Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Az első automobil társaskocsi Magyarországon

Nem, ezt az autóbuszt – mert ma így nevezzük a címben ma már kissé idegenül hangzó gépezetet – mg nem Magyarországon gyártották, de itt helyezték forgalomba, méghozzá Székesfehérváron. Méghozzá 1899-ben!

Borítóképen: A Daimler 1895-ban mutatta be a világ első motoros omnibuszát, a három évvel később, 1898-ban megjelent omnibusza már jobban hasonlított a későbbi autóbuszokra és több embert volt képes szállítani – a székesfehérvári busz akár ilyen is lehetett

Az első hír, ami megjelent a cikkben „automobil-omnibus kocsi” nevezetű gépről, 1899 július 2.-án bukkant fel a Pesti Hírlapban:

„Első magyar automobil-omnibus kocsi készül Berlinben, mely Székesfejérváron fog omnibus gyanánt közlekedni. A kocsi magyar nemzeti színre van lakkozva és most Berlin utcáin próbameneteket tesz, nagy feltűnést keltve. A kocsit egy fejérvári műszerész készítteti és 20 személynek van benne hely.”

Ahogy fent olvasható, az autóbusz már készen volt, így is meglepő, hogy még abban a hónapban – 1899 július 19.-én – már így írt a Pesti Hírlap:

„Nemrégiben történt, hogy Szigeti Nándor nagytehetségű fiatal mechanikus kérvényt adott be a székesfehérvári városi hatósághoz automobil-társaskocsik fölállításának engedélyére. Az akkori közgyűlés egyhangúlag engedélyt adott Szigetinek a társaskocsik fölállítására. A fiatal mechanikus erre külföldre utazott és Németországban beszerezte a szükséges Deimler-féle kocsikat, ahol ilyenek már forgalomban is vannak.

Nem tudjuk, hogy ilyen volt, vagy sem, de ez egy 1900 körüli zárt „omnibusz”

Tegnap érkezett meg az első társaskocsi, mely 24 személyre van berendezve s mindjárt a városi hatóság jelenlétében volt az ünnepélyes megnyitás. Reé István rendőrfőkapitány, Polczer Péter alkapitány, Winkler Vilmos városi főmérnök, Birbauer Viktor dr főorvos és még nagyszámú közönség jelelétében tették meg a próbautat, a vasúttól a „Magyar Király“-ig s innen a szőlőhegyig és vissza. A próbautazásról az első utasok elismerőleg nyilatkoztak. Mindenhol, ahol csak a jármű elhaladt, nagy érdeklődést és szenzációt keltett. Ha meggondoljuk, hogy ez Magyaroszágon az első automobil-társaskocsi, akkor csak igazán dicséret illeti meg a fiatal mechanikust, aki hazánkban ezt a célszerű közlekedési eszközt meghonosította, mert nyilvánvaló, hogy ezt más városokban is utánozni fogják. A kocsit nyomban átadták a közforgalomnak.”

Történetünk Pécsett folytatódik, ahol a helyi lap (Pécsi Napló) 1899 július 20.-án egy írást jelentetett meg a székesfehérvári automobil-társaskocsiról. Ebben annak ad hangot a szerző, hogy bizony Pécsett is éppen ideje lenne bevezetni a szolgáltatást, de ennek súlyos akadályát látta:

„Várjon megérjük-e mi azt az időt, amikor Pécsett az első benzines kocsi végig szalad az utczákon. Soha! A mi közönségünk sokkal irigyebb semhogy megengedje, vagy elnézze, hogy itt valaki a város hatóságának privilégiumával a közérdeket szolgálva megtalálja a számítását.”

Majdnem napra pontosan két év múlva (1901 július 24-én) megjelent a hír, miszerint immár nem csak a városi közlekedésben lesz automobil-társaskocsi, hanem megindul a helyközi forgalom is! És az ország egy teljesen más pontján:

„Egy vállalat Beregszász és Munkács városok között automobilközlekedést rendez be. A két város forgalmát eddig csak rosszul tudta lebonyolítani a nagy kerülőt tevő vasút és a társaskocsi-közlekedés. Az automobil társaskocsivállalat az engedélyt már megkapta és a megrendelt gépkocsik megérkezését pár nap múlva várja.”

Sajnos annak, hogy mi lett a székesfehérvári autóbusz sorsa, sem azt nem tudtuk kideríteni, hogy Beregszász és Munkács között mikor indult meg a buszközlekedés (ha megindult), de minden bizonnyal a magyarországi motorizált közúti személyszállítás első nyomait leltük fel.

Ajánlott Cikkek