Az első budapesti automobil kiállítás
Amikor 1901. június 17.-én gróf Szapáry Pál, a Magyar Automobil Club alelnöke vezetésével Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter megtekintette az első hazai automobil kiállítást a Tattersallban (itt ma a Kisföldalatti kocsiszínje található), a miniszter megkérdezte: Magyarországon készítettek-e már automobilt?
Borítóképen: Az első magyar gépkocsi-kiállítás Balra Fóliák dr. gépkocsija, jobbra Szapáry Pál és Gyulay grófok Latinovics Ernő és Török József a gépkocsin
Gróf Szapáry azt válaszolta, hogy eleddig nem gyártottak Magyarországon automobilokat, ellenben Szombathelyen tervben van egy autógyár létesítése. Nos, ez így igaz, ahogy az alelnök mondta, ugyanis Mayer Ede gépgyáros mindent megtett azért, hogy automobilok előállítására is alkalmassá tegye gépgyárát, de sajnos 1899 október 30.-án szívroham következtében meghalt, így elég komoly késében volt a terv megvalósítása.
A Tattersallról:
Az ugyan nem tudjuk, hogy mikortól gyártott motorokat is az 1910-es években már felveszik a Magyar Motor és Gépgyár Rt. nevet, és 1913-ban már traktorjukat teszteli az Országos Magyar Gazdasági Egyesület:
A terv tehát nem valósult meg maradéktalanul, ugyanakkor mégis készültek motor hajtotta gépek, még ha azok nem is személyautók, vagy más közúti járművek voltak.
De ez már egy későbbi történet, most nézzük, hogy mit láthattak az érdeklődők, és mit, miket láthatott maga a miniszter! Mint tudjuk, sajnos magyar automobil nem szerepelt a kiállításon, ugyanakkor Csonka János triciklije – melyet a Magyar Posta számára készített még 1898-ban! – igazán megérdemelte volt, hogy kiállítsák.
A tricikli persze nem automobil, nem is kérdés, így a gróf pontos választ adott. Már csak azért is, mert az Automobil Club helyettes vezetőjeként bizony komoly rálátása volt a hazai automobilizmusra:
A kérdés pedig azért volt jogos a miniszter részéről, mert azt ő is pontosan tudhatta, hogy a magyar mérnökök bizony igen olyan találmányokkal jelentek meg jóval korábban, ami addigra elengedhetetlenül fontos volt az automobilok gyártásához!
És akkor most jöjjön egy képes beszámoló, mert igazából kár lenne leírni azt, amit a saját szemünkkel is láthatunk – hála a kor fotográfusainak:
Ezek után érdemes megnézni Csonka János postaautóját 1905-ből: