Hírek

Amikor győztes mindent vitt, vagy rontott… A járműgyártás újraindítása – és ami előtte volt

1949: megkezdődött a magánkereskedelem felszámolása, megjelent az 1949. évi 20. törvénycikk az egyesi ipari és közlekedési vállalatok állami tulajdonba vételéről. A magyar állam fokozatosan átvette az irányítást, és megbízta a Magyar Országos Gépkocsi Üzem Rt. (MOGÜRT) vállalat vezetését a gépjármű-kereskedelem intézésével. Ugyanakkor 1949 tavaszán eltörölték az új járművek eladásának engedélyhez kötését és az üzemanyagjegy-rendszert.

Borítóképen: Az Argentina számára készült legújabb magyar távolsági autóbusz konstrukciója, kivitele és pompás vonalvezetése hatalmas feltűnést keltett a Bécsi Nemzetközi Automobilkiállításon. A 38 személyes autóbusz az Ikarus-, a Láng- és a MÁVAG-gyárak dolgozóinak alkotása.

„Az utóbbi években erősen csökkent Magyarországon a gépjárművek száma. 1934-ben azonban ismét emelkedést mutatott, 23.234 volt, 2.847-tel több, mint az előző évben. Ezek közül 10.325 volt személyautó, 2.634 teherautó, 1190 másféle gépkocsi és 8.885 motorkerékpár. 47,9%-uk futott Budapesten, a többi vidéken” – Magyarország, 1935 március 13.

„Április hónapban a géperejű járművek szaporodása vidékre kedvezőbb volt, mint Budapestre. Bár Budapesten az összes gépjárművek száma 46.000 s a vidéken csupán 42.699, vidéken a szaporulat mégis 1.951, Budapesten viszont csak 1.661 darab” – Statisztikai Tudósító, 1938 június 8.

Ezutóbbi annyit tesz, hogy az összes gépjármű száma 88.699. Az adat pedig annyit jelent, hogy 1938-ra, mindössze négy év alatt a gépjárművek száma majdnem négyszeresére (!) emelkedett!

„1946-ban 28.329 gépjármű volt Magyarországon, 1948 őszén pedig 40.300-ra emelkedett a gépjárművek száma” – Közlekedés, 1948 december 15.

Nos, látható, hogy a második nagy világégés minimum 10 évvel vetette vissza a magyar autóállományt – valószínűleg sokkal többről van szó, mert 1946-ra már növekedés volt! -, és 1948-ban még mindig nem sikerült elérni a tíz évvel azelőtti szint felét!

Ez bizony azt jelenti, hogy a háború óriási károkat okozott. Nem csoda, hogy gőzerővel dolgoztak azon, hogy pótolják a kiesett gépeket, na meg ott volt ugye a jóvátételi kötelezettség is….

Nézzük meg, milyen gépekkel jelentkeztek akkoriban a gyártók! Íme:

Ezek minden bizonnyal mégtrambuszok “alvázai”: Az Ikarus IMV hatalmas udvarán többszáz gépkocsialváz vár karosszálásra
Készül a B5-ös jelzésű, legújabb magyar nehéztehergépkocsik felépítménye az Ikarus N. V. gyártelepén – MÁVAG B5
Sorozatban készülnek a tűzoltóság számára a szerkocsik – ezek bizony Rába gépek!

ÉS persze épül az Ikarus Mátyásföldön:

Ahol akkor már készült a borítóképen látható A19:

És csak ezek után jött az Ikarus (na meg a Csepel):

Ajánlott Cikkek