Amikor az automobilizmus nagyot lépett előre: a Cyclop Garage
1924. Nem gondolánk, hogy ez volt az ideális időpont arra, hogy egy korában mindennel felszerelt autószervízt adjanak át, hiszen az ország meglehetősen rossz állapotban van, a háború, és az utána következő események bizony igencsak megtépázzák az ország gazdaságát. Érintettek az autók és autósok is, hiszen rengeteg gépjármű semmisült meg, vagy vitték el, akik éppen erre jártak…
Borítóképen: A Cyclop Garage 1928-ban, és ma az épület
Ezzel együtt az ország élni akar, és – mint az a Kisfaludy-Társaság 1924-es kiadásában Alpár Ignác és Lyka Károly fejti ki a Jelentés az 1924. évi Greguss-jutalom tárgyában című írásában – mielőbb szeretne kilábalni a nehéz időszakból:
„Ezek mellett a gazdasági kapcsolatoknak teljes kiforgatása következtében szükségessé vált olyan gyárak építése, melyek a külföldről elzárt használati cikkek gyártásával foglalkoznak. Az ezen célra létesült építmények speciális tanulmányt igényeltek, ezek teszik az építészeti tevékenységnek legnagyobb részét.
Így épült a Kammer-gyár, a Pamutipar-gyár, Szentlőrincen a porcellángyár, a volt fegyvergyárnak más célokra való átépítése, fonó- és szövőgyár céljaira, Óbudán a textilgyár, Kőbányán a fonógyár, Kelenföldön a Goldberger-gyár, Újpesten egy textilgyár és Weiss Manfréd gyártelepének átalakítása oly képen, hogy a 30-40.000 munkást befogadó gyártelep ezentúl a béke érdekeit szolgálhatja.”
Megemlítem még a Cyclop-garage épületét, mely az újabb kor autóforgalmának lebonyolítására hivatott alkotás és az ehhez hasonló speciális rendeltetésű épülettípus között a Corvin-mozgó üllői úti házát
írja a szerzőpáros.
„A Cyclop Garage Rt. közli, hogy „vasárnap nyitotta meg ünnepélyesen, a modern technika legújabb vívmányai fölhasználásával épült Kertész utcai hatalmas garage-palotáját. A megnyitásnál József főherceg és családja, a kormány és főváros képviselői is megjelentek és a látványosságnak is elsőrangú alkotás fölött elragadtatásukat fejezték ki” – közölte a vállalat a Népszava 1924-es 252. számában.
A képen jól azonosítható az épület, ami helyet adott a már akkor is igen zsúfolt környéken a szervíznek. És ahogy nem gondoltuk volna, hogy 1924-ben egy ilyen kiválóan felszerelt szervízt adnak át, úgy azt sem gondoltuk, hogy ma is áll az épület, hiszen azóta történt egy s más, ami miatt épületek omlottak le…
Sőt, számunkra merő egy borzongás, hogy mind a mai napig folyik itt autós tevékenység – ha nem is éppen éjjel-nappali benzinkút, és mindennel felszerelt szerviz formájában!
Ahogy látható, az épületbe – helyesebben a mögötte található csarnok-szerű épületbe – a mai napig be lehet hajtani autóval (sőt, van még egy másik bejárat is), ahol manapság is foglalkoznak autós szolgáltatásokkal!
Nem ez az egy szerencsés találatunk, volt olyan épület, amihez személyes történet is fűz, és egy korabeli fotó segített az azonosításban:
A Cyclponál egyébként nem csak szerelés, javítás folyt, hanem autókereskedelemmel is foglalkoztak, a társaság látta el – többek között – a Tátra kisautók és ellenpontként a meglehetősen méretes Studebaker autók kizárólagos forgalmazásával járó feladatokat is:
Látható, hogy a Cyclop igen széleskörű szolgáltatások nyújtására volt képes, de az talán sokak számára még mindig nem világos, hogy miért kellett az átadáshoz József főherceg és más, igen magas rangú személyek. Nos, egész egyszerűen azért, mert ez az épület és azok a szolgáltatások, amit ebben az épületben a vállalat nyújtott ügyfeleinek, Európa-szerte egyedülálló volt!
„Az 500 automobil férőhellyel bíró impozáns autócentrum egyesíti magában a legmodernebb technikai felszerelést. A legújabb tipusú gépek végzik a kocsik mosását s mindegyik traktusnak megvan a külön tisztitóhelye. Az emeleteket széles rámpák kötik össze, úgyhogy a kocsik minden zavar nélkül közlekedhetnek. A be- és kihajtásra külön hely szolgál. A hatalmas épülettömb, amely esztétikailag is reprezentálja azt a sok érdekes újítást, amelyet magában foglal, egyike Európa hasonló legnagyobb intézményeinek” – írta az Autó című lap 1928-ban, amikor bővítették a garázst.
Igen, emeletes építmény, ami autók számára lett kialakítva. Ilyen aztán hosszú-hosszú éveken keresztül nem épült… Sőt, ami volt, sok esetben az sem menekült meg: