Hírek Nagyjaink

„Amikor beszélgetek valakivel, mindig Magyarországot képviselem” – A Tungsram a XXI. században

Jörg Bauer, a Tungsram tulajdonosa Németországban született, de ezer szállal kötődik Magyarországhoz, és pontosan tudja, hogy mit jelent a Tungsram márkanév. Ennek megfelelően az egykori „lámpagyár” ma már egy igazán élvonalbeli technológiai vállalat. A vezető pontosan tudja; a név kötelez!

Borítókép: Jörg Bauer (forrás: index.hu)

A Tungsram neve összefonódik Aschner Lipótéval, aki a 1920-as évekre világvállalattá tette a céget, és közel sem csak izzókat gyártott! Elektroncsöveket, vasúti elektronikai eszközöket, valamint távközlési eszközökhöz is gyártottak – világszinten is kiemelkedő minőségben! – különböző termékeket. Csak két példa; akkoriban a General Electirc-kel versenyeztek egyenlő félként, a Linde gázipari céggel szerződést bontottak, mert a német cég nem tudott megfelelő minőségű gázt szolgáltatni, hogy ne is említsük; a hidegháború legzordabb napjaiban is működött New Jersey-ben a cég gyára! És még; a kommunizmus első időszakában elvetették a Tungsram márkanevet, ami óriása baklövés volt, mert nem akart mást a világ! Ezért az exportnál mindig megtartották…

Aztán jött a rendszerváltozás és persze jött a csődközeli állapot, hiszen akkoriban minden nagyobb vállalat bajba került… Ennek összetett okainak kifejtésére nem alkalmas ennek a cikknek a terjedelme, de a lényeg, hogy ebben a helyzetben érkezett meg az egykori vetélytársa, a General Electric, de a vállalat még hosszú ideig nem volt képes elérni az elődök teljesítményét. A GE leányvállalataként olyan termékek gyártását helyezték Magyarországra, amelyek már nem voltak a világ élvonalába tartozók, és csakis a magyarországi alacsonyabb bérekre építették fel az üzleti stratégiát.

Igen ám, de az olcsó távol-keleti termelés felfutásával ez az üzlet sem ment sokáig, ráadásul a GE is átalakította termékszerkezetét, így nyílt lehetősége arra a GE-alkalmazott Jörg Bauer-nek arra, hogy megvegye a GE európai, közel-keleti, afrikai és törökországi fényforrás- és globális autólámpa-üzletágát, egyúttal visszahozta a köztudatba a Tungsram nevét is. Ez óriási lépés volt, hiszen a 2018-ban részben, mára viszont teljesen önálló cégként működő Tungsram végre megint a saját útját járhatja. És mit jelent ez az út?

Nagymértékben támaszkodhatunk a cégnél jelen lévő innovatív szellemiségre, mérnöki és egyéb tudásra, képességekre. Ezeket kell megmozgatni, valamint kiegészíteni olyan szellemiségű új munkatársakkal, akik a legfrissebb trendeket ismerik, legyen szó az Ipar 4.0-ról, a digitalizációról, a beltéri gazdálkodás mögötti világtrendekről vagy a vállalati működési modellekről. A korábbi generációk is hozzájárultak a társadalmi fejlődéshez, először a villanylámpával, később a rádióval, a tévével. A mi nemzedékünk lehetősége a digitális technológiamondja Jörg Bauer.

A beltéri gazdálkodás egy igen érdekes innovatív megoldás az élelmiszer-problémákra, hiszen zárt térben a külső hőmérséklet, és általában az éghajlati viszonyoktól függetlenül is lehetőség nyílik friss zöldségek termesztésére. Ennek nem csak az a jelentősége, hogy a világ zordabb részein is termelhető paradicsom, hanem az, hogy ezeket a termékeket nem kell megutaztatni, át a fél világon, és maga a technológia akár nulla emisszió mellett is üzemeltethető. Márpedig ez a két hatás együttesen a környezet védelme szempontjából különösen fontos!

Ma tehát újra a kiváló magyar szellemi termék egyik vezető képviselője a világban a Tungsram, és az, hogy a Németországban született tulajdonos magyarként tekint az egyébként globális vállalatra, már-már biztosíték a további sikerekre. Talán nem kell mondani; ha Aschner Lipótnak egyszer már sikerült, akkor Jörg Bauernek is sikerülni fog!

Sőt, máris nagy eredmények vannak, így ez nem csupán remény, hanem bizonyosság!

forrás: index.hu, A Tungsram Rt. története 1896-1996 – Aschner Lipót Alapítvány

Ajánlott Cikkek