Magyarság Tájak/korok Történelem Történelem Videók

Amikor értelmet nyert az alváz: Ikarus kabrió!

„A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére a FAÜ az 1961. évi BNV-re elkészítette az első nyitott városnéző autóbuszt; 1963-ban még kettőt építettek (14. ábra). Az 1975. január 6-i selejtezésükig sok száz érdeklődőt szállítottak. Pótlásukra azóta sem került sor” – írta 1984-ben (4. szám) a Városi Közlekedés című újság.

Borítóképen: A Budai Vár Bécsi kapu tér, városnéző autóbuszok a Budavári Evangélikus templom előtt, szemben a háttérben a Táncsics Mihály utca (forrás: Fortepan, 252318)

A FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) nem csak karbantartással foglalkozott, hanem átépítésekkel is, így kézenfekvő volt, hogy őket bízzák meg az Ikarus 620 típus alapjaira épített városnéző busz kialakításával.

Irány a Vár, 1964 (forrás: Fortepan 22546)

FAÜ

A vállalat 1951–67 között működött, Budapest autóbusz közlekedését lebonyolító vállalat volt. A BSZKRT 1949-es feldarabolásával jött létre a Fővárosi Autóbusz Községi Vállalat (FAKV), de egy törvényi változás miatt a nevét 1951. január 1-jén Fővárosi Autóbuszüzemre módosították.

A HÉV, a villamosok, illetve az autóbuszok üzemeltetése ebben az időben külön vállalatokba szervezve valósult meg.

Az egységes városi közlekedésszervezés hiánya okán 1967-ben nyilvánvalóvá vált, hogy hiba volt a BSZKRT megszüntetése, ezért elkezdték az új integrált közlekedésszervező létrehozását. Az új vállalat Budapesti Közlekedési Vállalat néven 1968. január 1-jén kezdte meg működését, a FAÜ pedig megszűnt.

Tulajdonképpen egyszerű dolga volt a FAÜ-nek, hiszen az Ikarus 620 hagyományos, alvázas kialakítású volt, ami akkoriban már erősen kikopóban volt, de az Ikarusnál még az Ikarus 60 utolsó reinkarnációjaként gyártásban maradt egészen a 200-as sorozat megjelenéséig!

A feladat azért nem volt igazán nehéz az alvázas konstrukciójú busszal, mert a – szemben az önhordó karosszériás buszokkal! – az ablaksor, az azok közötti oszlopok, illetve a tető – nem vett részt olyan nagymértékben a teherviselésben, így a szerkezet ezek eltávolításával nem gyengült meg.

Íme, az alapot adó IK 620:

Ezzel együtt természetesen kapott plusz merevítéseket a busz, de ami a lényeg, hogy egy igazán szép vonalú, és az igényeknek maximálisan megfelelő autóbuszt sikerült forgalomba állítani!

Azóta már újra vannak hasonló, tető nélküli autóbuszok Budapest útjain – hasonló céllal -, de sajnos azok között tudomásunk szerint nincs hazai gyártmány…

Ajánlott Cikkek