Épített örökség Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem Világ

Az 1934-es Concours D’Élégance

Nem, ez az autós szépségverseny nem Párizsban volt, és nem tőlünk nyugatra valamelyik nagyvárosban, hanem Budapesten, a Margit-szigeten. A korabeli beszámolókat olvasva egészen hihetetlen felhozatal volt, pedig az ország az automobilizmus terén jókora lemaradásban volt – még mindig inkább a vasúton volt a hangsúly. Megpróbáljuk visszaadni az esemény hangulatát, ami bizony nálunk sokkal szerencsésebb országokéhoz hasonlított.

Borítóképen: Az 1934-es A Concours d’Élégance látképe (forrás: Auto-Traktor, 1934)

A verseny napján a pálya élettel telt meg, elegáns hölgyek és csillogó autók sora keltett lenyűgöző látványt. A fényképezőgépek és filmfelvevők folyamatosan dolgoztak, hogy megörökítsék azokat a pillanatokat, amikor a résztvevők elragadó mosollyal mutatták meg autóikat. Az esemény egyik kiemelkedő alakja nagybudafai Vermes Gyuláné volt, aki fehér selyemruhájával és piros pettyes nyaksáljával nagy feltűnést keltett.

Balra: id. Csonka Jánis az 1909-ben készült autójával, jobbra: Csonka Béla au 1934-es Concours zsűrija előtt – az autó Grand Prix d’Honneurt és ezüst plakettet nyert (forrás: Auto-Traktor, 1934)

Mint a Touring Club elnökének felesége, valóságos háziasszonyként mozgott az esemény helyszínén, mindenkit bíztatva és dicsérve. A concours résztvevői közül talán legizgatottabb Pálffy-Daun József grófnő volt, aki ifj. Horthy Miklós meggypiros Alfa Romeo kocsiját vitte a szépségverseny startjához. Alig mozdult el a jármű mellől, gondosan törölgetve róla minden porszemet.

Pontosan tíz órakor a zsűri elfoglalta helyét a hosszú asztalnál, ahol Hatvany Lili bárónő ült középen. Az ő ítélete volt talán a leginkább meghatározó a felvonuló autók tulajdonosai számára. A zsűri további tagjai között voltak Baja Benedek, Brunswick György, Delmár Walter, ifj. Horthy István, Máry Dezső, Síró György, Tors Tibor, ifj. Vermes Nándor és Weiler István.

A tribün (forrás: Auto-Traktor, 1934)

A pontszámlálást dr. Vermes Nándor és Pirkner Ferenc végezte. Eközben nagybudafai Vermes Gyula a pályára érkező prominens vendégeket, így Kállay Miklós földművelésügyi minisztert és a diplomáciai testület tagjait fogadta. Szemben a zsűrivel a védnök diplomaták helyezkedtek el, nemzeti zászlókkal övezett páholyukban.

A verseny tíz órakor a megafon jelzésére kezdődött meg, és a kocsik egymás után gurultak a zsűri elé. Az érdeklődő közönség és a fotósok hamar felismerték a hírességeket, akik saját vagy kölcsönkapott járműveikkel vonultak fel.

Felül: munkában a zsűr, alul: A díjkiosztó vacsora (forrás: Auto-Traktor, 1934)

A külföldi vendégek közül az egyik legnagyobb figyelmet Magda Schneider, a híres német filmszínésznő kapta, aki vőlegénye, Wolff Albach-Betty társaságában vezette kocsiját. A közönség ovációval üdvözölte, tömegek tódultak az Oldsmobil köré, éljenezve a művésznőt, aki kiszállva köszönte meg a tapsokat.

A felvonuló hölgyek sorában ott volt Muráti Lili, fekete-fehér emprimé ruhában és kékróka kiskabátban, mellette Ambrózy György Buickjában. Balla Lici Fricz Pointner, a német színésszel együtt egy hatalmas Pontiac kocsin érkezett, míg Honthy Hanna egy Graef-Stift járműben tűnt fel.

Autó a zsűri előtt (forrás: Auto-Traktor, 1934)

Gombaszögi Ella egy Buick volánja mögött mutatta be autóját a zsűrinek. A társasági dámák közül Gróf Edelsheim-Gyulai Lipótné, gróf Tascher Benjáminné, Zala Hugóné és dr. Dusóczky Jenőné vonultak fel a gyönyörű járműveikkel.

Gróf Tascher Benjáminné Marmon kocsijával, ami a legszebb USA autó címet nyertew el, a korosszéria Nagy Géza munkája (forrás: Nagy Géza győztes Delage autója
(forrás: Auto-Traktor, 1934)

Edelsheim grófnő először egy hatalmas sárga-fekete Maybach kocsival érkezett, majd percek alatt átöltözött, és újra a zsűri elé vezette az abszolút győztes Delage autót, amely 100 ponttal nyerte el a Miklós Andor vándordíjat. Az autó karosszériáját Nagy Géza készítette. Tascher grófnő egy zöld csíkos Marmon volánjánál tűnt fel, míg Pálffy-Daun grófnő az Alfa Romeo gyári emblémájával hímzett sálban vezette autóját.

Nagy Géza győztes Delage autója (forrás: Auto-Traktor, 1934)

A férfiak közül Festetich Domonkos gróf volt az egyik kiemelkedő versenyző, aki Studebaker kocsijával aratott sikert. A zsűri rövid szünet után folytatta az értékelést. Külön kiemelték Hajdú Eta operaénekesnő elegáns megjelenését egy Adler volánjánál, valamint Kienast Ferencné és Dániel Tibor báró Horch kocsiját. Keglevich Elly grófné és Keglevich István gróf Steyr járműve is nagy figyelmet kapott.

Az esemény egyik látványossága volt a reklámteherautók felvonulása, amely megmutatta, hogy a haszonjárművek esetében is lehetséges ötvözni a célszerűséget a külső eleganciával. Az Autotaxi, a Mávag és a Mavart impozáns utasszállító járművei nagy sikert arattak, míg a Baeder gyár kocsijából szappan- és parfümmintákat szórtak a közönség közé. Az autó végül megnyerte a Shell vándordíját.

A Chell Kőolaj Rt. MÁVAG teherautója Concours d’Éléganceon (forrás: Auto-Traktor, 1934)

Az 1934-es Concours D’Élégance hatalmas érdeklődést váltott ki Budapesten, ezrek tolongtak a MAC pályán, hogy láthassák a látványos felvonulást. A résztvevők, politikusok, katonatisztek és társasági tagok egyetértettek abban, hogy a rendezvény felejthetetlen élményt nyújtott, és bizonyította, hogy megfelelő szervezéssel, hittel és önbizalommal komoly sikereket lehet elérni.

A Városokés Vármegyék Orsz. Mentőegyesületének Mávag mentőautója, PiltzerGyörgy és Társa által készített karosszériával (forrás: Auto-Traktor, 1934)

Szóval ilyen volt ez az autós szépségverseny 1943-ben Budapesten. Kétségtelen, hogy a pompás rendezvény felidézése nem a mindennapokba vezeti az olvasót, de ilyen is volt! Említése pedig azért is fontos, mert mintha ezek a versenyek, az akkori pompa és felhajtás mintha feledésbe merült volna…

Ajánlott Cikkek