Hírek

Ahonnan kilépnek a nyugati cégek… Ott vannak jelentkezők is!

Kína folyamatosan figyeli az eseményeket, és nem rest lehajolni a „lepattanóért”… Korábban az energetikai cégek érdeklődése járta be a világsajtót, most pedig úgy tűnik, hogy a kínaiak készek átvenni az AvtoVAZ (a Lada gyártója) részesedését a Renault-tól. A francia gyártó nem igazán képes ellátni alkatrészekkel gyárait, ezért most azon fáradoznak, hogy miképpen is fejlesszék vissza autóikat, hogy ne kelljen annyi chip, és például a katalizátorokkal is „spórolnak”…

Borítóképen: A Zotye T700 a kínai Heilongjiang tartományban, Harbinban készült – 2017-ben (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Navigator84, licenc: CC BY-SA 4.0) A kép illusztráció

Igen ám, de ez sokáig nem tartható, mert a gyártási volumen olyan mértékben csökkent még így is, hogy veszteséges a termelés, ugyanakkor a Renault fizeti az összes alkalmazottat, mert nem akarja, hogy szétszéledjenek, és nem akar az orosz kormány ellenében cselekedni. Ez nem is célszerű – pont akkor, amikor azon dolgoznak, hogy valami módin kiszálljanak az orosz piacról.

A Renault készen áll arra az AvtoVAZ- ban, hogy részesedését valamelyik kínai autógyár kivásárolja, az eladásra akár májusban vagy júniusban sor kerülhet. Ezt a TASS közölte az AvtoVAZ-hoz közel álló forrásra hivatkozva – írja a lenta.ru.

A Renault jelenleg a Lada Auto Holding 68 százalékát birtokolja, amely az AvtoVAZ 100 százalékát birtokolja. Korábban ismertté vált, hogy a nyugati országok példátlan szankcióinak hátterében a francia-japán konszern azt tervezi, hogy megszabadul az orosz részesedésétől.

Az autóipari szakértők ugyanakkor megjegyezték, hogy az ár jelentősen változhat a tranzakció paramétereitől függően. Ha a franciák beleegyeznek abba, hogy folytatják egyes alkatrészek szállítását, akkor az üzem a modellpalettánál marad, ha minden kapcsolat megszakad, akkor az AvtoVAZ valójában csak a Grantát, a Nivát és a Vesta-t tudja majd gyártani.

A kínai partner kilétét a források nem fedték fel, de valójában ennek nincs is komoly jelentősége, hiszen a nagyobb kínai autóipari vállalatoknál ma már rendelkezésre áll a technológia, a műszaki tudás, és az alapanyagok is biztosítottak.

Ezt tehát megint egy olyan terület, amit a Nyugat úgy tűnik, felad, ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy magának a Renault-nak igazából nincs sok választási lehetősége… Bele kell mennie egy esetleges egyszeri veszteséget okozó üzletbe is, hogy megszabadulhasson egy folyamatos veszteséget okozó egységtől.

Kissé kínos része az ügynek, hogy a Renault részben állami tulajdonban van, így a veszteség a francia államot is érinti. Emellett pedig nem lennénk meglepve, ha a Renault – a különleges helyzetre való hivatkozással – kapna valamilyen állami, vagy uniós szintű támogatást…

De ez még a jövő zenéje, ahogy az is, hogy kínai tervezésű autók gördüljenek ki az AvtoVAZ gyártósorairól. Ez bizony – most úgy tűnik! – csak idő kérdése.

Ajánlott Cikkek