A világ első start-stop rendszere – Magyarországról!
A start-stop rendszer lényege az, hogy a jármű teljes megállása után, ha a sebességváltó üresbe van helyezve, akkor a motor automatikusan leáll. Ha az indulási jelet megadjuk, ami legtöbb esetben a kuplung megnyomása, a motor automatikusan elindítja önmagát. Nos, az igaz ugyan, hogy a magyar találmány nem egészen így működött, de működési elve hasonló célja pedig azonos volt; üzemanyagmegtakarítás!
Borítóképen: Egy, a találmánnyal felszerelt Chausson márkájú busz, és a szerkezet beépítve
Azt nem tudjuk sajnos, hogy mi lett a találmány sorsa a későbbiekben – gyanítjuk, hogy nem futott be nagy karriert, de benne van, hogy tévedünk! – mégis azt kell mondjuk, hogy igen előremutató volt, korát évtizedekkel megelőzte, ahogy az üzemanyagmegtakarítás témáját Surányi Endre – akkor honvéd századosként említették, de magát a szakíró, publicista autológusnak nevezte.
Surányi Endre a törpeautó építésben is jeleskedett – sok más mellett:
A találmány működési elve:
„A készülék a porlasztó fúvókájával, vagy a főcsatornájával szemben kap helyet. Működtetése a dinamó 61-es száláról történik, a gázpedálhoz iktatott stoplámpaszerű érintkezőn keresztül. Ha a gépkocsivezető magas, vagy közepes fordulatszámnál leveszi a gázt, az érintkezőn keresztüli a tekercsben áramkör létesül Az így keletkezett mágnesesség felemeli a vasmagot, le-küzdve a visszahúzórúgó hatását és a készülék tűszelepe benyomódik az előtte álló fúvókába, vagy benzincsatornába és tökéletesen elzárja a benzin útját.
Noha ez esetben a motort a gépkocsilendülete forgatja, a benzin mégsem tud az úszóházból a fúvókához jutni. Ha a vezető ismét gázt ad, a gázpedálhoz iktatott érintkező bontja az áramkört, s a rúgó visszahúzza a tűszelepet, és a benzin útja újból szabaddá válik. Abban az esetben, ha a gépkocsivezető nem ad gázt, hanem például kinyomja a kupplungot, a motor nem áll le, mert a fordulatszám csökkenésével a feszültség a61-es szálon leesik, miáltal a mágnesesség megszűnik és a tűszelep ugyancsak eredeti helyzetébe kerül s a benzinadagolás elkezdődik.”
A leírásból kitűnik, hogy a megoldás lényegét tekintve ugyanaz, mint a mai start-top rendszerek esetében, ugyanakkor a motor más üzemmódjára alkalmazta Surányi Endre.
Nem kizárt, hogy a légfékes rendszerek elterjedése (ami sok esetben állandó motorüzemet kívánt), na meg a befecskendezés megszüntetése okán esetleg fellépő kenési problémák miatt a megoldás nem terjedt el, de mi itt és most csak arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy sokszor „nincs új a nap alatt”…