vállalat), de így is új típusok után kellett nézni, mivel a MÁG ekkorra megszűnt, ellenben a taxik iránti igények kielégítéséra csak a Szürketaxinak (és nem volt egyedül a piacon – ott volt a Budapesti Bérkocsi Ipartársulat Pirostaxija!) már a ’30-as években is 750 taxit kellett fenntartania!

Ez bizony nem kis feladat, de szerencsére volt rá megoldás. Egyrészt Fiatok érkeztek import útján – ezek egy részének karosszálása Magyarországon történt meg! – de a Ford esetében egészen más volt a helyzet. És ha tudjuk, hogy a MÁVAG-nál (ezt még pontosítjuk azért!) Ford V8 típusból 110, az eredetivel egyező Eifelből mintegy 60, a nyújtott Eifel-taxiból pedig 200 készült, és a V8, valamint az Eifel-taxi mind a Szürketaxihoz került, láthatjuk, hogy micsoda komoly fejlődést sikerült elérni!

1931: Bevonták az utolsó konflis engedélyét is…

Hogyan készültek ezek az autók? A kérdés azért fontos, mert tudjuk, hogy az autógyártás annak idején a motor-alváz egység előállítását jelentette, a karosszériát már egy másik vállalkozás készítette el. Ebben az esetben a MÁVAG szerelte össze a motor-alváz egységet, míg a csővázas karosszériát maga a taxivállalat készítette el saját üzemében! Kivétel volt a kisszámú gép, amelynek karosszériáját Nagy Géza építette meg.

A taxivállalatnál épülő Ford
Egy Nagy Géza által karosszált példány

Miért olyan fontos a Ford modellek magyarországi előállítása? Nos, azért, mert ez volt talán a legrövidebb idő alatt (1938-39) a legnagyobb darabszámban előállított személygépkocsi a háború előtt, és mert bizonyossá lett, hogy Magyarországon is van értelme a személyautó-gyártásnak.

Aztán a háború közbeszólt…

Ajánlott Cikkek