Amikor Csepellel kempingeztünk: Csepel Camping kerékpár!
Talán nem gondolták, hogy milyen népszerűségre tesz szert ez a kerékpár, amikor 1966-ban a BNV alkalmával bemutatott kerékpárról csak ennyit írtak: „A Csepeli Vas- és Fémművek az idei Budapesti Nemzetközi Vásáron bemutatja újdonságát, a szétszedhető kemping-kerékpárt. Négy szorítócsavar meglazításával a kormány és a nyereg kiemelhető, sőt, a vázat is két részre szét lehet szedni. Az így szétszerelt kerékpár elfér egy 88x57x22 centiméteres kézitáskában, amit majd a kerékpárral együtt árusítanak.”
Borítóképen: Tarcal, Munkácsi Mihály utca, közlekedési úttörők Csepel Camping kerékpárral, háttérben az Árpád utcai általános iskola kerítése – 1976 (forrás: Fortepan, 269829)
Akkoriban annyit tudhattunk, meg, hogy összecsukás után kicsiny mérete okán akár egy méretesebb kézitáskában is elfért az új szerkezet, de alkalmas volt arra, hogy felnőttek is használhatták!
Mutatjuk is!
Nekem is volt ilyen, de – miután édesapám pontosan ismerte kerékpár-használati szokásaimat… – ő a fő attrakcióját megszüntette kerékpáromnak, a csuklónál masszív hegesztés vette á az oldható kötés szerepét…
A filmhíradóból viszont kiderült, hogy valójában mire szánták ezt a jószágot; igen, arra gondoltak a tervezők, hogy ezt a mára kultikussá nemesedett kerékpárt el lehet vinni egy kempingezésre, így pedig a kikapcsolódó családok nem esnek el a helyváltoztatás egy kicsit szabadabb formájától sem, különösen, ha mondjuk éppen vonattal utaztak a Balatonra, vagy bármely más kikapcsolódásra, kempingezésre alkalmas helyre.
A kerékpár súlya egyébként 16 kilogramm volt, így azért arra, hogy minden más poggyásszal együtt szálljon vonatra valaki és még a kerékpárját is magával vigye, talán nem volt teljesen reális, ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy akkoriban kezdődött a „Trabant-szocializmus”, így aztán mégis megfelelt. De nem csak ezért!
A gyerekek körében különösen népszerű volt ez a járgány, ugyanis sokkal könnyebben lehetett kezelni, mint a hagyományos felépítésű kerékpárokat, és amikor bejött a BMX-őrület (ez persze jóval később volt!) egy kis átalakítással könnyen hasonlóvá lehetett tenni a Camping kerékpárt is.
Ahogy mondtuk, ez később volt, amikor az eredeti műszaki megoldáson kissé módosítottak, hiszen a csuklószerkezet az előremenő vázelemre került, míg korábban az előremenő vázelem és az ülés is tartó felfelé tartó vázelem csatlakozásánál volt.
Szóval még a kerékpárokat is folyamatosan fejlesztették.