Magyarság Nagyjaink Történelem

A traktorok őse: a Mechwart-féle gőzkapáló

1893-ban a Magyar Gépipar című kiadvány számolt be Mechwart András igazgatója által tervezett és a Ganz által gyártott gőzkapálójának bemutatójára, melyet Pomázon tartottak 1893 október 9.-én. Ez egy jeles nap a magyar technikatörténetben, ugyanis egy olyan szerkezet került bemutatásra, ami a traktorok ősének tekinthető.

Borítóképen: A Mechwart-féle szababadalom: új rendszerű körforgású gőzeke

Nem is annyira az erőforrást tekintve gondoljuk azt, hogy ez egy traktor-ős, hanem azért, mert ekkoriban a szántást – amennyiben azt gépesítették – az úgynevezett helybőlszántás elvén végezték. Ebben az esetben viszont az elv más volt, ugyanis az erőt kifejtő gép is mozgott, a szántást – legalábbis fő elveit tekintve – úgy végezte, mint a mai traktorok.

Bár a borítóképen is szerepel, de azért érdemes megismételni a képet, hogy jobban bemutathassuk:

Az egész szerkezet kazánból (A), tűztérből (B), a víztartókból (C) a kéményből áll. A gőzgép (E) a kazán fölső részén van elhelyezve, mely az F tengelyre hat, ez pedig egyrészt a lokomobil kerekeit (G és H), másrészt pedig magukat a kapáló lapátokat (L és L) forgatja. А K-val jelölt helyen van a kezelőszemélyzet részére a híd, melynek egyik részén a széntartó van elhelyezve, az M-mel jelölt helyen van a létra, melynek segélyével a gőzgéphez juthattak.

A gőzeke lokomobilja, mint közúti lokomobil, önerejével bárhova elmehet s üresen, jó után mintegy 1,5 métert halad egy másodperc alatt. A szántandó földre érve a lapátokat tartó eke-szerkezetet oly mélyre ereszthetik le, amilyen mélyre szántani akar az ember.

És mit tudott a gép? Nos, a gőzeke 3 méter szélességben szántotta fel a földet, miközben 30 cm. sebességgel halad másodpercenként, így – ha a megfordulásra, a víz- és szénvételre szükséges időt is beszámítjuk – egy óra alatt 1 ⅓ holdat szántott fel.

És hogy mennyire lehetett ez közel egy mai traktorhoz? Erről maga Mchwart András így nyilatkozott:

„… gépét kombinálva adja csak ki a gyárból, amellyel azután (egy és ugyanaz a gép) egyszerre beszántja, megboronálja, beveti és betakarja a földet, s így hogy az összes munkálatok egyszerre egy út alatt eszközölhetők lesznek.”

Akkor talán még senki nem sejtette, hogy az első magyar traktorra nem kevesebb, mint 20 évet kell várni…:

Ajánlott Cikkek