Hírek Vélemény-cikkeink

Az atomflotta készen áll!

Ha még nincs is kész, de belátható időn belül rendelkezésére áll Oroszországnak az a hatalmas jégtörő flotta, ami segíti majd az északi útvonalon az Európa és Ázsia közötti hajóforgalmat. Ezzel olyan területet nyitnak meg, ami mások számára elérhetetlen, és a már ma is egyedülálló atomflottával együtt olyan stratégiai pontokat tarthatnak ellenőrzésük alatt, amit aligha veszélyeztet bárki is a világon!

Ne feledjük, hogy nincs versenytárs ebben a „műfajban”, mert semelyik másik országnak nincs ilyen flottája! És nem ma kezdték az „ipart”… 1957 december 5-én bocsátották vízre ugyanis a Lenin nevű atomjégtörőt, ami – a korabili cikkek tanúsága szerint – egy 16.000 tonna vízkiszorítású, 134 méter hosszú hajó, 44.000 lóerős motorral felszerelve, ami jégmentes vízen haladva 32 kilométeres sebességre képes, és 2 méteres jégréteget is képes áttörni.

A Lenin ma is működőképes, de már nincs szolgálatban, múzeumhajóként Murmanszkban. A legutóbbi atomjégtörő – természetesen akkor a világ legnagyobbja! – a Szibir névre keresztelt hajó már 173 méter hosszú, tömege 33.500 tonna és kettő, egyenként 175 megawattos reaktor biztosítja a hajtást. 1,7 méteres, összefüggő jégrétegen is képes mozogni, és 4 méteres jégakadályok leküzdésére is képes! Jól mutatja, hogy az oroszok számára milyen fontos a projekt, hogy a Szibír (és az Ural, és az Aktika) beruházása – Project 22220 néven fut – a Szovjetunió bukása óta a legnagyobb katonai projekt Oroszországban!

Itt azonban nem áll meg a történet, ugyanis ahhoz, hogy egész éven át hajózható legyen a térség, több hajó kell, és olykor nagyobb akadályokkal is meg kell küzdeni. Ezért most újabb milliárdos befektetéssel – Projekt 10510 néven – még nagyobb hajók építése következik. Ezúttal már nem csak állami pénzből, ugyanis a nagy orosz vállalatok is komoly lehetőségeket látnak a szállítási útvonalban. Az egyelőre „Leader” munkanévvel illetett impozáns hajó 209 méter hosszú, 47,7 méter széles, és 120 megawattos motorokkal szerelik fel, és a súly, amit képes megmozdítani, eléri a 69.700 tonnát!

A projektet maga Putyin vezette fel ezekkel a szavakkal:

„Oroszország építi a világ legerősebb jégtörő flottáját, beleértve az olyan óriásokat, mint a ‘Leader’, amilyet még soha senki sem épített.”

Eddig csak a kereskedelmi vonatkozásokról volt szó, de ne feledjük, hogy Oroszországnak nem csak kereskedelmi, hanem katonai, és geopolitikai megfontolások miatt is fontos a projekt. Márpedig ma már a flotta képes biztosítani a térségben az orosz hegemóniát!

Ha ez a rövidebb útvonal kiváltja a Szuezi-csatorna forgalmát – vagy annak egy jelentős részét – és rövidsége okán sokkal olcsóbb lesz, a globális nagyvállalatok elintézik a nyugati kormányoknál is, hogy ezt az útvonalat semmiképpen ne szankcionálják. Ez pedig jelentős gazdasági haszonnal jár majd, nem kis részben annak köszönhetően, hogy az Egy út, egy övezet” kínai kezdeményezés sok országot érint, melyek között mindig lesznek gyengébb láncszemek, így létrehozása és főleg a működtetése akár a többszöröse is lehet az északi útvonalénak.

Kíváncsian várjuk, hogy az Egyesült Államok mikor, és milyen indokkal köp bele megint az oroszok levesébe…

Ajánlott Cikkek