Az első magyar géperejű-kétkerekű! “Na de má’ mikor???”
Biztosan sokan rávágják, hogy ki a tervezője és megvalósítója az első magyar motorkerékpárnak, hiszen nem meglepő módon ezt is Bánki Donátnak köszönhetjük, ugyanakkor az már inkább meglepő, hogy mindezt 1894-ben „követte el” a magyar mérnökzseni!
Borítóképen: A Bánki-féle motorkerékpár
Hogy el tudjuk helyezni időben ér térben a magyar motorkerékpárt, tudni kell, hogy az első motorkerékpárt a német Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach tervezte és építette 1885-ben Bad Cannstattban (1905-től Stuttgart egyik kerülete). Egyúttal ez volt az első belső égésű motorral hajtott jármű a világon. Járművüket Reitwagennek nevezték (“reiten” jelentése németül “lovagolni”).
Nos, mindössze kilenc év telt el, és talán mondani sem kell, hogy a magyar mérnök alkotása sokkal inkább hasonlított a mai motorkerékpárokra, mint német őse.
Persze nem állt meg a fejlődés, de az első megvásárolható (!) motorkerékpár csak abban az évben jelent meg, amikor Bánki Donát is bemutatta saját gépét, azaz 1894-ben!
Mit lehet tudni a Bánki-féle motorkerékpárról? Nos egy kéthengeres, vízhűtéses (!), függőszelepes motor hajtotta, ami közvetlen kapcsolatban volt a hátsókerékkel, azaz nem alkalmazott áttételt – de akkoriban a megvásárolható német motor is hasonló hajtást alkalmazott.
Sajnos a motorkerékpár nem volt sikeres, így aztán nem is készült belőle nagy mennyiségben, aminek a direkt-hajtáson túl az lehetett az oka, hogy a karburátort (porlasztót) majd csak 1893-ban szabadalmaztatja Csonka János – a fejlesztésben együttműködve Bánki Donáttal.
Különlegességként érdemes említeni a hajtással kapcsolatban, hogy a hátsó kereket két oldalról hajtotta a motor, amit talán azért alkalmaztak, mert ettől egyenletesebb futást reméltek.