Az első automobil társaskocsi Magyarországon
Nem, ezt az autóbuszt – mert ma így nevezzük a címben ma már kissé idegenül hangzó gépezetet – mg nem Magyarországon gyártották, de itt helyezték forgalomba, méghozzá Székesfehérváron. Méghozzá 1899-ben!
Borítóképen: A Daimler 1895-ban mutatta be a világ első motoros omnibuszát, a három évvel később, 1898-ban megjelent omnibusza már jobban hasonlított a későbbi autóbuszokra és több embert volt képes szállítani – a székesfehérvári busz akár ilyen is lehetett
Az első hír, ami megjelent a cikkben „automobil-omnibus kocsi” nevezetű gépről, 1899 július 2.-án bukkant fel a Pesti Hírlapban:
„Első magyar automobil-omnibus kocsi készül Berlinben, mely Székesfejérváron fog omnibus gyanánt közlekedni. A kocsi magyar nemzeti színre van lakkozva és most Berlin utcáin próbameneteket tesz, nagy feltűnést keltve. A kocsit egy fejérvári műszerész készítteti és 20 személynek van benne hely.”
Ahogy fent olvasható, az autóbusz már készen volt, így is meglepő, hogy még abban a hónapban – 1899 július 19.-én – már így írt a Pesti Hírlap:
„Nemrégiben történt, hogy Szigeti Nándor nagytehetségű fiatal mechanikus kérvényt adott be a székesfehérvári városi hatósághoz automobil-társaskocsik fölállításának engedélyére. Az akkori közgyűlés egyhangúlag engedélyt adott Szigetinek a társaskocsik fölállítására. A fiatal mechanikus erre külföldre utazott és Németországban beszerezte a szükséges Deimler-féle kocsikat, ahol ilyenek már forgalomban is vannak.
Tegnap érkezett meg az első társaskocsi, mely 24 személyre van berendezve s mindjárt a városi hatóság jelenlétében volt az ünnepélyes megnyitás. Reé István rendőrfőkapitány, Polczer Péter alkapitány, Winkler Vilmos városi főmérnök, Birbauer Viktor dr főorvos és még nagyszámú közönség jelelétében tették meg a próbautat, a vasúttól a „Magyar Király“-ig s innen a szőlőhegyig és vissza. A próbautazásról az első utasok elismerőleg nyilatkoztak. Mindenhol, ahol csak a jármű elhaladt, nagy érdeklődést és szenzációt keltett. Ha meggondoljuk, hogy ez Magyaroszágon az első automobil-társaskocsi, akkor csak igazán dicséret illeti meg a fiatal mechanikust, aki hazánkban ezt a célszerű közlekedési eszközt meghonosította, mert nyilvánvaló, hogy ezt más városokban is utánozni fogják. A kocsit nyomban átadták a közforgalomnak.”
Történetünk Pécsett folytatódik, ahol a helyi lap (Pécsi Napló) 1899 július 20.-án egy írást jelentetett meg a székesfehérvári automobil-társaskocsiról. Ebben annak ad hangot a szerző, hogy bizony Pécsett is éppen ideje lenne bevezetni a szolgáltatást, de ennek súlyos akadályát látta:
„Várjon megérjük-e mi azt az időt, amikor Pécsett az első benzines kocsi végig szalad az utczákon. Soha! A mi közönségünk sokkal irigyebb semhogy megengedje, vagy elnézze, hogy itt valaki a város hatóságának privilégiumával a közérdeket szolgálva megtalálja a számítását.”
Majdnem napra pontosan két év múlva (1901 július 24-én) megjelent a hír, miszerint immár nem csak a városi közlekedésben lesz automobil-társaskocsi, hanem megindul a helyközi forgalom is! És az ország egy teljesen más pontján:
„Egy vállalat Beregszász és Munkács városok között automobilközlekedést rendez be. A két város forgalmát eddig csak rosszul tudta lebonyolítani a nagy kerülőt tevő vasút és a társaskocsi-közlekedés. Az automobil társaskocsivállalat az engedélyt már megkapta és a megrendelt gépkocsik megérkezését pár nap múlva várja.”
Sajnos annak, hogy mi lett a székesfehérvári autóbusz sorsa, sem azt nem tudtuk kideríteni, hogy Beregszász és Munkács között mikor indult meg a buszközlekedés (ha megindult), de minden bizonnyal a magyarországi motorizált közúti személyszállítás első nyomait leltük fel.