Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem

Amikor megjelentek a MÁVAG-Mercedes buszok Budapesten…

A gépkocsihasználat térhódítása egyértelműen megváltoztatta Budapest látképét. A széles sugárutak és keskeny utcák teljesen átalakultak, miután eltűntek a lovaskocsik. Tíz évvel azelőtt a fővárosban még sokkal több lovat lehetett látni, de azóta szinte teljesen kiszorultak a mindennapi közlekedésből.

Borítóképen: Az új középtípusú autóbuszok a főváros utcáin. az alvázat a Magy kir. Állami Vas Acél-és Gépgyárak (MÁVAG) gyártotta, a karosszériát a Ganz-Danubius készítette – 1929 (forrás: Pesti Napló Képes Műmelléklet, 1929)

A konflisok eltűntek, és a Gizella tér egykor elegáns, frakkos úriembereiről már csak az idősebb generáció nosztalgiázott.

Gizella (ma: Vörösmarty) tér, konflisokka – 1894 (forrás: Fortepan: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.018)

A Stefánia úton megszűnt a lovaskocsi-forgalom, és május elsején a Liget környékén a korábban gyakori egylovas járgányok helyett teljesen más kép fogadta az embereket.

Stefánia út 32-40., Park Club (később Stefánia Palota ~1895 (forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.111)

Az autók kipróbálták magukat a versenypályákon és az országutakon, majd „levizsgázva” megjelentek a városi közlekedésben. Az utcák benépesültek taxikkal, és az autóbusz az egyik legnépszerűbb közlekedési eszközzé vált a budapestiek számára. Az élet felgyorsult, és akik még élénken emlékeztek a korábbi évtizedekre, mosolyogva idézték fel az Andrássy úton lassan cammogó, két lovas omnibuszt.

Jánoshegyi út, Szmick Viktor a III. Jánoshegyi versenyen egy Weiss Manfréd coupeval, 1928- ban – 1929-ben ezzel az autóval a
Monte Carlo Rally-n második helyen végzett (forrás: Fortepan / Négyesi Pál)

Az egykor ikonikus járművek eltűntek, és a helyüket modern, kényelmes autóbuszok vették át.

A sofőrök egyenruhában, gyors ütemben vezették az új, rugózott ülésekkel felszerelt járműveket, amelyek keresztül-kasul járták Budapestet, elérve a budai hegyvidéket és az elővárosi övezeteket.

Készülnek az első MÁVAG-Mercedes autóbuszok, 1928 október (forrás: Autó, 1928)

Ahogy a világ nagyvárosaiban, Budapesten is az autóbusz vált az egyik legfontosabb tömegközlekedési eszközzé. A folyamatosan bővülő hálózat új lehetőségeket teremtett a lakosság számára, és az amerikai mintát követve az emberek egyre inkább a peremkerületek felé költöztek.

A MÁVAG gyártelepe 1928-ban (forrás:

A főváros modern autóbuszai magyar kezek munkáját dicsérték, hiszen a Székesfővárosi Autóbuszüzem végül egységes típust választott, amelyet a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak kezdtek gyártani Mercedes licenc alapján. Az új járműveket gyorsan megkedvelte a közönség, és az utasok szívesebben vártak pár percet, hogy az új, kényelmes buszokon utazhassanak.

Magyaróvár városnak szállított MÁVAG-Mercedes autóbusz, 1929 (forrás: Az Est hármaskönyve, 1929)

Az autóbuszhálózat folyamatosan fejlődött, és az útépítési programokkal párhuzamosan az ország többi részére is kiterjesztették ezt a közlekedési formát.

A vidéki városokban is egyre több magyar gyártmányú Mercedes busz jelent meg, biztosítva a kényelmes és gyors közlekedést ott is, ahol vasút nem állt rendelkezésre. Budapest autóbuszhálózata rövid idő alatt jelentősen kibővült, és a modernizáció révén az autóbuszok fontos szerepet játszottak a fővárosi közlekedésben.

A MÁVAG-Mercedes háromtengelyes változata, 1929 (forrás: Városi Közlekedés, 1983)

Ajánlott Cikkek