Az első magyar sorozatgyártású terepjáró: Weiss Manfréd WM H2

A csepeli Weiss Manfréd Rt. tervezői 1930-ban alakították ki a WM H1 típusjelű, 6×4 kerékképletű terepjáró tehergépjármű prototípusát. Ennek alapján 1931-ben a javított WM-H2 típusból 54 darab készült.
Borítóképen: Weiss Manfréd WM H-2 katonai teherautó – 1932
Ez volt tulajdonképpen az első, nagyobb sorozatban gyártott magyar terepjáró gépjármű.
A gépjármű kerekére gumiabroncsok kerültek, így az az akkori katonai igényeknek, a terepjárás követelményeinek eleget tett. A gépjármű mellső tengelyének nem volt hajtása, de 14 t vonóerő kifejtésére alkalmas csörlőberendezéssel szerelték fel.

A WM H1 jelű gép még a Morris négyhengeres motorjával működött. Futóműve elöl fúvott gumis, hátsó kerekei tömörgumisak voltak. Angol tapasztalatok alapján a terepjáró-képesség növelése céljából a hátsó kerékpárt oldalanként összekötötték lánctalppal (később a Botondnál is alkalmazták a megoldást mocsaras területek leküzdésére, de sorozatban nem). A Morris motorját lecserélték egy 50 lóerőss WM motorra, de ez a teljesítmény kevésnek bizonyult, ezért a módosított motor a H-2-nél már 80 lóerőss volt.
A WM H2-ből a Magyar Királyi Honvédség 50, a tűzoltóság 3, a Weiss Manfrédgyár pedig egy darabot vett át.
A gépjármű hátsó, keresztirányú lengőtengelyei oldalanként párosan, a hosszanti elhelyezésű, félelliptikus laprugókra támaszkodtak. A két pótkerék forgófelfüggesztése a terepjáró képességet növelte, a mellső lökhárítón pedig az elakadás elkerülésére egy forgó hengert alkalmaztak.
Ezeket a szerkezeti elemeket a 38M Botond tehergépkocsi kifejlesztésénél – mint jól bevált megoldásokat – átvették.
De sem a Botondból, sem pedig előtte a WM H2-ből nem tudtak eleget gyártani, a Weiss Manfréd által licensz alapján gyártott 28M Pavesi vontató pedig elavult, így a HSCS-t is bevonták idővel a katonai programba:
Sajnos ez utóbbit – hangja okán – hazaárulónak nevezték a katonák: mindig tudni lehetett, merre van… De a lényeg mégiscsak az, hogy megtaláltuk a Botond elődjét, az első sorozatgyártott magyar terepjárót!