Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Amikor Győr a világ élvonalába repítette gyárát

Korábbi cikkünkben megemlítettük, hogy a ’20-as évek végén jelentős fejlesztéseket hajtottak végre a Magyar Waggon és Gépgyár autógyártó részlegében, ahol – a fejlesztéseknek köszönhetően – erőteljesen csökkent az egy gépjármű előállítására fordított idő, így pedig természetesen csökkentek a költségek, ami pedig – a megvásárolt licenszekkel együtt – lehetővé tette a gyártó számára, hogy versenyképes termékeket, versenyképes áron kínáljon!

Borítóképen: Rába-Krupp teherautó, gyártva 1929-től, a megújult gyárban

„Valamely ország gazdasági és politikai függetlenségének egyik fő feltétele az, hogy a legfontosabb iparcikkeket saját maga állítsa elő. Ma már nem vitatható, hogy az automobilipar a legfontosabb iparágak közé tartozik s ennek tulajdonítandó, hogy minden számottevő iparral bíró állam igyekszik saját autóiparit fenntartani vagy létesíteni” – kezdi ezzel az erős felütéssel cikkét az Autó című lap újságírója (sajnos nem jegyezték a cikket).

A bevezető nehezen vitatható állítása csak pusztába kiáltott szó lett volna, ha ezek után az következik, hogy „Ennek érdekében azt kell tenni, hogy…”, de ezúttal a szerzőnek nem kellett vesződnie azzal, hogy fantáziáját szabadon engedve találja ki, hogy miként is kellene (majd!) megteremteni a modern honi autógyártást!

A modern autógyártás bemutatásához elég volt az is, hogy egyfajta gyárlátogatást tegyen a Magyar Waggon és Gépgyár Automobilgyárában!

Nézzük, mit talált ott, majd’ 100 év távlatából! Azzal együtt, hogy nem gondoltuk, valamiféle szedett-vetett sufniban állították elő akkoriban a Rába AFI, vagy éppen a Rába-Krupp (talán akkor még Praga-kat is), de…

Arra egész egyszerűen nem voltunk felkészülve, amit a beszámolóban láttunk!

Kezdjük tehát a gyárlátogatást!

A nagy munkaterem egy része – szíjhajtás, szinte teljes automatizálás

A Rába termékei már korábban is megbízhatóságukról voltak híresek, amit a megfelelő anyagok alkalmazása mellett leginkább a precíz megmunkálás útján értek el. Azzal, hogy a gyárat ebben az időszakban korszerűsítették, a precíziós megmunkálás terén is tovább léptek:

„Ámbár a precíziós gépek a gyár régi kipróbált munkásaival minden egyes munkadarabot egyformán adnak ki, mégis a munkás minden darabhoz, amelynek precizitása az autó működése szempontjából fontos, egy ellenőrzősablont kap, azonfelül a gépeken alkalmazott toleranciamérőeszközök segítségével megállapíthatja a pontatlanság fokát, amellyel a darab készült. Ez a pontatlanság rendszerint 1/1000 millimétert nem halad meg, úgyhogy szinte rosszindulatnak látszik, ha ezt a bacillus-méretet ezzel a névvel illetjük.”

Hengercsiszoló gépek

Ez a nagyfokú pontosság bizony akkoriban igen komoly fegyvertény volt, a győri vállalat ilyen finommegmunkálás mellett tényleg képes volt igazán kiváló minőséget produkálni! És itt még nincs vége, voltak olyan gépek is, amelyek teljesen automatizált termelést tettek lehetővé. Hogy azt ne mondjuk, ezeket a gépeket csak „etetni” kellett, na meg a kész/félkész terméket a beépítés helyére irányítani.

Automata-csoport a nagy gépteremben

„Megkapja a szemlélő figyelmét az a hatalmas gyalugép, amelynek 12 méter hosszú asztalán két sorban katonás rendben állanak a Rába-autó-hengerek öntvényei és azok felületét négy kés gyalulja egyszerre. Hát még az egyidejűleg 21 késsel dolgozó tengelyeszterga, vagy a csúcsnélküli körcsiszoló-gép és a 12 fúróval egyszerre dolgozó gyorsfuró-gépek, a teljesen önműködően dolgozó automaták, a hatalmas furóműveik és marógépek sorozata.”

A nagy munkaterem egyik mellékhajója

Látható, hogy itt aztán nem nagyolták el a dolgot akkor, amikor a legmodernebb gépeket állították termelésbe, de ezzel együtt sem feledkeztek meg a minőségellenőrzésről!

A revíziós osztály
Precíz vizsgálatok az egyes munkadarabokon!
A motor kipróbálása a fékpadon
A fejlesztések műszeres tesztelése

Ez a „virtuális gyárlátogatás” bizony azt mutatja, hogy Győrben minden készség megvolt a minőségi autógyártáshoz, az pedig, hogy mennyit gyártottak, onnantól kezdve, hogy az ár-érték arány rendben volt, igazán nem a Magyar Waggon és Gépgyáron múlt!

Ajánlott Cikkek