Ahogy azt akkoriban… A Majláth-ház, a csúcsmodern autóközpont

„Május 1-én új autóközpont nyílik meg Budapesten. A Lehel-utca és Bulcsu utca sarkán lévő hatalmas telken építi fel Majláth Mihály modern autótelepét, ahol a német automobilgyártás két kitűnő márkája, a DKW és a BMW talál otthonra” – írta az Autó 1937. évi 3-4. száma
Borítóképen: Majláth standja a ’38-as autókiállításon
Majláth Mihály nevével először a Királyi Magyar Automobil Club (KMAC) 1922 júliusában szervezett versenyével kapcsolatban találkoztunk, mikoris a szervező KMAC azt célozta meg, hogy – hasonlóan az akkor már évek óta működő túraautózáshoz – túraversenyt rendez motorkerékpárok számára is, ezzel is népszerűsítve a motorozást. A túra útvonala a következő volt (a részletek nélkül):
Apponyi tér (ma Ferenciek tere, előtte Kígyó tér) – Erzsébet híd – Pilisvörösvár – Pilisszentiván – Solymár- Pesthidegkút – Budakeszi – Budaörs – Kelenföldi Károly király-laktanya Zugligeti vasútállomás – Szent Anna-kápolna cél.
Ezen a hozzávetőleg 80 kilométeres, hegyi szakaszokkal tarkított versenyen Majláth Mihály Triumph motorkerékpárjával a nyolcadik helyen végzett, amivel Haltenberger Samu díját nyerte el.
A magyar taxizás atyjaként emlegetett Haltenberger Samuról az alábbi cikkban írtunk:
Később több kategória-győzelemmel, és sikeres szerepléssel Majláth beírta magát a hazai motorkerékpár versenyek történetébe, akit „mechanikus és motorkerékpárjavító” titulussal látott el a korabeli sajtó.

Ez eddig rendben is van, de azt tudjuk, hogy a Triumph motorok nem voltak éppen nagyon olcsók, a versenyzők pedig saját költségükön versenyeztek. Honnan volt pénze erre? Nos, hősünk Győrrévfalun született 1895-ben, és az első világháború során került Budapestre, mint műszerész. Vaspöri Ferenc egykori varrógép- és kerékpár-kereskedő Hunyadi tér 12. alatti üzletét vette át, amelyet a háború után az özvegy üzemeltetett. Az özvegy, az 1891-ben született Zurián Katalin, aki nevét nemsokára Majláth Mihálynére átváltoztatta.

Majláth kezdetben motorkerékpárok javításával foglalkozott. 1922-ben váltotta ki az automobiljavító és szerelő iparigazolványt, majd 1924-ben bejegyeztette a vállalkozását. Ekkor főleg brit motorkerékpárokat forgalmazott.

A Hunyadi téren működő kereskedést Majláth hűséges társa, jóbarátja Urbach László vette át, és még itt születtek meg a ’30-as évek végén a legendás Mátra motorkerékpárok tervei!
Majláth-é volt a Triumph, a Cotton és a Francis-Barnett képviselete is. 1926 tavaszán megkapta a Harley képviseleti jogot, s eme alkalomból készült fotó is az üzletről. Az Automobil Motorsport 1926 augusztusában fényképes hírben jelentette be, hogy megérkezett az egyik legelső Harley-Davidson szállítmány Amerikából.

A képfeliratból lehet következtetni, hogy Majláth az általa forgalmazott gépek alapjain maga tuningolta versenygépeit. Ehhez pedig mindene megvolt; volt képzettsége, tapasztalata, műhelye, és persze olyan vevőköre, ami eltartotta családját, és még a sportra is futotta!

1929-ben kezdett el foglalkozni az AJS márka hazai forgalmazásával, ami immár a hazai motorkerékpár-forgalmazók legnagyobbjává tette.

Mint látható a fenti képen, az AJS állami megrendelésre érkezett hazánkba, ami feltehetően nem is ártott, mert ekkor köszöntött be a gazdasági válság… Érdekessége a képnek, hogy a gróf Zichy Jenő utcában (ma Zichy Jenő utca) a 17-es szám alatt most is szinte változatlan formában fennmaradt az emeletes épületek között az egyszintes épület:

Fontos tudni, hogy ez mg nem az az épület, amiben világszínvonalú bemutatótermet, szervízt, és alkatrész raktárt alakítottak ki, ugyanis amikor végül Majláth az autóforgalmazásba is belevágott, ennek az épületnek a helyiségeit már csak szervízelésre használta, de aztán 1937-ben megvált tőle, eladta a Demény és Fia vállalkozásnak, mi aztán itt foglamazta a brit MG, Wolsley és Morris autókat.
Az eladás oka pedig nem volt más, mint hogy egy vadonatúj épületet húzott fel a Lehet út elején!

És igen, 1937-ben tényleg kinyit a vadonatúj üzlet, ahol a DKW és a BMW autóit értékesíti Majláth vállalkozása. Bár a rajzasztal sok mindent elbír, de a látványterv talán igazán vissza sem adja a valódi újdonságát és minőségét a frissen átadott épületnek, ezért mi most egy kicsit részletesebben is bemutatjuk:
Az épület a mai Lehel út 1. szám helyén volt. Sajnos azóta már nem áll, helyén lakóépületeket húztak fel, mert a háború után ugyan Majláth Mihály még ugyan megpróbálkozott újra életet lehelni vállalkozásába, de az államosítást nem kerülhette el, így a Lehet úton (akkor Lehet téren) lévő épületet lebontották…








