Magyarság Tájak/korok Történelem Történelem Videók

Az igazi panoráma busz a MÁVAUT-tól!

Amikor a 200-as Ikarus-sorozatot bevezették, azt akkoriban úgy hívták sok helyen az országban, hogy panoráma busz. De most nem erről a világcsúcstartó sorozatról lesz szó, hanem arról a buszról, ami még a 200-as megjelenése előtt készült, és minden bizonnyal az elnevezést is innen „kölcsönözte” a 200-as sorozat.

Borítóképen: MÁVAUT panoráma busz a Hősök terén

Ha a ’60-as években gyártott Ikarusokat sorra vesszük, láthatjuk, hogy szinte lőrés-szerű oldalablakokkal készültek, ellenben a tetőíven sok típusnál volt ablak, mint például a 55/66-os szérián:

Nem véletlen, hogy sok esetben ezeket az ablakokat is le lehetett függönyözni, mert bizony nagy nyári melegben iszonyú mértékben képes volt felmelegedni a levegő a buszokban – és légkondicionálás még nem volt… -, így nem véletlenül kapta a Nejlon Piroska nevet az Ikarus 30 sem, úgy lehetett benne izzadni, mint a nejlon ingben…

A kilátás, na meg a buszban a fényviszonyok rendben voltak, de városnézéshez mégsem voltak igazán jók ezek a gépek, így a MÁVAUT gondolt egy merészet, és…

Egy Ikarus 55-öst átalakítottak olyan módon, hogy oldalt hatalmas ablakokat kapott. Egyébként a farát is „eltüntették”, az egész gépezet szögletes lett, de a hangsúly a nagy ablakfelületeken volt!

Ikarus 55 alapjaira épített egyedi panorámabusz – 1966. május 31-én adták át az Andor utcai telepen

Ahogy a képen látszik is, nem tűnt el igazából a jellegzetes far, de az ablakok magasságában olyan borítást kapott a busz, valamint szögletesre vették a motorsátort, ami miatt teljesen más jellege lett a busznak!

Az 55-ös futóműve, gépészete, illetve maga az alsó vázszerkezet egyébként csak minimálisan változott, így a menettulajdonságok tekintetében nem volt igazi különbség, de a városnézéshez illő tempóhoz tulajdonképpen akár gyengébb, kisebb motor is elég lett volna. De – miután ez egy átalakítás – úgy volt a legolcsóbb, ha az alapok maradnak a régiben!

Sajnos ebből a gépből egy sem maradt ránk, így élőben még találkozókon sem tekinthetjük meg, ugyanakkor a következő képen szereplő busznak létezik ma is működő, szépen megőrzött/felújított példánya:

A Finta László formatervező által, az Ikarus 31 típusú autóbusz fő darabjainak felhasználásával tervezett, a Magyar Állam Vasutak Autógépkocsi-üzeme (Mávaut) üzemeltetésében lévő panorámabusz első próbaútján, a visegrádi Fellegvárhoz és a Nagyvillám-kilátóhoz (Zsitvay-kilátó) vezető Panoráma úton – 1965

De ez már egy másik történet…

Ajánlott Cikkek