Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Amikor a MÁVAG kilépett a közútra: az első Mávag-Mercedes autóbuszok!

„… a Kőbányai úti telepen elkészültek a Székes- Fővárosi Autóbusz-üzem által rendelt első autóbuszok s az egyik kocsi az elmúlt napokban teljes terheléssel, a legkisebb üzemzavar nélkül tette meg a Budapest–Debrecen— Budapest között elhúzódó 500 km. hosszú útvonalat” – írta az Autó 1928 október 15.-i száma. Ez volt a MÁVAG-Mercedes autóbusz próbaútja.

Borítóképen: A BHÉV megrendelésére készült MÁVAG-Mercedes autóbusz 1928-ból

Az igaz ugyan, hogy ezek az autóbuszok licensz alapján készültek, de semmiképpen nem hagyhatók ki a magyar ipar- és közlekedéstörténetből.

„A most készülő karosszéria-típus 31 ülőhellyel 40 utas befogadására alkalmas. A gyártási programm szerint különben először 30 kistípusú autóbuszt helyeznek forgalomba, ezek között 10 drb-ot a Rózsadomb és a Kissvábhegy környékén lévő járatokhoz. Ezeket a gépeket követi 45 darab úgynevezett középtipus, és 25 drb háromtengelyű nagytípus” – írják ugyanott.

A Budapesti m. kir. állami gépgyárban a főváros részére készült új Mávag-Mercedes autóbuszalváz

Ez utóbbiak lehet, hogy csak később készülhettek el – ne feledjük, ekkoriban ütött be a gazdasági világválság, így a tényleges folyamatok sokszor nem a terveknek megfelelően zajlottak…

Ahol az új Mávag-Mercedes tipusu fővárosi autóbuszalvázat szerelik

Nem lenne tehát meglepő, ha a háromtengelyesek tényleg csak 1930 körül – vagy még később készültek el -, mindenesetre azok is egy mérföldkői a hazai autógyártásnak:

Az 1929-tőlszállított Mávag-Mercedes N 2 G jelű autóbusz

Azt ezúttal nem kutatjuk, hogy mennyi volt ezekben a gépekben, ami tényleg hazai volt, de azt biztosan tudjuk, hogy maga az alváz, és a ráépített karosszéria – ez természetesen itthon készült, leginkább a MÁG-nál, vagy az Uhrynál – hazai volt, ahogy abban az időben arra törekedtek, hogy amit lehet, azt mind-mind kiváltsák. Ilyenek voltak például a hűtők!

A kicsi változat

Igen, nagyon könnyen előfordulhat, hogy az Ikarus akár ezeknél a modelleknél került először kapcsolatba a buszgyártással, méghozzá azért, mert az 1920 után teljesen letiltott repülőgép ipar helyett az autóhűtők gyártására álltak rá, és ezen a területen igen kiemelkedő termékeket kínáltak! És nem voltak egyedül…

A háromtengelyes Mávag-Mercedes autóbuszokra szerelt óriásabroncs – Cordatic, magyar gyártmány!

Csak nem a Cordatic-nak is van némi köze a későbbi Taurus-hoz? De bizony! Így van ez a magyar iparban, sokszor változhattak a nevek, de a történetek nem függetlenek, egymásból következtek…

„A Magyar Kft. Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak üzeméből kikerült új Mercedes-Benz típusú autóbusz-alvázat alkalmam volt kipróbálni és kérdésükre kijelenteni, hogy az alváz a legkényesebb igényeknek s a legnagyobb igénybevételnek is tökéletesen megfelel. A gyár dicséretreméltó munkát végzett és mindenben hű maradt évtizedes tradicióihoz. Meggyőződésem, hogy a nagyközönség teljesen meg lesz elégedve ezzel a közlekedési eszközzel s leszögezve a technikai előállítás s a konstrukció tökéletes voltát, ezen a ponton külön felemlítem a gép kiváló rugózását. Meglepő a kormányrendszer. Ezek az autóbuszok oly könnyedén vezethetők, mint akármelyik filigrán luxuskocsi” – nyilatkozta a már említett cikkben az Autó szakértő munkatársa.

Véleményünk szerint mindezt – persze a korra jellemző technikai szinten értelmezve – az tette lehetővé, hogy szervófék fékezte az összes kereket, és speciális rugórendszert alkalmaztak, amit kifejezetten buszokhoz fejlesztettek ki, pedig akkoriban teljesen megszokott volt, hogy az azonos alvázakra egyaránt szerelnek teherautó, valamint busz felépítményt is.

A MÁVAG-Mercedes-Benz tehát egy mérföldkő volt a hazai autóipar történetében, amire érdemes emlékezni.

Ajánlott Cikkek