Az első hazai gyártású dunai gőzhajó: Carolina
Az 1993-as Shaggy-féle zeneszámnak semmi köze nincs a magyar foylami gőzhajózás kezdeteihez – hacsak nem a nevet nézzük. Az első Magyarországon épült hazai, a Dunán közlekedő gőzhajó neve azonban Carolina volt, melyet Bernhard Antal pécsi polgár épített a Dráva közeli Sellyén.
Borítóképen: CAROLINA, az első dunai gőzhajó 1817 körül
Nem volt ez egy óriás, de gondoljunk bele, amikor a hajót vízrebocsátották, 1817 május 21.-ét írtak!
A hajó megépítésének előzménye az 1815. évi bécsi kongresszuson kimondott „szabad hajózás” elve, miszerint kizárólagos szabadalom illeti meg azt, „aki áruval terhelt hajónak vontató állatokfelhasználása nélkül, vízfolyás ellenvaló vontatásának találmányával jelentkezik”.
Ez aztán minden jel szerint elég volt ahhoz, hogy egy vállalkozó máris bejelentkezzen erre a szabadalomra egy gőzhajóval.
A Carolinát vízrebocsátás után Bécsbe vontatták – minden jel szerint azért, hogy a gőzgépeket Bécsben építsék be -, így végleges formájában 1917 szeptember 5.-én érkezett meg Budapestre, ahol így…
Meg is indult a budapesti „menetrend szerinti” hajóközlekedés 1820. július 16-án.
A hossza mindössze 13,37 méter, szélessége 3,16 méter, merülése 1,02 méter volt. A Carolina gőzgépének teljesítménye mindössze 17,7 kW volt, és mivel a hajóteste is kicsi volt, ezért az utasokat a hozzákapcsolt uszályon szállították. A hajó sebessége, 488 mázsa súlyú rakománnyal terhelt uszállyal a Dunán felfelé 3,4 km/h, lefelé 17 km/h volt.
A hajót először vontatóként akarták használni, de a teljesítménye ehhez nem volt elég, ezért utasokat szállított Pest, Buda és Óbuda között. A hajó és uszálya napi két menetet tudott teljesíteni. Csak hajózási szezonban közlekedett, mert a hajóhíd olcsóbb volt, így kevés utasa volt.
Már a következő évben sem vett részt Budapest közlekedésében, a tulajdonosa visszavitte a Drávára, ahol 1824-ben mint roncsot látták utoljára.
Az első dunai gőzhajó tehát nem volt hosszúéletű, de hogy Berhard Antal milyen jól látta meg az üzleti lehetőséget, azt a Első Duna-Gőzhajózási Társaság (DGT) története mutatja meg a legjobban: