Magyarság Történelem Történelem Videók

Amikor csörögtek a jampecok… Na meg az M41 Csörgő!

„S álmodok, hogy csörögnek ott a jampecok, s hányan értik azt, hogy I love you” – az idézet a Hungária együttes 1981-ben megjelent lemezéről való, az Isztambul című számból. Igen, a Csörgőket ekkor még javában gyártották, egészen ’84-ig. Akkoriban már érezhető volt, hogy a rendszer tartalékai igencsak végesek – ha voltak egyáltalán -, ez a helyzet pedig a vasúton, és a vasúti gépgyártáson is hagyott nyomokat, így a Csörgő megítélése nem egyszerű…

Borítóképen: M41 2112 – korhű festéssel!

Aki ma 40 éves, vagy idősebb, biztosan fel tudja idézni magában azt a jellegzetes hangot, ahogy elindul ez a ma már „alsóhangon is” lassan 40 éves gépcsoda! Igen, hiszen számunkra, akik sokat utaztunk ilyennel főleg gyerekként, és sokat láttuk pályaudvarokon – hol személyvonatot, hol tehert húzva – bizony valóságos csodának tűnt abban a korban! És az a hang…

Bitang (a 175-ös számú M41) indul tőgázzal Szegedről Békéscsabára

Hogy mennyire volt akkoriban modern, és mit tudott a konkurencia? Nem fogjuk ezt vizsgálni, mert olyan nagyon sok értelme nincs is, miután akkoriban egy nyugat felé zárt közösségben éltünk, így ha azt mondja valaki, hogy „bezzeg akkor már nyugaton…”, annak semmi értelme nincs! Keleten pedig ezek a gépek igenis nagyon „menők” voltak, de ugye az csak a világ egyik része volt…

M41 2146 hangorgia 2300 tonnával

A MÁV az 1970-es évek elején nem rendelkezett megfelelő számú, a nem villamosított fővonalakon közlekedő közepes terhelésű személyszállító vonatok továbbítására alkalmas dízelmozdonnyal. Az igényelt új mozdonnyal szemben támasztott fontos követelmény volt, hogy az a 16,5 tonna tengelyterhelésű vonalakon is közlekedhessen. Ezt a követelményt a járművet gyártó Ganz–MÁVAG csak dízel-hidraulikus hajtással tudta megoldani.

A sorozat két prototípus-mozdonya – M41 2001–2002 pályaszámokon – külsőjében jelentősen eltért a szériagépekétől középfülkés konstrukciója miatt.

A két prototípus gép tapasztalatainak értékelése után kezdődött meg a sorozatgyártás. Az M41 sorozatból 1973 és 1984 között összesen 107 darab készült M41 2101-2207 közötti pályaszámokon, valamint hét darab mozdony a GYSEV számára M41 001–007 pályaszámokkal.

A GYSEV-mozdonyok a Győr–Sopron-vasútvonal közlekedtek, majd a vonal 1987-es villamosításakor a MÁV állományába kerültek M41 2208–2214 pályaszámokon.

Hidegindítás – Az M41 új sorozatszáma: MÁV-Start 418

A mozdonysorozat jól bevált elővárosi forgalomban ingavonatok továbbításában is, a BDt betűjelű vezérlőkocsik 82-27 sorozatú, 100-as pályaszámcsoportú tagjainak alkalmazásával. M41-es mozdonyok a nem villamosított fővonalakon és egyes mellékvonalakon ma is gyakran láthatóak.

Manapság talán, ha összesen 70 darab közlekedik belőlük.

Azok viszont még ma is pontosan ugyanúgy húzzák terhüket, mint 40-50 évvel ezelőtt, és az összetéveszthetetlen hang sem változott! Az eredeti kivitelbe egyébként négyütemű, 12 hengeres, V hengerelrendezésű, alulvezérelt, felülszelepelt, hengerenként négy szeleppel ellátott, Brown-Boveri feltöltővel felszerelt dízelmotort (a francia SEMT-Pielstick gyár licence alapján) építették be. A dízelmotor egy irányváltóval egybeépített, két nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet hajt egy gyorsító áttételen keresztül. Az irányvégállásokat az EP szelepek állítják be.

A kerék-párok kardán meghajtásúak, minden tengelyen van tengelyhajtómű. A fűtés be-ki kapcsolható bármely menetfokozatban. A mozdonyba épített háromfázisú szinkrongenerátor a dízelmotorról kapja a hajtást. A villamos vonatfűtés részére 250 kW fűtési teljesítmény áll rendelkezésre. A fűtési teljesítmény korlátozható. Működtethető 950 fordulat/perc fordulatszámon, ami vonattovábbításnál célszerű, vagy 1200 V feszültségen, ami előfűtésnél alkalmazható. Fűtési alapfordulat 1050 1/min.

Az 1990-es évek közepén a MÁV a mozdonyokban működő dízelmotorokat némiképp korszerűsíteni kívánta, mivel azok fokozatosan mutatták az elhasználódás jeleit. A korszerűsítés keretén belül 30 Csörgő újulhatott meg (“okoska” csörgők). A Ganz Motor Kft.-vel valamint a Megatechno Rt.-vel létrejött megállapodás értelmében új szállítású dízelmotorokat építettek be a Szolnoki Járműjavítóban felújított mozdonyokba. Az új motor alapjaiban megegyezett a korábbival, ám a szívó- és kipufogórendszer, valamint a fordulatszám-szabályozás eltért a korábbitól.

M41 2105 – Balatonkenese

Az átépített mozdonyok teljes külső-belső felújításon estek át, amely során a vezetőfülkék hang- és hőszigetelését némiképp javították. A mozdonyvezetők számára hűtőszekrényt építettek be az egyik fülkébe. A mozdonyok főbb gépészeti egységei is teljes generálon estek át.

Az M41-es sorozat létrejöttének 30. évfordulójára a székesfehérvári, 2143-as pályaszámú gépet a klasszikus, piros-szürke színekre festették át, és megkapta az eredeti, fém pályaszámtáblát is. A mozdony azóta is ilyen köntösben rója a kilométereket, folyamatosan viták tárgyát képezve, hiszen a História Bizottság szerint nosztalgiafestése nem hiteles, hiszen ez a magasabb pályaszámú mozdony már vérnarancs színben hagyta el a gyárat. Ez a gép 2022-ig közlekedett így, és helyét átvette az M41 2112-es pályaszámú gép, melyen már korhű ez a színvilág.

2002-ben két M41-es mozdonyba – nagyjavításuk során – kísérletképpen új dízelmotorok kerültek, melyek környezetbarátabb és halkabb konstrukciók, mint az eredeti. Az új, 23xx-as pályaszámcsoportú gépek két “prototípusa” közül az M41 2301 pályaszámúba Caterpillar 3516B DI–TA SC típusú dízelmotor, az M41 2302 pályaszámúba pedig MTU 16V 4000 R40 típusú került. Az előbbi konstrukció jobban bevált, így az utánuk 2004-2008 között remotorizálásra került 33 darab M41-es mozdony – M41 2303–M41 2335 pályaszámokon – is Caterpillar motort (CAT 3512B HD SC) kapott.

A Caterpillar dízelmotor csendesebb és jellegtelenebb hangja miatt a felújított mozdonyok a „Hörgő” becenevet kapták.

A mozdonyok uralmát a vasút villamosítás törte meg. Nyugat-Magyarországon először 2000-ben a Székesfehérvár–Szombathely-vasútvonal villamosításával, majd 2002-ben következett a Sopron–Szombathely-vasútvonal, ahol az üzemet a Csörgőktől a GYSEV V43 vették át. A GYSEV tovább terjeszkedett és villamosított, a Szombathely–Szentgotthárd-vasútvonal 2006-os átvétele után négy évig még bérelt néhány Csörgőt 2010-ig. Ugyanebben az évben a Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba-vasútvonal villamosítása száműzte a mozdonyokat Zalaegerszegről. 2016. június elsején nagyobb mennyiségben selejteztek a mozdonyból.

Ajánlott Cikkek